Fedora nekter å oppdatere

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Fedora nekter å oppdatere

Innleggav geirergoy » lør 06.03.2010 0:29

Hei!
Jeg la nettopp inn Fedora 12 på en Acer Aspire One.
Den nekter å oppdatere.
Den finner masse pakker som den mener jeg har bruk for, men hver gang jeg prøver å laste dem ned, får jeg feilmelding.

[fedora]
name=Fedora $releasever - $basearch
failovermethod=priority
#baseurl=http://download.fedoraproject.org/pub/fedora/linux/releases/$releasever/Everything/$basearch/os/
mirrorlist=https://mirrors.fedoraproject.org/metalink?repo=fedora-$releasever&arch=$basearch
enabled=1
metadata_expire=7d
gpgcheck=1
gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-fedora-$basearch

[fedora-debuginfo]
name=Fedora $releasever - $basearch - Debug
failovermethod=priority
#baseurl=http://download.fedoraproject.org/pub/fedora/linux/releases/$releasever/Everything/$basearch/debug/
mirrorlist=https://mirrors.fedoraproject.org/metalink?repo=fedora-debug-$releasever&arch=$basearch
enabled=0
metadata_expire=7d
gpgcheck=1
gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-fedora-$basearch

[fedora-source]
name=Fedora $releasever - Source
failovermethod=priority
#baseurl=http://download.fedoraproject.org/pub/fedora/linux/releases/$releasever/Everything/source/SRPMS/
mirrorlist=https://mirrors.fedoraproject.org/metalink?repo=fedora-source-$releasever&arch=$basearch
enabled=0
metadata_expire=7d
gpgcheck=1
gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-fedora-$basearch


Er det noe galt med denne?


Dette er feilmeldingen jeg får av KPackageKit:
A problem that we were not expecting has occured. Please report this bug with the error description.

Kode: Merk alt
Error Type:
Error Value: Error getting repository data for installed, repository not found
File : /usr/share/PackageKit/helpers/yum/yumBackend.py, line 3125, in
main()
File : /usr/share/PackageKit/helpers/yum/yumBackend.py, line 3122, in main
backend.dispatcher(sys.argv[1:])
File : /usr/lib/python2.6/site-packages/packagekit/backend.py, line 710, in dispatcher
self.dispatch_command(args[0], args[1:])
File : /usr/lib/python2.6/site-packages/packagekit/backend.py, line 657, in dispatch_command
self.update_packages(only_trusted, package_ids)
File : /usr/share/PackageKit/helpers/yum/yumBackend.py, line 1948, in update_packages
signed = self._is_package_repo_signed(pkg)
File : /usr/share/PackageKit/helpers/yum/yumBackend.py, line 1437, in _is_package_repo_signed
repo = self.yumbase.repos.getRepo(pkg.repoid)
File : /usr/lib/python2.6/site-packages/yum/repos.py, line 121, in getRepo
'Error getting repository data for $s, repository not found' $ (repoid)



Jeg har brukt mye Debian og Ubuntu, og prøver så smått å teste Fedora nå.
Har prøvd det litt på en annen maskin også. Er det slik med Fedora at den kun lar seg oppdatere på skuddårnetter med fullmåne?
Det lille jeg har prøvd Fedora, er den alltid litt sær på dette området.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav omaha » lør 06.03.2010 8:33

Har du forsøkt å oppdatere ved bruk av terminal/kommandolinjen?
medlem i 205 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav ghm » lør 06.03.2010 11:10

Det ser ut til at det er en bug i packagekit i følge
denne bugreporten.

Prøv oppdater, som omaha foreslår, via kommandolinjen:

Kode: Merk alt
su
yum update


Håper dette hjelper

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav geirergoy » lør 06.03.2010 11:13

Ja, jeg googlet feilmeldingen, og fant ut at det kunne gjøres uten GUI.
Det virket.

Men hvis det virker uten GUI, hva er den store forskjellen som gjør at det ikke virker i KPackageKit?

Er det helt normalt at Fedora leveres med grafiske verktøy som ikke virker?
Eller er Deb overlegen RPM på stabilitet?

Noe må det være, for Fedora har skuffet meg tidligere også.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav josi » lør 06.03.2010 11:59

Fedora har ofte den slags problem, det er i allefalll min erfaring. Ting er gjerne litt uferdig og man må regne med at alt ikke fungerer.

Når det gjelder pakkebehandleren til Fedora er det en spesiell historie. Med jevne mellomrom skifter de ut pakkebehandleren. Det skjer typisk når den forrige endelig har begynt å fungere. (Ja jeg overdriver, men sannheten er heller ikke milevis unna... ).

Fordelen med Fedora er jo at man til enhver tid drar nytte av det nyeste. Litt flere feil er vel prisen man må betale.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav omaha » lør 06.03.2010 13:04

Det har nok lite med RPM Vs DEB å gjøre - KpackageKIT er en mer sannsynlig kilde.

KpackageKIT er i "heavy development" og det er viktig for KpackageKIT at distribusjoner som Fedora bruker den aktivt.

I Arch er Shaman i noen lunde samme situasjon - jeg kjører en versjon fra SVN som ikke fungere som tenkt enda. Derfor bruker jeg Pacman/Yaourt i terminal.
Fedora er en distro som først og fremst fokuserer på utviklerne og det er en bevisst strategi at de tar ibruk nye ting og nye versjoner tidlig.

Derfor er det heller ikke uvanlig at noe går galt fra tid til annen. Fedora har nettopp lagt om strukturen litt slik at de kan starte utviklingen av neste versjon tidligere. Forventer at det reduserer feilkildene endel.

På grunn av at de ligger i front får de gjerne litt pepper av og til, men det grovarbeidet som gjøres i Fedora og i applikasjoner++ som kjører på Fedora er en viktig forutsetning for at andre distribusjoner fungerer bra.

For den som ønsker å delta aktivt med utvikling og bugrapportering - eller liker å holde seg meget oppdatert er Fedora et meget godt alternativ.

En av forskjellene mellom Fedora og Arch som jeg bruker er at Fedora tar inn nye versjoner tildels før de er klare, mens Arch tar de inn så snart de er klare.

Når Kernel 2.6.33.2 slippes har jeg tenkt å bytte til 64bits, og da blir det nok litt mer virtualisering og testing her. Da er Fedora og Sidux høyt oppe på listen.
medlem i 205 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav geirergoy » lør 06.03.2010 19:19

Jeg er svært takknemlig for beskrivelsene dere har gitt av Fedora, og det er mye jeg kjenner meg igjen i.
Av en eller annen grunn trodde jeg at dette var en stabil og god distro, men det er vel tydeligvis en stooor forskjell på RedHat og Fedora.
Og RedHat er såvidt jeg har forstått et kommersiellt produkt ($$$)

Da gir jeg Fedora en sjanse, og ser hvor lenge jeg orker å slåss mot mot den.
Prøvde å lagre en tekstfil i går... Harddisken kunne ikke skrives til. Men det funker i dag...

Helt tydelig ikke egnet for folk i farta.
Etter installasjonen måtte jeg restarte fire ganger for å komme inn i KDE etter login-screeenen.

Jeg er takknemlig for arbeidet de gjør, men Fedora er nok som dere sier: Beregnet på utviklere og de som på død og liv må ha det nyeste.

Kunne jeg fått en innføring i hvordan det egentlig er å bruke Arch og Gentoo?
I Gentoo kompilerer man såvidt jeg forstår det meste selv? Hvordan funker det i praksis? Får man lett dependency hell uten å vite hva som er feilen?

Og Arch Linux, leveres uten en masse grafiske verktøy. Blir det lett for vanskelig å holde på med, når jeg egentlig ikke har tid til å lære noe nytt?

Jeg er fortsatt en søkende sjel. .Fedora krysses muligens snart av listen. Igjen står vel egentlig bare Debian Unstable, men jeg opplever den som ustabil. Ubuntu prøver jeg å slutte med.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav omaha » lør 06.03.2010 19:55

Arch fokuserer egentlig på å gjøre det enkelt for folk, men på samme tid er det du som bestemmer, du som tar valgene og du som setter den opp.

Forumet og Wikien er etter min oppfatning meget bra, men det forventes at brukerne følger med selv.

Om du skal bruke KDE finnes det også en snarvei: Chakra - som har liveCD. Installasjonsverktøyet er litt anderledes, men jeg liker det godt. LiveCD og verktøy er i Alpha, men fungerer nokså godt etter min oppfatning (akkurat nå er pakkene for gamle). Om du ikke bruker KDE kan du fortsatt bruke den - og deretter bytte skrivebordsmiljø.

Chakra er en videreutvikling av KDEmod hvor applikasjonene kan installeres enkeltvis istedet for i "grupper". Du kan senere bytte til KDE fra Arch og du har en ren Archinstallasjon.

Chakra administreres som Arch om du ønsker det. Det vil hovedsaklig si at du har noen få configfiler du redigerer manuelt (spesielt nettverk, System og Pakkebehandler).

Det forventes/kreves også at du leser litt info om pakkene før du oppdaterer noe, spesielt Kernel, Xorg og grafikkdrivere. Infoen er lett tilgjengelig på Arch's sider.

Fordelene ved Arch er at den er lett - dvs du bestemmer selv hvilke tjenester du vil skal kjøre (som cups - ingen vits i om du ikke bruker printer/scanner). Det betyr at den booter raskt og er kjapp+snill med ressursene sammenlignet med mainstream distroer. Du har hele tiden et oppdatert system men kan også velge en eldre kernel.

Når systemet ditt "sitter" slik du vil ha det er det ikke mye vedlikehold, og wikien er meget ryddig og konsis.

Men du må som sagt følge med litt.

Jeg regner med at Kernel 2.6.33 dukker opp om 8-10 dager og at det blir laget en utviklerversjon av LiveCD med den nye kjernen ikke så lenge etter det.

Utviklerversjonen som ligger der nå er ikke stemplet "fungerende", men så snart de finner den akseptabel kan jeg gi deg et vink om du er interessert.

Merk at "alpha" i denne sammenheng bør ses i sammenheng med installasjonsprossessen - i drift fungerer den i praksis som Arch om du velge å administrere den som Arch.
medlem i 205 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav geirergoy » lør 06.03.2010 20:08

Jeg venter noen dager grunnet mye å gjøre.
Får se om jeg bytter distro på noen maskiner når jeg får fri.


Hvis du bruker en distro hvor man må kompilere og skrive kommandoer for hver minste lille ting, hvordan oppdaterer man da til nyeste versjon av programmer?

En ting er å få det til å funke, men funker det etter oppdateringen også?
Eller er Gentoo- og Arch-brukere smånervøse tilhengere av "If it ain't broken, don't fix it"?
I Ubuntu er det jo nesten for enkelt. Last ned 458 oppdateringer, og de legger seg inn automatisk.
Man kan oppgradere kernel uten å vite det.

Forutsetter Arch og Gentoo at man kan programmere? Jeg kan ikke engang lage Hello World på noe annet enn en Commodore 64.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav omaha » lør 06.03.2010 21:18

Når du har bestemt hvilke repo du skal bruke (predefinert i Chakra), er det enkelt å oppdatere:

sudo pacman -Syu og systemet er oppdatert.
sudo pacman -S pakkenavn installerer pakken
sudo pacman -R pakkenavn avinstallerer pakken og avhengigheter
sudo pacman -Rd pakkenavn avinstallerer pakken - ikke avhengighetene
sudo pacman -Ss lhele eller deler av pakkenavn lister pakker og/eller versjoner

Du kan kjøre autoupdate med et verktøy "Chase", men det er noe jeg aldri gjør.

Du trenger ikke programmere for å bruke Arch, men du må kunne endre en tekstfil med f.eks kate.

Eksempel:
sudo kate /etc/rc.conf (system)
sudo kate /etc/pacman.conf (pakkesystem)

Her er et eksempel på hvordan rc.conf kan se ut:
Kode: Merk alt
#
# /etc/rc.conf - Main Configuration for Arch Linux
#

# -----------------------------------------------------------------------
# LOCALIZATION
# -----------------------------------------------------------------------
#
# LOCALE: available languages can be listed with the 'locale -a' command
# HARDWARECLOCK: set to "UTC" or "localtime", any other value will result
#   in the hardware clock being left untouched (useful for virtualization)
# TIMEZONE: timezones are found in /usr/share/zoneinfo
# KEYMAP: keymaps are found in /usr/share/kbd/keymaps
# CONSOLEFONT: found in /usr/share/kbd/consolefonts (only needed for non-US)
# CONSOLEMAP: found in /usr/share/kbd/consoletrans
# USECOLOR: use ANSI color sequences in startup messages
#
LOCALE="nb_NO.utf8"
HARDWARECLOCK="localtime"
TIMEZONE="Europe/Oslo"
KEYMAP="no"
CONSOLEFONT=
CONSOLEMAP=
USECOLOR="yes"

# -----------------------------------------------------------------------
# HARDWARE
# -----------------------------------------------------------------------
#
# MOD_AUTOLOAD: Allow autoloading of modules at boot and when needed
# MOD_BLACKLIST: Prevent udev from loading these modules
# MODULES: Modules to load at boot-up. Prefix with a ! to blacklist.
#
# NOTE: Use of 'MOD_BLACKLIST' is deprecated. Please use ! in the MODULES array.
#
MOD_AUTOLOAD="no"
#MOD_BLACKLIST=() #deprecated
MODULES=(ac battery button processor thermal video btusb cdrom agpgart intel-agp nvram hid i2c-i801 i2c-core evdev joydev pcspkr psmouse serio_raw led-class pci_hotplug shpchp thinkpad_acpi wmi rtc-cmos rtc-core rtc-lib nvidia output iTCO_vendor_support iTCO_wdt snd-mixer-oss snd-pcm-oss snd-hwdep snd snd-page-alloc snd-pcm snd-timer snd-hda-codec snd-hda-intel soundcore scsi_mod ahci ata_piix e1000e bluetooth mac80211 rfkill iwlagn iwlcore cfg80211 pcmcia_core rsrc_nonstatic yenta_socket usblp usbhid usbcore ehci-hcd uhci-hcd ieee1394 ohci1394 sd_mod sr_mod st vboxdrv vboxnetflt)

# Scan for LVM volume groups at startup, required if you use LVM
USELVM="no"

# -----------------------------------------------------------------------
# NETWORKING
# -----------------------------------------------------------------------
#
# HOSTNAME: Hostname of machine. Should also be put in /etc/hosts
#
HOSTNAME="ABCD"

# Use 'ifconfig -a' or 'ls /sys/class/net/' to see all available interfaces.
#
# Interfaces to start at boot-up (in this order)
# Declare each interface then list in INTERFACES
#   - prefix an entry in INTERFACES with a ! to disable it
#   - no hyphens in your interface names - Bash doesn't like it
#
eth0="dhcp"
# Wireless: See network profiles below
#

#Static IP example
eth0="dhcp"
eth0="dhcp"
INTERFACES=(!eth0 !eth1 !wlan0)

# Routes to start at boot-up (in this order)
# Declare each route then list in ROUTES
#   - prefix an entry in ROUTES with a ! to disable it
#
gateway="default gw 192.168.0.1"
ROUTES=(!gateway)
 
# Enable these network profiles at boot-up.  These are only useful
# if you happen to need multiple network configurations (ie, laptop users)
#   - set to 'menu' to present a menu during boot-up (dialog package required)
#   - prefix an entry with a ! to disable it
#
# Network profiles are found in /etc/network.d
#
# This now requires the netcfg package
#
#NETWORKS=(main)

# -----------------------------------------------------------------------
# DAEMONS
# -----------------------------------------------------------------------
#
# Daemons to start at boot-up (in this order)
#   - prefix a daemon with a ! to disable it
#   - prefix a daemon with a @ to start it up in the background
#
DAEMONS=(syslog-ng hal !network !networkmanager wicd avahi-daemon avahi-dnsconfd alsa cdemud kdm cups tp_smapi pcscd)


Det er igrunn daemons og modules som er mest interessant. En av forskjellene mellom installasjon av Arch og Chakra er at Chakra setter opp moduler og daemons for deg - så kan du i ettertid fjerne de du evt ikke skal ha.
medlem i 205 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav geirergoy » lør 06.03.2010 22:34

Stilig.
Men er det mer orden på HVILKEN tekstfil infoen ligger i?
Jeg mener, i Ubuntu kan det være mange tekstfiler som avgjør en innstilling.
Hvilken som faktisk virker er uvisst inntil jeg har prøvd å endre dem alle.

For eksempel nettverksmanageren. Den var av en eller annen grunn bestemt å dukke opp i Gnome, men ikke i LDXE på Debian-maskinen min. Både LDXE, Gnome og selve nettverkshåndtereren hadde såvidt jeg husker egne tekstfiler som sa noe om når den skal være aktiv.

For ikke å snakke om keyboard. Jeg har vært borti maskiner der norsk tastatur gjelder i Gnome, men standard US gjelder andre steder.

Man må vite hvor man finner ting?

Det verste jeg vet er når jeg finner en tom tekstfil. Jeg foretrekker at tekstfilen er full, med # foran de linjene som ikke skal telle. Ellers er det vanskelig for meg å vite nøyaktig hva som skal stå der.

Jeg er ikke helt amatør. Arch og Gentoo frister faktisk litt når jeg får tid.

Hvis jeg legger inn Gnome, så får jeg vel de samme grafiske verktøyene som Gnome har? Nettverkshåndterer og volumkontroll, osv?
Hva vil jeg egentlig savne?
Burde jeg gå for Arch eller Gentoo?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav omaha » søn 07.03.2010 0:51

Andre er nok bedre kvalifisert enn meg til å uttale seg om Gentoo.

Jeg bruker utelukkende KDE 4 og kjenner ikke detaljer omkring Gnome i Arch, men antar at du finner det meste der. Du slipper ihvertfall å vente på en ny release av distroen når Gnome kommer med ny versjon.

Når det gjelder nettverk har jeg enda tilgode å måtte redigere en tekstfil bortsett fra ved bytte fra Networkmanager til WicD. Såvidt jeg vet er det WicD Mandriva benytter også, og jeg har brukt den med Gnome i Ubuntu.

Mht tekstfiler som evt skal redigeres er dette meget ryddig i Arch.

Jeg kjenner ikke ditt brukermønster og dine preferanser, så det er vanskelig å si hva du evt vil savne fra andre distroer. Du vektlegger helt sikkert andre ting enn det jeg gjør.

For egen del har jeg alt jeg trenger til laptop'en (bruker CentOS på serveren). Jeg har ikke sett behov for noen annen distro og ser på det som en fordel at Arch er "enkel" mht admin verktøy. Det gjør det hele mer oversiktlig.

Jeg skrev en post om Nvidiadriveren som er buggy nå i kveld og rett etterpå kjørte jeg en oppdatering av systemet - en av oppdateringene var en tilbakerulling av driveren - helt uproblematisk sådan. De er nokså kvikke.
medlem i 205 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav unbob » søn 07.03.2010 1:50

Gentoo er enkelt/vanskelig alt etter hvor mye du legger i det. (vanskelig er det forsåvidt heller ikke; er bare en del å sette seg inn i om du skal tweake hver minste detalj) Pakkehåndtering er like enkelt som det omaha forklarer for Arch.
Få du feil under kompilering er det jo en fordel å kunne litt men dette skjer sjelden med stabile pakker og det du har installert blir ikke "byttet ut" før programmet som skal oppdateres er kompilert uten problem.

Problemet er at pakkene blir bygget fra kildekode. Er en stund siden jeg brukte Gentoo men var ikke unormalt at det gikk "en dag"+- med kompilering for program som Firefox (xulrunner), OpenOffice og KDE... var nok ikke allverdens maskinvare jeg hadde da men uansett vil det nok ta litt tid. (ikke noe for folk i farta som du skriver ;-) )
De har binære pakker for noen av "monster" programmene. (som f.eks. xulrunner og OOo)

Gentoo har veldig god dokumentasjon og du finner det installasjonrelaterte her. Foreslår at du kikker litt i den for å finne ut om det er noe for deg.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav viking60 » man 08.03.2010 3:53

omaha skrev:Jeg bruker utelukkende KDE 4 og kjenner ikke detaljer omkring Gnome i Arch, men antar at du finner det meste der.


Kjører Arch i virtualbox med både KDE og Gnome.
Gnome fungere utmerket -kan ikke se at det mangler noen ting. Sliter muligens litt med å få til norsken i Gnome i forhold til KDE.
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Fedora nekter å oppdatere

Innleggav Tertitten » man 08.03.2010 14:26

Det skal sies at Fedora er en stabil distribusjon, i utgangspunktet...

Fedora er bleeding edge (Test versjon for Red Hat), og installerer man en bleeding endge distro må man skylde seg selv litt om man får problemer.. Saken med Fedora er at det sjeldent er stabilt out of box, men jeg kan love deg at lenge innen 13 er sluppet kommer 12 til å være som en polert diamant :) Faktisk kan det være lurt å ligge ett versjons nummer etter omtrent, eller når Alpha av neste versjon kommer kanskje. .

man kan se det slik at Fedora utvikler sine distribusjoner også etter release.

Fedora er den distroen som har det hotteste og feteste ved slipp, mange kopierer Fedora.
Ubuntu 10.04 kommer med full iPod/iPad support out of box, canonical har fått æren av dette, men faktum er att det er utviklet av Fedora og at det kommer i Fedora 13 også.

Det er takket være Fedora (og mange andre selvfølgelig) at du kan nyte mye av de funksjonene du nyter i "din distro" i dag.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]