Smartkortlesere i Arch Linux

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Smartkortlesere i Arch Linux

Innleggav bo1e » søn 25.04.2010 19:56

God aften.

Jeg har et lite problem. Jeg prøver å få to smartkortlesere til å funke i Arch Linux. Det vil de ikke. Og for ordens skyld så kjører jeg Arch i virtualbox i win7.
Smartkortleserene er av typen seriell til usb, og bruker drivere som heter noe sånt som FTDI (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm).

Såvidt jeg kan se (jeg er helt blank på linux) så finner Arch kortleserene og laster riktige drivere. Jeg kjører en kommando som heter 'lsusb' og det gir meg dette tilbake:
Bus 002 Device 005: ID0403:6001 Future Technology Devices International, LTD FT 232 USB-Serial (UART) IC
Bus 002 Device 004: ID0403:6001 Future Technology Devices International, LTD FT
232 USB-Serial (UART) IC

For å kunne bruke kortleserene så må jeg vise til dem i en konfigfil. Der er default-verdien ttyS0. Jeg forventer da at det skal finnes en enhet i Arch som heter dette, og siden jeg har to kortlesere så skal det helst finnes en ttyS1 også, men det kan jeg ikke finne at det gjør.

Er det noen som ser noen åpenbare feil og mangler her? Hadde vært kjekt hvis en linux-guru kunne sendt meg på rett spor. Dette er knakende enkelt å få til i windows, men programvaren som skal snakke med kortene finnes kun til linux, så da er det som alltid problemer på rekke og rad :(
medlem i 204 måneder
 

Re: Smartkortlesere i Arch Linux

Innleggav omaha » søn 25.04.2010 20:46

Kjenner ikke akkurat den leseren, men smartkort fungerer med Arch.

Har ikke nøyaktig prossessen i hodet, men kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei:

Hent Yaourt som lar det installere pakker fra AUR ved å kjøre:

Kode: Merk alt
sudo kate /etc/pacman.conf:

og lim inn enten
Kode: Merk alt
[archlinuxfr]
Server = http://repo.archlinux.fr/i686

eller:
Kode: Merk alt
[archlinuxfr]
Server = http://repo.archlinux.fr/x86_64

Deretter kjør:
Kode: Merk alt
sudo pacman -Syu

Neste blir å hente noen filer fra Aur:
Kode: Merk alt
Yaourt -S pcsclite pcsc-perl pcsc-tools ccid

Les pkbuild osv for hver pakke før du installerer disse - det er enklest å lese de i nettleseren ved å søke på pakkene i AUR (http://www.archlinux.org).

Deretter må du sørge for at pcscd daemon starter - du kan legge den til i daemons-seksjonen i rc.conf om du vil at den skal starte sammen med resten ved oppstart:

Kode: Merk alt
sudo kate /etc/rc.conf

For å starte daemon kjører du:
Kode: Merk alt
sudo /etc/init.d/pcscd start

Så kan du kjøre (terminal)
Kode: Merk alt
pcsc_scan

og plugge inn kortleseren.

Om driveren er installert vil du se i terminal om leseren blir aktivert. Kjenner ikke kortleseren eller driveren din - så du må nesten lete litt videre.

Wikien og forum i Arch er meget bra - mye å hente der:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Omn ... rdman_5321 (for en omnicard leser)

Om du tipper kan du gå inn på Norsk-tipping's sider og få tilsent en omnikeyleser som ihvertfall jeg har brukt med Arch og en rekke andre distroer...
medlem i 205 måneder
 

Re: Smartkortlesere i Arch Linux

Innleggav bo1e » søn 25.04.2010 23:13

Takk takk. Skal prøve å forstå hva dette betyr ved første og beste anledning. Foreløpig så ser det ut som jeg må ha noe programvare kjørende for at kortleserene skal være tilgjengelig? Forsto jeg det riktig? Det er ikke nok med drivere og programvaren som faktisk skal bruke kortleserene, men det må enda en programvare til?

Jeg har i min søken for å få dette til å funke sett "pcsc" nevnt en del ganger. Forsto det slik at det var for en viss type kortlesere. Får se om det hjelper for mine når jeg kommer så langt. Jeg har allerede kortleser fra norsk-tipping, men den bruker jeg jo til tipping, i windows 7 vel å merke :)
medlem i 204 måneder
 

Re: Smartkortlesere i Arch Linux

Innleggav omaha » søn 25.04.2010 23:42

Arch er en nokså "manuell" distro som er lærerik og bra på mange måter, men det er ikke den enkleste å starte med. Eksempelvis er det en egen Buypass "metapakke" for ubuntu som gjør installasjonen svært enkel.

Du trenger kortleserdriveren og en bit som kommuniserer med kortleserdriveren. Videre trenger du støtte for den spesifikke korttypen fordi det er flere typer kort. Eksempelvis kan det jo være forskjell på et bankkort og et tippekort og et aksesskort på jobben...
medlem i 205 måneder
 

Re: Smartkortlesere i Arch Linux

Innleggav bo1e » man 26.04.2010 10:50

Hm, ville det ikke vært mer naturlig at programvaren som faktisk skal gjøre jobben snakker med driveren og har informasjonen om hva slags kort det er?

Jeg har tenkt på ubuntu, men når det eneste operativsystemet skal gjøre er å la en programvare snakke med to kortlesere er det litt overkill kanskje? Og utover akkurat "metapakken", er det noe annet som er forskjellig fra arch og ubuntu? Det er jo ekstremt lite som skal på plass her. 2 kortlesere som skal installeres. Kanskje det finnes en kompleksistet her som jeg ikke forstår. Jeg har tidligere brukt windows til dette, og da har jeg plugget inn kortleserene, windows har funnet driverene og thats it. Kortleserene er nå tilgjengelig, uavhengig av programvare (og korttype).

Du nevner metapakken for buypass. Vil det funke med andre korttyper enn spillekortet fra norsk-tipping? Hvis dette viser seg å være så komplisert at det ikke lar seg gjøre med to generiske kortlesere og en enkel linux-distro, så må jeg jo nesten bare skaffe to omnikey-kortlesere og bruke ubuntu og buypass-metapakke, hvis det funker.
medlem i 204 måneder
 

Re: Smartkortlesere i Arch Linux

Innleggav omaha » man 26.04.2010 13:17

Det er vel flere saker som er inne i bildet her, men dette er ikke min sterkeste side.

En kortleser med samme chip kan jo være seriell, usb, pci, cardbus, pccard osv osv, og driveren støtter gjerne en spesifikk chip uavhengig av hvordan den er tilkoblet maskinen.

Mange id-løsninger benytter java (bankID/Buypass), og disse snakker vel neppe med driveren. Det samme gjelder svenskene's bankID hvor det kreves et miniprogram som er tilgjengelig i Ubuntu.

Antar at disse forskjellige aksessapplikasjonene har det mye enklere om de kan forholde seg til felles API/grensesnitt så de slipper å lage utallige versjoner for mulige og umulige konstellasjoner.

Når det gjelder buypass funker leseren greit med Arch - mulig du må hente ned en driver fra omnikey for den spesifikke leseren - men den kan jeg finne for deg om du bestemmer deg for buypass' leser.

Når det gjelder smartkortene i seg selv er det forskjellige typer (bl.a Buypass har flere) avhengig av b.la krypteringsløsning og hvorvidt løsningen har sertifikat for autentisering av Epost++. Regner med at Buypass' leser kan håndtere en rekke forskjellige kort om du installerer støtte for kortet. Oppskriften jeg la ut inkluderer støtte for både kort og leser fra buypass.

Du har sikkert bekjente eller familie som har en buypassleser slik at du kan teste ut? Den fungerer jo på altinn også ;)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron