Trådløs driver til arch

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Trådløs driver til arch

Innleggav JWL » man 10.05.2010 14:43

Heisann prøvde og fikse dette selv men finne ikke ut hvordan jeg skal gå frem.
Har installert følge pakker :
Kode: Merk alt
pacman -S wireless_tools
pacman -S madwifi


Og funnet ut trådløs kortet mitt :

Kode: Merk alt
[root@Arch joakim]# lspci | grep -i net
04:00.0 Network controller: Intel Corporation Wireless WiFi Link 5100
05:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5764M Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)



Men hvordan får jeg det til og fungere ? skjønte ikke helt guiden til Arch wiki som jeg fant her : http://wiki.archlinux.org/index.php/Wireless_Setup#Part_I:_Identify_Card.2FInstall_Driver
medlem i 194 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav QtanJ » man 10.05.2010 15:04

Så vidt eg forstod:

Kode: Merk alt
pacman -S iwlwifi-5000-ucode
modprobe iwl5000


Kontroller med
Kode: Merk alt
iwconfig
medlem i 210 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav JWL » man 10.05.2010 16:03

Gjorde som du sa :

Kode: Merk alt
[root@Arch joakim]# pacman -S iwlwifi-5000-ucode
resolving dependencies...
looking for inter-conflicts...

Targets (1): iwlwifi-5000-ucode-8.24.2.12-2 

Total Download Size:    0.35 MB
Total Installed Size:   0.68 MB

Proceed with installation? [Y/n] y
:: Retrieving packages from core...
 iwlwifi-5000-ucode-...   355.6K  563.8K/s 00:00:01 [#####################] 100%
checking package integrity...
(1/1) checking for file conflicts                   [#####################] 100%
(1/1) installing iwlwifi-5000-ucode                 [#####################] 100%
[root@Arch joakim]# modprobe iwl5000
WARNING: /etc/modprobe.d/modprobe.conf line 6: ignoring bad line starting with 'option'
WARNING: /etc/modprobe.d/modprobe.conf line 7: ignoring bad line starting with 'option'
FATAL: Module iwl5000 not found.


Men jeg får opp feil : FATAL: Module iwl5000 not found.
medlem i 194 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav QtanJ » man 10.05.2010 17:32

Hjå meg heiter drivaren: iwlagn. Eg er ikkje sikker på kvifor eg skreiv iwl5000. Trur eg leste det ein stad, men eg finn det ikkje att.

Prøv
Kode: Merk alt
modprobe iwlagn
iwconfig


Det er mogleg modulen vert lasta automatisk når du skriv iwconfig, eller dersom du startar maskina på nytt. Det stod noko på wikien om akkurat det.
medlem i 210 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav omaha » man 10.05.2010 18:48

Driveren er iwlagn og den er nok en del av kjernen, så den krever ikke separat installasjon.

iwlwifi-5000-ucode er firmware'en for kortet.

Som root blir det da
Kode: Merk alt
modprobe iwlagn
- eller
Kode: Merk alt
sudo modprobe iwlagn
om man ikke er pålogget som root.

iwlagn legges til i /etc/rc.conf i modules=() med mindre maskinen skal søke etter hardware og finne moduler ved oppstart - /etc/rc.conf MOD_AUTOLOAD="yes"

Hvilke moduler maskinen din har behov for finner du ved å installere hwdetect.
Kode: Merk alt
sudo pacman -S hwdetect
hwdetect --show-modules-order

Du får da en fin oversikt du kan plukke fra.

Dersom du ønsker å se en oversikt over spesifikk hardware og hvilke moduler i kjernen de enkelte bestanddeler anvender kan du bruke kommandoen:
Kode: Merk alt
lspci -knn

som gir meg dette for mitt nettverkskort:
Kode: Merk alt
03:00.0 Network controller [0280]: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN [Kedron] Network Connection [8086:4230] (rev 61)
        Subsystem: Intel Corporation Lenovo ThinkPad T61 [8086:1111]
        Kernel driver in use: iwlagn
        Kernel modules: iwlagn
medlem i 205 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav JWL » tir 11.05.2010 0:32

Nå så det ut som det gikk ;)
Men har noen spørsmåler til overs :P vis det er greit

1
Kode: Merk alt
hwdetect --show-modules-order

Fikk dette :
ac battery button processor thermal video cdrom agpgart intel-agp tpm tpm_bios tpm_tis tpm_tis hid i2c-i801 i2c-core evdev joydev pcspkr psmouse serio_raw led-class uvcvideo v4l1-compat videodev memstick jmb38x_ms mmc_core sdhci-pci sdhci pci_hotplug shpchp wmi rtc-cmos rtc-core rtc-lib nvidia output iTCO_vendor_support iTCO_wdt crc-itu-t snd-mixer-oss snd-pcm-oss snd-hwdep snd-page-alloc snd-pcm snd-timer snd snd-hda-codec snd-hda-intel soundcore scsi_mod ahci libphy tg3 mac80211 rfkill iwlagn iwlcore cfg80211 usbhid usbcore ehci-hcd uhci-hcd firewire-core firewire-ohci sd_mod sr_mod st


Vil det si at jeg kan enkelt og greit lime det inn i /etc/rc.config på Modules ?

2) Hvorfor får jeg ikke nettverks verktøy i tray meny som alle andre linux som jeg har prøvd. (hehe er nok ikke verden mester i linux)

fikk løst dette vet litt søk på arch sin hjemme side

3)Har fått installert alsa driver til lydkort og fått modprobe riktig module og fungere veldig bra, bedre enn Ubuntu faktis.
Men Volum kontroller i tray dukker ikke opp.
Bruker nyeste gnome som du finner i arch pakke behandler.
Fikk løst dette og ;)


4) Har prøvd og google litt av vært men finner ikke ut av det. I Gnome fungere ikke NO layout til tastetur:
i rc.conf
Kode: Merk alt
LOCALE="nb_NO.UTF-8"
HARDWARECLOCK=""
TIMEZONE="Europe/Oslo"
KEYMAP="no"
CONSOLEFONT="viscii10-8x16"
CONSOLEMAP=
USECOLOR="yes"


og har prøvd i xorg og :

Kode: Merk alt
Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
    Option    "CoreKeyboard"
    Option    "XkbRules"   "xorg"
    Option    "XkbModel"   "pc105"
    Option    "XkbLayout"   "no"

EndSection


Har funnet ut en middeltidig løsning men det må jeg gjøre vær gang jeg starte arch på nytt :S tung vint for og si det sånn.

5)touch paden på bærbaren min er så følsom at jeg ikke kan bruke den og må bruke usb mus i stedenfor touchpad. Har prøvd og skru ned sensitivitet på gnome-mouse setting til det laveste og alikevel er den like følsom.

xorg :
Kode: Merk alt
Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection



Oi ble mye spørsmål men håper noen kan hjelpe meg igjennom dette ;) og takker for hjelpen til nå. setter stor pris på det.
Sist endret av JWL den tir 11.05.2010 3:14, endret 2 ganger.
medlem i 194 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav omaha » tir 11.05.2010 1:27

Du kan enten sette MOD_AUTOLOAD="yes" i rc.conf og da finner Arch det den trenger for det du har tilkoblet osv. Se på dette som en slags "compatiblity modus"...

Du kan også lime inn listen du fikk som du skisserer. Litt av poenget her er at du ikke nødvendigvis bruker all hw du har i maskinen (f.eks bluetooth og pcmcia osv). Da kan du fjerne disse fra listen eller la være å aktivere de i første omgang.

Det KAN være en fordel å laste automatisk til du blir kjent med Arch - og senere trimme vekk daukjøtt.

Når det gjelder tray benytter jeg KDE 4 og ikke Gnome, men du må se hvilke tjenester som starter - og når - i Gnome.

Om du titter litt lengre ned i rc.conf finner du en seksjon for daemons. Der legger du inn nisser som skal starte sammen med maskinen, om de skal starte forsinket, eller om de skal blokkeres.

I Gnome finner du også noen innstillinger over applikasjoner/tjenester som skal starte med maskinen. Arch er forskjellig fra "mainstream" distroer i at det er du som bestemmer hva som skal starte og hva som skal kjøre. Arch bestemmer ikke dette for deg. Derfor må du selv velge :)

Blant alternativene for styring av nettverksforbindelse er det to som kanskje skiller seg ut - Networkmanager og WicD. Hva man foretrekker er jo forskjellig, men det kom en oppdatering av Networkmanager (beta) i Arch i dag - som lar deg koble opp via mobilen ved hjelp av bluetooth. Jeg foretrekker WicD.

Du finner informasjon om begge i Arch Wiki.

Jeg har touchpad avslått - men har justert sensitivitet for trackpoint (ThinkPad) - lagde en fdi fil. Driverne har fåt utvidet støtte for flere "bevegelser" og i KDE er det et eget verktøy for oppsett. Tror Gsynaptic gjør noe lignende i Gnome. (pakke fins).
medlem i 205 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav JWL » ons 12.05.2010 0:15

Ok nå funker nesten alt :D:D
Men trenger bare norsk tastetur layout til og fungere.

som sakt tidelige kopiere eg det rett inn :D

rc.conf

Kode: Merk alt
LOCALE="nb_NO.UTF-8"
HARDWARECLOCK=""
TIMEZONE="Europe/Oslo"
KEYMAP="no"
CONSOLEFONT="viscii10-8x16"
CONSOLEMAP=
USECOLOR="yes"



og har prøvd i xorg og :

Kode: Merk alt
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "no"

EndSection

Det er bare i gnome norsk layout ikke fungere, men i commando prob fungere norsk layout. Så hva må jeg stille på ??
Har ikke noe mer peil enn det jeg har prøvd til nå.
medlem i 194 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav Tertitten » ons 12.05.2010 2:48

omaha: du tøyser virkelig ikke med at med Arch får man kun det man vil...
Puhh, jeg skal nok ikke gi meg ut på en installasjon av Arch nei. .

Kanskje du har lyst til å skrive en liten "basic" installasjonsguide for Linux1 ?
Dette finnes sikkert plenty av allerede, men det virker som du har bred erfaring med Arch så jeg er sikker på at en guide fra deg ville være velkomment, iallefall ville det være det fra meg :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav omaha » ons 12.05.2010 12:09

@JWL:

Jeg bruker jo ikke Gnome, men rc.conf ser grei ut såvidt jeg kan se. Foreslår derfor at du sjekker språkinnstillingene i Gnome.

@Tertitten:
Jeg kunne forsåvidt ha gjort det, men jeg mener det blir galt fordi ArchWIKI er såpass bra og holdes meget godt oppdatert hele tiden. Om jeg skriver en artikkel her så blir den stående også når den er foreldet - og det gjør mer ugangn enn nytte.

Som du kanskje har sett har jeg ikke promotert Arch aktivt, og det skyldes blant annet at det ikke er en distro som absolutt vil ha flest mulig brukere. Brukerne kommer til Arch - Arch kommer ikke til brukerne. De som ønsker Arch nok vil finne frem selv, og jeg har ikke sans for å forsøke å prakke "min distro" på noen. Den dekker mine behov på en utmerket måte, men er ikke tilrettelagt for distrohopping eller brukere som ikke er interessert.

Når det er sagt er det ikke så mye hokus pokus som en skulle tro. Det gjelder bare å ta seg litt tid og gjøre noen forberedelser i forkant. Jeg vil også anbefale at man har en annen maskin tilgjengelig for å lese dokumentasjon / Google under installasjonen dersom man ikke har vært borti Arch tidligere.

Forberedelser:
- Les igjennom installasjonsguiden
- Formater på forhånd slik at du bare monterer under installasjon
- Print ut nettverksinnstillinger og terminalkommandoer relatert til dette (ifup osv)
- Print ut hardware/modullisten for maskinen
- Sett deg inn i hvordan grafikkdriveren installeres/aktiveres på forhånd
- Sett av litt tid og installer kun det du skal bruke - Du må installere brannmur selv
- Det finnes en snarvei

http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

Les disse punktene
- The Arch way
- FAQ
- Beginner's guide
- Official Arch Linux Install Guide
- Søk i Wiki på KDE/Gnome++ og hardware'n du har
- Legg spesielt merke til eget ansvar for oppdateringer i FAQ

Det er under installasjonen du tar kontroll, men du kan når som helst skjerpe inn denne i ettertid.

Snarveien til Arch er Chakra, som gir en Archinstallasjon når den er installert - men med KDEmod. Vil man ha Gnome eller KDE fra Arch fjerner man KDEmod og repoene fra Chakra - og installerer Gnome eller KDE direkte fra Arch.

Jeg ser ikke på installasjonen som så viktig som Archprosjektet gjør - og ettersom jeg hadde kun 1 maskin (med hsdpa) da jeg installerte dette første gang benyttet jeg Chakra.

Jeg har beholdt KDEmod, men administrerer maskinen mer eller mindre ihht "the Arch way" dvs holder meg til redigering av tekstfiler og oppdaterer osv via terminal. Det er ikke så komplisert som en kanskje skulle tro.

Jeg bruker også Yaourt til å hente pakker fra AUR, og der er det viktig å sjekke pakkene pakke/installasjonsscriptene selv. Jeg gjør det på nettsiden før jeg installerer.

For min del er konsekvensen av å bruke Arch at hardware er godt utnyttet dvs maskinen er meget rask, jeg har ikke funnet noen grunn til distrohopping eller vurdert bytte av distro. Slipper også unna distroenes versjonsregime - jeg får det jeg vil ha når det er klart.
medlem i 205 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav JWL » tor 13.05.2010 4:03

OK fant ut et nytt problem.

1)Alsa settings som jeg tar med commando "alsamixer" lagrer seg ikke etter oppstart
2) Instilling eg tar i gnome lagre seg ikke heller med feks jeg skifte kayboard layout.

Hva kan det forårsake det ? :P det var det siste

Takker ekstremt til deg omaha som har tatt deg tid til og hjelpe meg.
medlem i 194 måneder
 

Re: Trådløs driver til arch

Innleggav omaha » tor 13.05.2010 9:25

Jeg er på tynn is her ettersom jeg ikke har erfart samme problem, så om du endrer noe i forhold til dette: ta en kopi av filene først - og husk hvor de hører til.

1: Ta en titt på disse 2 trådene fra Debian
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=12784
http://forums.debian.net/viewtopic.php? ... highlight=
Disse trådene tar b.la for seg 2 installerte lydkort - og evt blacklisting av det ene.

2:
Kode: Merk alt
sudo gedit /usr/share/X11/xkb/rules/base.xml
medlem i 205 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]