Harddisken døde!

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Harddisken døde!

Innleggav geirergoy » søn 14.03.2010 0:29

Hei!
Jeg kjører Ubuntu på en Acer laptop.
I dag merket jeg at den hadde problemer med harddisken da jeg prøvde å oppdatere via "update manager".
Fikk da en melding om at den hadde harddiskproblemer.

Jeg prøvde å reboote.
Jeg får velge versjon i Grub, og deretter ser jeg Ubuntu-logoen.
Men når jeg hadde trodd at innloggingsskjermen skulle komme, får jeg i stedet melding om at den ikke kunne mounte.

Hva gjør jeg? Jeg har viktige filer på disken.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav TO » søn 14.03.2010 1:01

Prøv å starte opp med en Linux LiveCD. Da kan du kanskje kopiere ut det viktige innholdet til en annen harddisk, minnepinne eller annet. Lykke til.
medlem i 213 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav geirergoy » søn 14.03.2010 1:23

Jeg gjør det nå, og det ser ut til å virke. Godt jeg nettopp kjøpte en 500 GB ekstern harddisk. ;)


Men hvorfor klarer Live-CDen å mounte, når operativsystemet ikke klarer å boote det?


Er disken å regne som ødelagt? Er det dumt av meg å stole på den igjen?

Skal heretter ta backup oftere, det er sikkert.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav Tertitten » søn 14.03.2010 2:21

Prøv linux sitt svar på scandisk (husker ikke helt kommandoen) mulig du må gjøre dette i init3 (om du kommer så langt)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav geirergoy » søn 14.03.2010 2:25

Hva mener du med at jeg må gjøre det i init3?
Jeg har kommandolinje. Som root, faktisk. Uten å ha tastet passord. Er dette en sikkerhetsrisk?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav Arthur_D » man 15.03.2010 0:00

Nei, ingen spesiell sikkerhetsrisiko. Har noen fysisk tilgang til maskinen din kan de gjøre praktisk talt hva som helst uansett.
medlem i 178 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav geirergoy » man 15.03.2010 18:26

Sikker på at det ikke er en sikkerhetsrisiko?
Teoretisk sett så kunne maskinen hatt et pengeskap som kabinett.

Da er det bare å skade harddisken litt, så får man root-tilgang.

Nuvel, Alle filene er i behold.
Ubuntu er lagt inn på nytt.
Prøvde Debian, men den slet med å boote skikkelig.
Fedora klikker når jeg prøver å oppdatere.
Ubuntu har en tendens til å bare virke.

Foreløpig har Ubuntu ikke klikket igjen... Så jeg lurer på: Hvordan tester jeg om harddisken tar kvelden snart?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav KMJ » man 15.03.2010 18:54

geirergoy skrev: Så jeg lurer på: Hvordan tester jeg om harddisken tar kvelden snart?

Kommer jo litt ann på hva feilen var, om det var harddisken eller bare feil i filsystemet(Kan skje selv om det ikke er noe feil med harddisken).

Det første er vel å kjøre en sjekk av filsystemene, fsck( scandisk for linux).

Om du er usiker på hardiksen prøv å enable S.M.A.R.T(Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technolog), de fleste moderne disker og hovedkort har støtte for det.

Hensikten med S.M.A.R.T er å varsle om mulige forestående feil på disker. Det er selfølgelig mange feilscenarioer S.M.A.R.T ikke kan forutse. Og hvor bra det virker i praksis for ting som kan detekteres kan sikker diskuteres, men det burde være bedre enn ingen ting. Det dekker definitivt ikke 100%, men om det kan gi indikasjon i halvparten av tilfellene så er det noe å satse på.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav Tertitten » man 15.03.2010 19:10

Det er ikke mer sikkerhets risiko en f.eks at noen kan putte en live linux cd inn i dataen din når du ikke er der å herpe din nåverende installasjon akkurat som de vil. Så lenge noen har fysisk tilgang til din data er den ikke sikker for fem øre.
Du kan kryptere ditt hjemme område og da er jo ihvertfall filene dine sikre for lesing, men that's it.. Så lenge du ikke bruker BIOS boot passord eller en annen tillsvarende løsning er ikke din pc eller linux installasjon "sikker"..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Harddisken døde!

Innleggav tactus » man 15.03.2010 19:12

SMART-verktøy finnes i en pakke som heter smartmontools i Ubuntu.

"sudo apt-get install smartmontools"

For å sjekke status: "sudo smartctl -a /dev/sda | less" <- NB: Legg merke til om smart er aktivert eller ikke. For å aktivere bruk "-s on" parameter. Eks. "sudo smartctl -s on /dev/sda".

Finner du ikke disken kan du f.eks. forsøke med "df" kommandoen for å se hva som er tilkoblet.

Mere informasjon.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]