Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » lør 13.02.2010 14:45

Hei, flere ganger når jeg prøver ett nytt spill (native spill), får jeg ofte problemer med lyden, det hakker,spraker, og noe ganger forsvinner den. Dette skjer kun i spill, alt annet som krever lyd er iorden (video,musikk).
Når jeg søker etter løsninger, er det alltid ett eller annet Pulseaudio relatert som er problemet. Så da lurer jeg på om jeg kan prøve å bytte til ESound istede.
Noen som har noe erfaringer eller tips her, eller vil jeg få samme problemer med alsa tror dere? Alle tips mottas med takk.

(Finnes det andre driver?)

Ser denne guiden grei ut:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1229804

lshw gir dette om lydkortet:
*-multimedia
description: Multimedia audio controller
product: SB Audigy
vendor: Creative Labs
physical id: b
bus info: pci@0000:02:0b.0
version: 04
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration: driver=EMU10K1_Audigy latency=64 maxlatency=20 mingnt=2
resources: irq:23 ioport:bc00(size=64)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav Arthur_D » søn 14.02.2010 0:37

Prøvde å kvitte meg med PulseAudio, men fikk det ikke til.
Et forslag er å vente til Lucid Lynx er kommet ut; alpha-versjonen fikset problemet for meg.
medlem i 177 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav josi » søn 14.02.2010 2:03

Har tidligere hatt tildels mye problem med pulseaudio. Pleide faktisk ofte å deaktivere det fram til høsten 2009. Men siden Mandriva 2010.0 kom ut har jeg hatt fint lite pulseaudio-relaterte problem. Nå bruker jeg det hele tiden og er nokså fornøyd. Ulempene for min del går nå hovedsaklig på brukergrensesnittet. En elegant integrasjon med KDE og kmix mangler, pavucontrol ser stygg ut og er ikke særlig praktisk. Dette er heldigvis sterkt forbedret med KDE 4.4.0. Stue-PC-en min er forøvrig helt avhengig av pulseaudio siden alsa ikke kan endre volumet på kanalen for hdmi-lyd.

Nå det gjelder å deaktivere pulseaudio kan man i Mandriva enkelt gjøre det i kontrollsenteret.

Men for å være helt ærlig så tror jeg du kan komme lenger (i allefall på sikt) ved å gjøre et realt forsøk på å fikse pulseaudio, eller pulseaudio-oppsettet, enn å deaktivere det. Jeg har fått masse bra hjelp fra pulseaudio-utviklerene. De har både vært imøtekommende og tålmodige. Min kommunikasjon med dem har også resultert i to feilrettinger i pulseaudio :)

Har du forresten prøvd å bruke pasuspender på programmene som har gitt lydproblem?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » søn 14.02.2010 23:10

Heisann, det ser ut som pasuspender kan løse problemet, prøvde å finne ut hvordan man bruker det, men fant det ikke ut. Regner med at denne midlertidig stopper PA, slik at alsa blir brukt i stede, men hvordan? Er det bare pasuspender (navn på program du vil starte)? (Prøvde med det funka ikke)

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav josi » man 15.02.2010 1:03

Ja, du har helt rett. Når pasuspender kjører blir pulseaudio deaktivert. Det er også den store ulempen med pasuspender siden lyden fra andre program dermed ikke høres mens pasuspender kjører.

Åpne en konsoll og start programmet du ønsker med pasuspender:
Kode: Merk alt
paususpender <program du vil starte>

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » man 15.02.2010 21:58

Ok, har prøvd på noen spill uten å lykkes, enten får jeg en feilmelding, ellers så starter spillet, men helt uten lyd.

Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav josi » man 15.02.2010 23:38

Hva feilmelding får du?

(Legg merke til at jeg skrev pasuspender feil i forrige kommentar).

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » tir 16.02.2010 0:14

Tja, tester jeg f.eks warzone2100, så går det slik:

petter@petter-desktop:~$ pasuspender warezone2100
execvp(): No such file or directory

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav josi » tir 16.02.2010 17:35

Får du den feilmeldingen kun når du start warzone2100 med pasuspender, eller kommer den alltid?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » tir 16.02.2010 17:47

Kommer bare med warezone2100 sammen med pasuspender, prøver jeg urbanterror starter den opp, uten feil og uten lyd.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » fre 19.02.2010 20:00

Da gjorde jeg akkurat som beskrevet her:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1229804
Og det fungerte 100%, nå er PulseAudio ute, og alsa inne.

Nå er det lyd i alle spill og knittring, hakking og heng er borte. :-) :-) :-) :-)

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav Arthur_D » lør 20.02.2010 12:52

Har akkurat installert openal1 og openal-dev fra Lucid-pakkebrønnen, noe som fikset lyden for min del. :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » lør 20.02.2010 13:57

Ok, hadde du også problemer med lyden i spill? Knitring, hakking, lyden borte, etc?
Hva gjør egentlig openal1 og openal-dev?
Hvilket lydsystem (Server) er det du bruker nå?(alsa,oss,pulseaudio)?

Det er mulig jeg prøver meg på noe annet, forde volum kontrollen i panelet funker ikke med alsa til meg.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav Arthur_D » søn 21.02.2010 16:42

Ja, knitring/hakking i spill til lyden forsvant helt.
http://connect.creativelabs.com/openal/default.aspx skrev:OpenAL is a cross-platform 3D audio API appropriate for use with gaming applications and many other types of audio applications.


Jeg bruker fortsatt ALSA og PulseAudio også. Jeg måtte i tillegg til openal-pakkene oppgradere ALSA til Lucid-nivå. Har ennå ikke støtt på noen problemer, men det gjøres selvfølgelig på egen risiko.
medlem i 177 måneder
 

Re: Ubuntu 9.10 - Pulseaudio vs ESound (alsa)

Innleggav NewBee-Petter » søn 21.02.2010 16:45

Ok, tror jeg har det slik det er nå, ivertfall til 10.04 er klar, håper jeg slipper slike problemer da. :)

Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Neste

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron