VBox vm for Windows

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

VBox vm for Windows

Innleggav terjejh » ons 17.03.2010 19:07

Hvis man har Windows liggende på en egen diskpartisjon fra et multiboot oppsett med Linux, kan man da benytte denne Windows installasjonen for en VBox vm under Linux?

Hvor får man angitt denne Windows installasjonen ved oppsett/installasjon av VBox VM? Får spørsmål om harddisk ny eller ekstern, men kunne ikke se om det var mulig å peke på Windows?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: VBox vm for Windows

Innleggav KMJ » ons 17.03.2010 19:25

terjejh skrev:Hvis man har Windows liggende på en egen diskpartisjon fra et multiboot oppsett med Linux, kan man da benytte denne Windows installasjonen for en VBox vm under Linux?

Det lar seg gjøre, men det kreves litt fikling. Jeg fulgte en beskrivelse jeg søkte meg frem til på nettet når jeg testet det.

Men det er egentlig ikke en god idee å gjøre det?
Du vil skape problemer for multiboot oppsettet ditt. Windows wil rekonfigurere seg og endre drivere i henhold til den virtuelle hardwaren i VBox, og endre igjen neste gang du booter direkte inn i Win. Så om du har tenkt å fortsette å bruke multiboot, bør du la være. Det blir som å flytte disken frem og tilbake mellom to maskiner med vidt forskjellig hardware, kan gi mye gøy krøll på windows det.

Hovedgrunnen til at jeg valgte den veien var at jeg bare skulle teste ut noe, og det var enklere å klone en disk fra en eksisterende maskin enn å bruke en dag å installere all sw som skulle brukes.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: VBox vm for Windows

Innleggav terjejh » ons 17.03.2010 22:03

Ja, det ante meg, det blir som for Xen. Det jeg tror jeg der fikk til var å tilpasse og anvende en og samme virtulle Windows installasjon fra flere Linux installasjoner på samme maskin.

Grunnen til at jeg her tenkte tanken er at jeg ikke har noen ledig partisjon eller ledig plass for å partisjonere ekstra for en virtuell Windows installasjon.
Går det an (standard på Xen) å benytte en diskfil istedenfor på en Linux partisjon med mest ledig plass? Så ikke den muligheten på dette vm oppsettbildet; dvs. hvordan installere Windows til en diskfil ......

Bilde

Prøver nå å opprette en fil først via
File>Virtual Media Manager

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: VBox vm for Windows

Innleggav KMJ » ons 17.03.2010 22:29

Bare klikk neste i den dialogen du viser, da lager du en virtuell hardisk. Altså en fil som du kan plasere der det passer best. Om du trenger tilgang fra flere Linux installasjoner, er det bare å legge den på en disk som er tilgjengelig fra alle.

Du får også mulighet til å velge om du vil ha fast størrelse på denne fila, eller om du vil ha den dynamisk. Det er jo ganske hendig, da bruker du ikke mer plass en det installasjonen trenger.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: VBox vm for Windows

Innleggav terjejh » ons 17.03.2010 22:48

Jeg fikk opprettet fila på /home via File>Virtual Media Manager og kom videre i opprettelse av vm. Oppsettet ser nå slik ut:

Bilde

VT-x/AMD-V får jeg ikke til å deaktivere (finnes ikke på min gamle K7). Forslag?

Installerte Windows fra CD.

EDIT
Så gjenstår aktivering av serieportene. Forslag her?

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron