Svart skjerm med ny kjerne

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Svart skjerm med ny kjerne

Innleggav eh22 » søn 08.05.2011 11:20

Når jeg prøver å oppgradere til Ubuntu 11.04, OpenSUSE 11.4, eller oppgraderer kjernen i Linux Mint Debian til 2.6.38 blir lyset på skjermen slått av. (Tilsynelatende) Regner derfor med at dette er et problem med de kjernene fra og med 2.6.37

Lurte på om det er noen som vet hva som gjør at dette problemet oppstår, og hva som evt. kan gjøres for å utbedre det. Er jo litt kjipt å måtte holde seg til en "gammel" kjerne for all fremtid, liksom..

Info om pc'en: PC: Acer Emachine E527, Grafikk: Intel GMA 4500M (15.6" HD LCD), 3GB DDR3 Memory og CPU: T3300 Intel Celeron.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Svart skjerm med ny kjerne

Innleggav terjejh » ons 11.05.2011 13:18

Kan du beskrive hvordan/når "lyset slås av" på skjermen. Gjelder dette både gui og ved konsoll innlogging?

Jeg opplever på en av mine maskiner med openSUSE 11.4 (som står permanent på) at Gnome 2.32.1/GDM login skjermen etter ca. 5 min inaktivitet går til svart med kun markøren blinkene og ikke slås på ved å aktivere med mus eller tastatur. Konsoll login med Ctrl-Alt-F1 fungerer. Det merkelige er at Ctrl-Alt-F7 bare viser den svarte skjermen, mens Ctrl-Alt-F8 nå fungerer og gir gui login skjerm, uten at jeg kjenner til om dette er ombyttet nå?
Jeg lurte på om dette kunne være et Nvidia driver problem i mitt tilfelle.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Svart skjerm med ny kjerne

Innleggav eh22 » ons 11.05.2011 18:22

Skjermen blir svart like etter at GRUB har gjort ferdig sin oppgave, og forblir sånn frem til reboot. Skjermen forblir svart, både for GUI og konsoll. (ctrl+alt+F1 - F7)
Så vil anta at dette ikke har noe med strømsparingsfunksjonalitet å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Svart skjerm med ny kjerne

Innleggav eh22 » lør 10.12.2011 3:03

Tenkte å oppdatere, med at jeg fremdeles har samme problem. Får fremdeles bare en svart skjerm, også med kjerne 3.1.2. (Nyeste jeg har kommet over hittil..)
Har prøvd både Kororaa 16 RC, Fedora 16, Mint 12, Ubuntu 11.10 og Mageia 2 Alpha, og alle oppfører seg helt likt, med det at skjermen blir fullstendig svart like etter at Grub har gjort jobben sin.
Har prøvd å poste bug-rapport på Bugzilla-tjenesten til kjernen, uten at det har ført til noe særlig... Hadde vært glimrende om noen hadde klart å lage en workaround som funker... (Eller noe sånt..)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Svart skjerm med ny kjerne

Innleggav terjejh » lør 10.12.2011 12:35

Har du prøvd å boote med parameteren nomodeset ?

Jeg hadde også et lignende "svart-skjerm-problem" etter boot-start av openSUSE 12.1 beta på min Asus AMD 890GX (ATI) baserte maskin. Dette ble imidlertid rettet i radeonhd KMS til 12.1 releasen.

Eksempelvis har booting av Failsafe modus i openSUSE 12.1nomodeset bootparameter satt på forhånd, mens normal Desktop, som skal ha aksellerert grafikk, ikke har det.
Jeg vil anta noe tilsvarende er tilfelle også i andre distribusjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Svart skjerm med ny kjerne

Innleggav eh22 » man 19.12.2011 1:59

Hei igjen..

Har nå fått Kororaa 16 til å "virke" med bruk av nomodeset. (Kororaa er tett basert på Fedora, så i sånne sammenhenger skal det virke identisk med Fedora.)
Er jo noe dritt å kjøre med 1024*768 i oppløsning, og ingen OpenGL. Så prøvde å installere kjernen fra Fedora 14 (Versjon 2.6.35), og det gikk relativt greit. Men når jeg skulle fjerne parameteren "nomodeset" fra grub.cfg filen, stoppet oppstarten opp like før innloggingsskjermen. (Når X starter opp, går jeg ut fra.) Da jeg kjørte med "nomodeset", bootet den kjernen helt greit. (Treg innlogging, men greit...)
Noen som her en idé om hva som kunne vært prøvd her? :-[

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron