GeForce GTS 250

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

GeForce GTS 250

Innleggav Draemora » ons 24.02.2010 22:09

Dette kortet er i ferd med å drive meg gal. Har akkurat byttet ut ett nVidia skjermkort med dette, og sliter noe forferdelig med å få riktig oppløsning. Jeg sitter nå med en HD skjerm (tilkoblet med HDMI), full 3D støtte (compiz), men en oppløsning på 640x480 (oppløsning er så lav at det er vanskelig å bruke programvare, ettersom skjermbildet "hopper" når jeg trykker på det).

Har prøvd å Google litt rundt, men finner ingenting som kan hjelpe meg (bortsett fra at andre har hatt lignende problem uten noen løsning). Bruker for tiden Ubuntu 9.10, men laster ned flere liveCD'er nå for å se om noen takler kortet (og da er det takk og farvell til Ubuntu), men desverre ser det ut til at nv driveren heller ikke støtter det (OpenSUSE fikk ikke startet X, i Ubuntu måtte jeg starte live session med Safe Graphics).

Jeg har også reinstallert etter at jeg byttet kort, så det er ikke latente innstilling e.l. som er tilfelle (mistenkte det

Er det noen som har noe erfaring med dette kortet? Jeg er ganske sikker på at det skal fungere i Linux, for min research tilsa det. Jeg vil foretrekke å bruke HDMI kabel, ettersom det er hovedgrunnen til at jeg kjøpte kortet, men kan til nøds godta VGA midlertidig.

EDIT:
Begynner å nærme meg. Med Mandriva og MCP har jeg greid å komme opp i 1368x768. Ikke helt der jeg vil være og fremdeles litt off, men nærmest jeg har vært så langt. Vurderer sterkt Arch akkurat nå, men det er mye styr før jeg ser resultatet...
medlem i 202 måneder
 

Re: GeForce GTS 250

Innleggav josi » tor 25.02.2010 1:54

I Mandriva, prøvde du å endre oppløsningen vha. kontrollsenteret (maskinvare -> sett opp skjermtjener)?

Hvis det ikke hjalp kan du også prøve å endre oppløsningen via nvidia-settings.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: GeForce GTS 250

Innleggav petrus764 » tor 25.02.2010 2:36

Fungerer kortet problemfritt i windows?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: GeForce GTS 250

Innleggav Draemora » tor 25.02.2010 3:36

Jeg forandret via MCP, og via nvidia-settings. I MCP fikk jeg kun 1024x768, via nvidia fikk jeg 1368x768.

Har ikke prøvd i Windows, vil ikke installere det for kun å sjekke det..

EDIT:
Tror jeg oppdaterte driveren igår, e.l. Det er definitivt ett driver problem, for nå er jeg tilbake til 1024x768. Er ikke helt sikker på hva som skjedde, men etter jeg forandret på noen innstillinger i MCP, ble jeg spurt om jeg ville bruke den proprietære driveren til nVidia (trodde jeg gjorde det, ettersom Compiz fungerte), og jeg trykket ja. Da ble en del pakker innstallert, og jeg falt tilbake til 640x480. Etter litt trykking her og der fikk jeg det opp til 1024x768.

Tror jeg blir nødt til å sjekke hvilken versjon Arch har i sine repo'er..

EDIT2:
Fikset det! Problemet var at kortet ikke fikk tak i EDID fra skjermen min, så jeg måtte lage en egen fil. Gjorde det ved å forandre til innebygget kort i BIOS, og denne HOWTO'en. To ting som er litt uklar:
1. I steg 8, lagre koden som comp.c i /home/brukernavn
2. I steg 9, dette er under skjerm innstillingene i xorg.conf, ikke kort.
medlem i 202 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]