Wine-Winapp serieportkommunikasjon

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Wine-Winapp serieportkommunikasjon

Innleggav terjejh » tir 16.03.2010 13:48

For 'fjern'monitorering og oppsett av styreprogrammet til en varmepumpe i boligen, kjører jeg et serviceprogram på Windows. Programmet kommuniserer med varmepumpas innebygde hovedkort/kontroller via PCens DB-9 serieport og seriekabel. Programmet kan også bruke modem, når det måtte være aktuelt (senere utgaver har kommet med web-grensesnitt).

Har Wine mulighet til å takle en slik serieportkommunikasjon for å kunne kjøre serviceprogrammet på Linux?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Wine-Winapp serieportkommunikasjon

Innleggav KMJ » tir 16.03.2010 18:15

Det skal gå greit i Wine det. Det har vært en del trøbbel med USB-RS232 varianter, men ordentlige RS232 porter skal fungere bra(USB er jo noe drit uansett:-)

Du må linke COM1 etc, til hver sin ttyS, men jeg husker i farten hvor det skulle gjøres. Og om det var symlinker eller i config filer. Det var ganske greit forklart, enten i dokumentasjon eller på winnnehq.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 


Re: Wine-Winapp serieportkommunikasjon

Innleggav terjejh » ons 17.03.2010 0:13

Kanskje VirtualBox er et bedre alternativ enn Wine i dag. Spørsmålet er om man kan installere Windows gjesteOS i VB på eldre PCU uten Intel VT-støtte eller AMD-V støtte, eller kreves dette slik som for Xen?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Wine-Winapp serieportkommunikasjon

Innleggav KMJ » ons 17.03.2010 1:15

En trenger hverken VT-støtte eller AMD-V støtte for VirtualBox. Det gir noe bedre ytelse, men er ikke noe krav.

Men det er vel mye enklere å sette opp en symlink, enn å innstalere en virtuell maskin?
Avhengig av hvordan distribusjonen din er satt opp, må du muligens sette retigheter på porten.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Wine-Winapp serieportkommunikasjon

Innleggav terjejh » ons 17.03.2010 2:14

Joda, jeg har tidligere erfaring med serieporter på Unix/Solaris, både for terminaler, tablet og printer. Nå har jeg heller ikke Wine installert, og da jeg prøvde det litt for flere versjoner siden, syntes jeg det var noe herk å sette seg inn i. I mellomtiden har jeg hatt bra erfaring med å sette opp Xen VM, men der kreves VT-støtte for å kjøre Windows som gjesteos. Tenkte derfor at dette kunne være en bra anledning til å prøve også VirtualBox først som sist.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere