PCLinuxOS, printer og PPD

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » ons 28.04.2010 23:10

Hei!
Jeg har inntil nylig brukt Debian og Ubuntu, men mange forumfolk har snakket mye om PCLinuxOS, så jeg bestemte meg for å prøve det.
Jeg har nå installert PCLinuxOS Gnome på min hoved-PC.

Nå vil jeg installere printeren min.

Jeg gjorde følgende:
System > Administration > HP Device Manager
Jeg får da en dialogboks som sier No installed HP Devices found.

Jeg trykker Setup Device... og taster root-passordet.

Jeg krysser av for alternativ 2, som er Network/Ethernet/Wireless network (direct connection og JetDirect)


Det neste som skjer er en dialogboks som sier Select From Discovered Devices
I listen er kun èn printer. Den heter HP Photosmart d7400 Series.

Ja, jeg har kun èn printer, og den heter HP Photosmart D7460.
Jeg trykker Next >.

Det som nå skjer er at den ikke finner riktig PPD-fil for printeren. Jeg vet ikke engang hva en PPD-fil er, men hvis jeg trykker Browse, finner den en hel haug i mappen /usr/share/ppd/HP.
En av dem heter "hp-photosmart_7400_series.ppd.gz", så jeg forstår ikke hvorfor den skulle være så vanskelig å finne... Jeg klarte det jo lett. Så jeg merker den, og trykker Open.

Så trykker jeg Add Printer, overbevist om at dette gikk greit.

I stedet spretter dette fram:
Kode: Merk alt
Printer queue setup failed.

Please restart CUPS and try again.


Hva er problemet?

Ja, jeg har prøvd å restarte hele maskinen. Har også oppdatert via Synaptic. Ellers er systemet helt nyinnstallert.
Og printeren har fungert ypperlig fra både Windows XP, Vista og Ubuntu.

Setter pris på hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav omaha » ons 28.04.2010 23:20

Mandriva fant vel min HP printer uten å mukke men....

Kanskje i terminal:
Kode: Merk alt
(sudo) hp-setup


Eller i nettleser:
Kode: Merk alt
http://localhost:631/
medlem i 205 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » ons 28.04.2010 23:31

Fra menyen, "System" + "Brukervalg" og klikker på "Innstillinger for maskinen din" Sriv så root passordet. Så kommer Kontrollsenter frem. Her velger du "Maskinvare" og velger " Sett opp utskrift og skanning"

Se til at du har installert den nødvendige skrivedriveren i Synaptic pakkebehandler før du går i gang med alt dette .

Det er slik jeg har installert skriveren, og det funka for min Lexmark z-515

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » ons 28.04.2010 23:35

Det som jeg skal lime inn i nettleseren gir bare følgende:

Unable to connect

Firefox can't establish a connection to the server at localhost:631.

* The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few
moments.

* If you are unable to load any pages, check your computer's network
connection.

* If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure
that Firefox is permitted to access the Web.


Sudo funker ikke, da brukeren min ikke har rettigheter til det. Jeg startet i stedet et root-shell fra Applications > More Applications >Terminals > Root Terminal. Jeg taster Root-passordet, og terminalen spretter frem.

Jeg skriver hp-setup.

Samme dialogboks som beskrevet før kommer frem.
Jeg velger apternativ nummer 2 igjen.

Eneste forskjellen er at nå finner den INGEN printere. Lista der jeg tidligere valgte HP Photosmart d7400 Series er nå tom.

Altså funket det DÅRLIGERE for Root enn for en vanlig bruker som gjør det grafisk...





EDIT:
Når enden er god, er all ting godt.

Jeg fulgte guiden i innlegget over. Den fant den samme printeren, men denne gangen FUNKET DET... Nesten...
Den klarte i hvert fall å legge til printeren som maskinvare, i stedet for å mase om PPD-filer. Men den klarte ikke å kommunisere med den...
Jeg tror den snakket om å laste ned noen greier, muligens HP-LIP. Jeg antok at når distroen ble levert med en HP-logo, burde det være nok å trykke på den, uten å selv installere slikt.
Distroen er preget av tomme dialogbokser (helt hvite, uten knapper eller tekst) og diverse irriterende feil.
Men etter en reboot ser alt perfekt ut. Jeg kan lese av blekknivået.
Har ikke prøvd å printe, men jeg regner med at det funker, siden jeg nå kan lese av blekknivået.

Distroen er ikke så stabil som jeg hadde forventet, men siden nå printeren funker, gir jeg den en sjanse.

Irriterende med alle de tomme dialogboksene. Flere som opplever det?

EDIT2: linken http://localhost:631/ funker også nå.

Takk for hjelpen!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » tor 29.04.2010 0:36

PCLinuxOS er veldig stabil den, men det er jo klart at printeren din ble et ekstra bry for deg, i og med at du rotet en del i konsol, og ikke begriper jeg i dette tilfellet hvorfor! Man burde se i repo om det finnes støtte for skriveren, installere driveren, før man går i gang med selve oppsettet. Det er ofte lurt.

Men konsol i pclos er ikke nødvendig, den er bygd for at folk skal holde seg til det grafiske. Man fraråder for eks folk å installere via konsol i pclos.
Det er heller ikke nødvendig å bruke noe annet, hvis ikke man støter på noe helt spesielt da!

"Irriterende med alle de tomme dialogboksene. Flere som opplever det?"

Hvilke dialogbokser, har ikke slike, aldri hatt det, så hva mener du!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 0:52

Jeg rotet ikke i onsoll. Jeg prøvde bare å starte den samme grafiske guiden ved å taste kommandoen som root.
Men da virket det dårligere enn før...

De tomme vinduene var slike som hørte til printeroppsettet. Det kliket flere ganger, med og uten bruk av terminal.

Men det funker stabilt nå.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » tor 29.04.2010 1:02

pclos er rett utav boksen, uten konsol. Jeg bruker aldri konsol i pclos, aldri.
Det trenger du heller ikke. pclos er helt og holdent bygget for enkelhetens skyld, rett utav boksen. Det er nok derfor det gikk litt feil for deg tror jeg. Men jeg hadde aldri noe tomme og rare dialoger når jeg satt opp skriveren! Derfor ble dette litt fremmed for meg. men det er bra at det ordnet seg da.
Håper du trives med pclos. pclos har også den styrken at det arbeides svært flittig fra den kanten, så se etter oppdateringer hver dag, det er en fordel. For pclos 2010 er ikke ferdig av den grunn, det jobbes kontinuerlig for å forbedre den hver dag. Dette mener jeg er en av pclos styrke, du får stadig det nyeste hele tiden. Se bare på Gnome som nå er på vei å bli helt 2.30.1
Du har etter oppdateringer allerede Nautilus 2.30.1, ikke sant!

Men du bør melde deg inn her: http://linuxgator.org/forums/index.php

eller denne
http://www.pclinuxos.com/forum/index.php
Har du problem med engelsken! så kan du bruke denne: http://translate.google.com/#no|en| og kopiere/lime inn.

Men her får du den hjelpen du trenger, men da bør du være nøye på hvor du plaserer spørsmålene.

Du kan også få dansk og svensk gnome hjelp via mine nettsider: http://pclinuxos-norge.org/ under "hjelp" + "Gnome hjelp"

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 1:12

Jeg brukte ikke konsoll før etter at det grafiske hadde feilet. Og selv da gjorde jeg ikke annet enn å (som root) starte det grafiske programmet, som da ikke fant en eneste skriver, noe det gjorde da jeg ikke var root.
Men dette gjorde ingen endringer, og var bare et irrelevant blindspor.

Uansett så var det den grafiske metoden som gikk via Kontrollsenteret som funket. Måtte bare reboote etterpå fordi den ikke klarte å kommunisere med skriveren den hadde lagt til.

Ja, jeg har den Gnome-versjonen som du nevner, og dette ser ut som et kjempefint OS. Støttet nettverkskortet ut av boksen.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » tor 29.04.2010 1:26

Jeg har brukt mange ulike linux distroer oppover årene, men aldri hvert så fornøyd som jeg er med pclos. Alt funker her. Både virtualbox, internett, skriver, epost, cd/dvd brenner, lyd, video, digital kamera/filmkamera, tv, radio og mye mer funker som det skal. Bruker Nautilus til det meste, til og med fil-overføring/ftp. Bruker du "Skuff" på linja! et program som du kan starte de ulke favorittprogrammene dine. "Legg til på panelet" og "Skuff"
Veldig sjekt program må jeg si

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 1:31

Ikke dumt. Hos meg heter den Drawer, da jeg har engelsk versjon.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » tor 29.04.2010 1:34

Jeg har også fjernet standard program menyen, og heller hentet inn hovedmenyen. Den tar ikke så stor plass på linja og er faktisk mer logisk.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 1:44

Dette virker litt sært....

Jeg prøver å velge språk og land på maskina.

Av valgfrie språk er Burmese og English (xxx)
der xxx representerer flere forskjellige valg, som American, Australian osv...

Når jeg skal velge land, har den alt mulig rart unntatt Norway.
Sweden OG Finland finner den heller ikke, men Denmark er på plass.

Jeg fikk lagt inn norsk språk med Add Locale fra PC-menyen... Men det er rart at Norge, Sverige og Finland manglet fra den ellers velutstyrte lista.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » tor 29.04.2010 2:04

Velg fra linja "Systen" "Administrasjon" og velg "Add Locale" og etterhvert det språket du vil ha, resten ordner pclos for deg på hele maskinen. Bare følg med og velg riktig, samt klikk ok der det trengs. Så vil den starte maskinen på nytt. den restarter litt sent nå, men dette er bare fordi den setter opp alt.
Når du logger deg inn på skrivebordet etter endt restart, så får du et valg og der klikker du ok. Du trenger ikke gjøre mer enn det, og alt er stort sett på det språket du vil ha. Enkelt, praktisk å greit må jeg si. Man skal bare bruke add local i pclos. Eller for si det pclos sier, men oversatt på norsk "Radikalt enkelt" Veldig smart gjennomtenkt spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 2:14

Å legge til norsk på den beskrevne måten var ikke noe problem.
Men FØR jeg gjorde det hadde listen over tilgjengelige land alt mulig fra Afghanistan til Zimbabwe, men det nærmeste man kom Norway var Norfolk Islands.
Det nærmeste den kommer Sverige er "Svalbard og Jan Mayen".
Jeg får/fikk ikke velge dem som land, selv om jeg får velge Norge etter at jeg la inn norsk locale.
Men en masse andre, mindre kjente land kunne velges. Og Sverige og Finland mangler ennå.

Bug eller rasisme mot skandinaver? :omg:

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS, printer og PPD

Innleggav marxleni » tor 29.04.2010 2:19

Har du ikke stort sett alt på norsk i pclos etter at du brukte add local da!
Det er nemlig ikke meningen at man skal bruke noe annet i pclos for å velge språk. Hva er det som ikke er på norsk!

Har du installert "istream" Søk etter programmet i pakkebehandleren, installer den. legg til på panelet og velg iStream
Meget bra intetnettradio program. Når den ligger på linja så kan du klikke på den til høyre å velge ulike sjangere. Til venstre kan du klikke på noe som ligner en høyttaler så kobler du til og fra.
Jeg bruker den hver dag, klarer meg ikke uten den. ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron