Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav terjejh » tir 06.12.2011 18:18

Nå var det ikke Linus jeg skulle lenke til, da det framkom i forumtråden jeg viste til. Her er likevel lenkene til begge deler:
http://forums.opensuse.org/english/get- ... ost2414508
https://plus.google.com/102150693225130 ... TLyn7dqYoR

Installasjon av MGSE framgikk også av den samme forumtråden. Som en gnome-shell-extension, kan en laste ned zip-fila, ekstrahere, starte og deretter slå på det man ønsker under Gnome3 Advanced Settings (Tweek tools), inntil ev. ferdigpakke foreligger:
http://forums.opensuse.org/english/get- ... ost2407187

Her 'mitt ferske skjermbilde i så måte
Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav viking60 » ons 07.12.2011 14:08

Yup der har du den. Den ser bra ut.
Den Linus lenken er beholdningen her, jeg er enig med ham. Dette bør gjøres tilgjengelig i standard Gnome3 slik at alle enkelt kan skru det av eller på.
Jeg er også redd for at han har rett i at Gnome gutta kan gå i vranglås og la dette være av prestisjehensyn da det kan gå for langt i rettning av å innrømme feil.

Uansett i Arch er det enkelt:
Kode: Merk alt
[viking@viking-lap]$ packer gnome-shell-extension

Gir følgende utvalg:
Kode: Merk alt
0 extra/gnome-shell-extension-alternate-tab 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions)
      Alternate Tab extension for GNOME Shell
1 extra/gnome-shell-extension-alternative-status-menu 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions)
      Alternative Status Menu extension for GNOME Shell
2 extra/gnome-shell-extension-apps-menu 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Apps Menu extension for GNOME Shell
3 extra/gnome-shell-extension-auto-move-windows 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Auto Move Windows extension for GNOME Shell
4 extra/gnome-shell-extension-dock 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Dock extension for GNOME Shell
5 extra/gnome-shell-extension-drive-menu 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Drive Menu extension for GNOME Shell
6 extra/gnome-shell-extension-gajim 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions)
      Gajim extension for GNOME Shell
7 extra/gnome-shell-extension-native-window-placement 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Native Window Placement extension for GNOME Shell
8 extra/gnome-shell-extension-places-menu 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Places Menu extension for GNOME Shell
9 extra/gnome-shell-extensions-common 3.2.1-1 [installert]
      Extensions for GNOME Shell - common files
10 extra/gnome-shell-extension-system-monitor 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions)
      System Monitor extension for GNOME Shell
11 extra/gnome-shell-extension-user-theme 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      User Theme extension for GNOME Shell
12 extra/gnome-shell-extension-windows-navigator 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Windows Navigator extension for GNOME Shell
13 extra/gnome-shell-extension-workspace-indicator 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions) [installert]
      Workspace Indicator extension for GNOME Shell
14 extra/gnome-shell-extension-xrandr-indicator 3.2.1-1 (gnome-shell-extensions)
      XRandR Indicator extension for GNOME Shell
15 aur/gnome-shell-extensions-git 20111125-1
    GNOME Shell extensions
16 aur/gnome-shell-extension-dock-git 20110502-1
    Shows a dock-style task switcher on the right side of the screen.
17 aur/gnome-shell-extension-alternative-status-menu-git 20110502-1
    For those who want a power off item visible at all the time, replaces GNOME Shell status menu with one featuring separate Suspend and Power Off. Adds the
    ability to hibernate as well.
18 aur/gnome-shell-extension-common-git 20110728-1
    Common files for the Gnome-Shell Extensions
19 aur/gnome-shell-extension-alternate-tab-git 20110502-1
    Lets you use classic Alt+Tab (window-based instead of app-based) in GNOME Shell.
20 aur/gnome-shell-extension-auto-move-windows-git 20110502-1
    Lets you manage your workspaces more easily, assigning a specific workspace to each application as soon as it creates a window, in a manner configurable
    with a GSettings key.
21 aur/gnome-shell-extension-gajim-git 20110502-1
    Integration with Gajim, a Jabber/XMPP instant messaging client.
22 aur/gnome-shell-extension-user-theme-git 20110502-1
    Loads a shell theme from ~/.themes/<name>/gnome-shell.
23 aur/gnome-shell-extension-windowsnavigator-git 20110502-1
    Allow keyboard selection of windows and workspaces in overlay mode.
24 aur/gnome-shell-extension-xrandr-indicator-git 20110502-1
    Replace the GTK+ based indicator from gnome-settings-daemon with a native one. Lets the user rotate the laptop monitor and open display preferences quickly.
25 aur/gnome-shell-extension-drive-menu-git 20110501-1
    A status menu for accessing and unmounting removable devices.
26 aur/pidgin-gnome-shell-extension-git 20111030-1
    A GNOME Shell extension that provides integration with Pidgin.
27 aur/gnome-shell-extension-places-menu-git 20110506-2
    Places menu for gnome shell
28 aur/gnome-shell-extension-mediaplayer-git 20111105-1
    A mediaplayer indicator for the Gnome Shell
29 aur/gnome-shell-extension-presentation-mode-git 20111207-1
    A gnome-shell extensions that adds an option for inhibiting the screensaver to the power menu.
30 aur/gnome-shell-extension-activities-button 1.0-1
    A gnome-shell extension to add the distributor logo beside the Activities button
31 aur/gnome-shell-extension-noa11y-git 20111109-1
    A GNOME Shell extension to remove the Accessibility icon from the panel
32 aur/gnome-shell-extension-weather-git 20111023-2
    A GNOME Shell extension for displaying weather notifications
33 aur/gnome-shell-extension-workspace-indicator-git 20110722-1
    Workspace-indicator extension for GNOME Shell
34 aur/gnome-shell-extension-weather-gagalago-git 20110603-2
    Weather extension for Gnome-Shell
35 aur/gnome-shell-extension-move-clock 1.0-1
    A gnome-shell extension to move the clock/calendar to the status area
36 aur/gnome-shell-extension-power-options 2.0-1
    A gnome-shell extension to display Hibernate and Power Off in user menu
37 aur/gnome-shell-extension-noa11y 1.0-1
    A gnome-shell extension to remove the Accessibility icon from the panel
38 aur/gnome-shell-extension-autohide-topbar 2.0-2
    A gnome-shell extension to hide the top bar automatically
39 aur/gnome-shell-extensions-zodiac-git 20110710-2
    Zodiac Extensions for GNOME Shell - activitiesbutton, autohidetopbar, autohidedock, icon-manager, moveclock
40 aur/gnome-shell-extension-pomodoro 0.5-1
    Pomodoro timer extension for gnome-shell
41 aur/gnome-shell-extension-mediaplayer-dbus-git 20110620-3
    Mediaplayer indicator extension for gnome-shell (with dbus integration)
42 aur/gnome-shell-extension-cpu-temperature-git 20110623-1
    Gnome Shell Extensions that adds an applet on the panel which reveals current CPU temperature in Degree Celsius and Fahrenheit.
43 aur/gnome-shell-extensions-zodiac-common-git 20110710-1
    Zodiac Extensions for GNOME Shell - common files
44 aur/gnome-shell-extension-shellshape-git 20110718-1
    A tiling window manager extension for gnome-shell
45 aur/gnome-shell-extension-righthotcorner 1.0-1
    Adds an extra hot corner at upper right of your monitor
46 aur/gnome-shell-extensions-git-mys 20110704-1
    Modify and extend GNOME Shell functionality and behavior
47 aur/gnome-shell-extension-gnote 3.0.2-0.20110705.1
    Move Gnote from Message Tray to Status Tray
48 aur/gnome-shell-extension-zodiac-activitiesbutton-git 20110710-2
    Change look of Activities button area
49 aur/gnome-shell-extension-zodiac-autohidedock-git 20110715-2
    A dock autohide for the GNOME Shell
50 aur/gnome-shell-extension-zodiac-autohidetopbar-git 20110710-1
    Autohide top panel
51 aur/gnome-shell-extension-zodiac-icon-manager-git 20110710-2
    Add/remove icons from top bar panel by simple editing dconf settings
52 aur/gnome-shell-extension-zodiac-moveclock-git 20110710-2
    Move clock in panel
53 aur/gnome-shell-extension-historymanager-prefix-search-git 20110718-1
    Use PageUp and PageDown to move in history of eg. RunCommand (Alt+F2) or Looking Glass according the command prefix
54 aur/gnome-shell-extension-windowoverlay-icons-git 20111111-1
    A GNOME Shell extension to add an icon to windows in the overview
55 aur/gnome-shell-extension-gnome-shell-activities-hotspot-disabler-gi 20110726-1
    Activities hotspot disabler.
56 aur/gnome-shell-extension-pidgin-status 3.2-3
    Extension to move the Pidgin icon from the notification area (bottom bar) to the status area (top bar).
57 aur/gnome-shell-extension-theme-selector 0.9-1
    A gnome-shell extension that adds a Themes tab in the overview
58 aur/gnome-shell-extension-movehotcorner 2.0-2
    Move hot corner to right hand side of monitor
59 aur/gnome-shell-extension-remove-accessibility-icon 20111008-2
    A gnome-shell extension for removing the accessibility icon
60 aur/gnome-shell-extension-emesene-status 3.2-1
    A gnome shell extension that places the tray icon from Emesene on the top bar rather than the hidden bottom bar
61 aur/gnome-shell-extension-windowlist 0.1-1
    A Gnome Shell extension that tries to transform the Application Menu to a window list.
62 aur/gnome-shell-extension-skype-status 3.2.1-2
    A gnome shell extension that places the tray icon from Skype on the top bar rather than the hidden bottom bar
63 aur/gnome-shell-extension-timer-git 20111102-1
    A simple timer extension for gnome-shell
64 aur/gnome-shell-extension-pomodoro-git 20111017-1
    GNOME Shell extension for pomodoro technique.
65 aur/gnome-shell-extension-transmission-gtk 0.1-2
    Extension to move the Transmission icon from the notification area (bottom bar) to the status area (top bar).
66 aur/gnome-shell-extension-zeitgeist 20111005-2
    An extension to have another activities menu which shows zeitgeist search results
67 aur/gnome-shell-extension-icontopbar 2.0-1
    A gnome shell extension that places the tray icons of apps on the top bar.
68 aur/gnome-shell-extension-gnome2-notifications-git 20111027-1
    gnome-shell-gnome2-notifications is YAGSE (Yet Another GNOME Shell extension) that tries to provide an "old-skool" gnome2 way of showing application's tray icons.
69 aur/gnome-shell-extension-places-menu-extended 1.5.4-1
    Extends the official Places Menu extension with some useful additional items and actions
70 aur/gnome-shell-extension-starcal 3.2-1
    Integrate StarCal with Gnome Shell's top bar
71 aur/gnome-shell-extension-focus-effects-git 20111031-1
    Add custom effects on window focus/blur in Gnome Shell
72 aur/gnome-shell-extension-icon-manager-git 20111105-1
    Add/remove icons from top bar panel by simple editing dconf settings
73 aur/gnome-shell-extensions-pidgin 0.1.1-3
    Pidgin integration for Gnome Shell.
74 aur/gnome-shell-extension-activities-button-git 20111109-1
    A GNOME Shell extension to customize the activities button
75 aur/gnome-shell-extensions-ibus-gnome3 3.2.1.20111104-1
    GNOME-Shell GJS Plugin for IBus
76 aur/gnome-shell-extension-lockkeys 0.1-1
    A lock key indicator for gnome-shell
77 aur/gnome-shell-extension-wicd-status 0.1-1
    Extension to move the Wicd icon from the notification area (bottom bar) to the status area (top bar).

Type numbers to install. Separate each number with a space.
Numbers:

For de som ikke har packer installert vil
Kode: Merk alt
pacman -Q | grep gnome-shell-extension*

Gi en ryddig oversikt.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav terjejh » ons 07.12.2011 16:34

Tror det er en bug i MGSE, eller så er det andre årsaker til at menyen ikke greier å omfavne mange applikasjoner i kategoriene. Eksempelvis har jeg 17 programmer under spill, noe som vises både i Gnome-shell Program-menyen og i 'Gnome2'-menyen under spill kategoriene. MGSE viser bare 9 av disse osv. Skal undersøke litt mer før jeg ev. rapporterer en bug.

Gnome-shell-extensions er lett å installere også på openSUSE via samlepakken gnome-shell-extension og ev. -language.

Kode: Merk alt
zypper se gnome-shell-extension
Loading repository data...
Reading installed packages...

S | Name                                          | Summary                                                 | Type   
--+-----------------------------------------------+---------------------------------------------------------+--------
i | gnome-shell-extension-alt-status-menu         | GNOME Shell Extension -- Power Off Item in Status Menu  | package
i | gnome-shell-extension-alternate-tab           | GNOME Shell Extension -- Classic Alt+Tab behavior       | package
i | gnome-shell-extension-apps-menu               | GNOME Shell Extension -- Applications Menu              | package
i | gnome-shell-extension-auto-move-windows       | GNOME Shell Extension -- Assign specific workspaces t-> | package
i | gnome-shell-extension-dock                    | GNOME Shell Extension -- Dock-style Task Switcher       | package
i | gnome-shell-extension-drive-menu              | GNOME Shell Extension -- Drive Status Menu              | package
i | gnome-shell-extension-gajim                   | GNOME Shell Extension -- Gajim Integration              | package
i | gnome-shell-extension-native-window-placement | GNOME Shell Extension -- Native Window Placement        | package
i | gnome-shell-extension-places-menu             | GNOME Shell Extension -- Places Status Menu             | package
i | gnome-shell-extension-systemMonitor           | GNOME Shell Extension -- System Monitor                 | package
i | gnome-shell-extension-user-theme              | GNOME Shell Extension -- Support for Custom Themes      | package
i | gnome-shell-extension-windows-navigator       | GNOME Shell Extension -- Keyboard Selection of Window-> | package
i | gnome-shell-extension-workspace-indicator     | GNOME Shell Extension -- Workspace Indicator            | package
i | gnome-shell-extension-xrandr-indicator        | GNOME Shell Extension -- Status Menu for Rotating Mon-> | package
i | gnome-shell-extensions                        | A collection of extensions for GNOME Shell              | package
i | gnome-shell-extensions-common                 | GNOME Shell Extension -- Common Files                   | package
  | gnome-shell-extensions-common-lang            | Languages for package gnome-shell-extensions            | package

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav viking60 » ons 07.12.2011 19:45

Joda der er det 17 valg i Tumbleweed med Packer repo her, - mot 77 i Arch :-D
Kode: Merk alt
thomas@linux-p43s:~> supper se gnome-shell-extension
Laster pakkebrønndata...
Leser installerte pakker...

S | Navn                                          | Sammendrag                              | Type
--+-----------------------------------------------+-----------------------------------------+------
i | gnome-shell-extension-alt-status-menu         | GNOME Shell Extension -- Power Off It-> | pakke
  | gnome-shell-extension-alternate-tab           | GNOME Shell Extension -- Classic Alt+-> | pakke
  | gnome-shell-extension-apps-menu               | GNOME Shell Extension -- Applications-> | pakke
  | gnome-shell-extension-auto-move-windows       | GNOME Shell Extension -- Assign speci-> | pakke
  | gnome-shell-extension-dock                    | GNOME Shell Extension -- Dock-style T-> | pakke
  | gnome-shell-extension-drive-menu              | GNOME Shell Extension -- Drive Status-> | pakke
  | gnome-shell-extension-gajim                   | GNOME Shell Extension -- Gajim Integr-> | pakke
  | gnome-shell-extension-native-window-placement | GNOME Shell Extension -- Native Windo-> | pakke
  | gnome-shell-extension-places-menu             | GNOME Shell Extension -- Places Statu-> | pakke
  | gnome-shell-extension-systemMonitor           | GNOME Shell Extension -- System Monitor | pakke
  | gnome-shell-extension-user-theme              | GNOME Shell Extension -- Support for -> | pakke
  | gnome-shell-extension-windows-navigator       | GNOME Shell Extension -- Keyboard Sel-> | pakke
  | gnome-shell-extension-workspace-indicator     | GNOME Shell Extension -- Workspace In-> | pakke
  | gnome-shell-extension-xrandr-indicator        | GNOME Shell Extension -- Status Menu -> | pakke
  | gnome-shell-extensions                        | A collection of extensions for GNOME -> | pakke
i | gnome-shell-extensions-common                 | GNOME Shell Extension -- Common Files   | pakke
i | gnome-shell-extensions-common-lang            | Languages for package gnome-shell-ext-> | pakke
thomas@linux-p43s:~>

Når det gjelder antall på menyen i MSGE så har jeg 20 punkter under Internett-kategorien, så antallet er åpenbart ikke problemet.

Skal sjekke om andre menysystemer viser forskjellig resultat.....
(dersom du vet hva du mangler så kan du jo bruke alacarte)
Spill er helt likt som du kan se her:
Bilde
Redigert: Internett med 20 oppføringer er også helt likt. Jeg finner ingen bug.
Det stemmer med Gnome app-menu også her.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav terjejh » tor 08.12.2011 1:33

Jeg har funnet at MGSE menyen gjengis riktig på mine to Nvidia maskiner med 1920x1200 oppløsning. Det er på AMD (ATI) maskinen med 1920x1080 oppløsning at MGSE menyen (og bare denne) skaleres feil; øvre del med søkefelt og øverste kategorier havner over "skjermen" samt mangler scrollbaren til høyre, derfor vises for få applikasjoner. Feilårsakene kan være flere.

Nevner at hos meg er der 21 programmer under Internett-kategorien. De 17 programmene under Spill kategorien jeg viste til, er kun de gnome+kde kort- og brettspillene jeg har installert eksklusivt for fruen. YaST2 lister flere ganger antall pakker tilgjengelig under pakkegruppen Games.

For å sjekke antall spill-pakker, la jeg til Spill repoet fra openSUSE Build Service (OBS) og fikk dette kjappe resultatet :
Kode: Merk alt
zypper se -t package -d game | wc -l
476

Hvor mange av disse 476 pakkene (inkl. biblioteker, utvikling, debug og noen 32bit) som er direkte spill-applikasjoner sammenlignet med nevnte 77 for Arc, overlater jeg til eventuelt spesielt interesserte å finne ut av ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav viking60 » tor 08.12.2011 2:14

Ha ha Jeg tror jeg bare gir meg på spill konkurransen og nøyer meg respektfult med å legge til at de 77 er gnome-shell-extension forekomster. :-D

Men nå skal jeg ikke erte mer.
Jeg har foretatt testen på to laps med 1366x768 oppløsning
Kode: Merk alt
[thomas@heidi-lap ~]$ xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1366 x 768, maximum 8192 x 8192
LVDS connected 1366x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 344mm x 193mm
   1366x768       60.0*+
   1280x720       59.9 
   1152x768       59.8 
   1024x768       59.9 
   800x600        59.9 
   848x480        59.7 
   720x480        59.7 
   640x480        59.4 
VGA-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Dette er en Acer 5250 AMD ATI radeon og der kan jeg ikke se at jeg har dette problemet .
http://us.acer.com/ac/en/US/content/model/LX.RJY02.004
Forøvrig kjøpt på Media Markt i Tyskland uten OS=Windows :-! )
(Jeg kunne få lov å kjøpe Windows for 30 EUR eller noe sånt.. ha ha!)
Det samme gjelder Thoshiba Equium lapen.
Ingen Nvidia på noen av dem, og ingen problemer med MSGE menyen.
Skulle jo nesten tro at den ville kutte litt her også, men det kan jo være akkurat den oppløsningen.
Jeg begynner å mistenke dine utallige favoritter - de kan vel dytte menyen for høyt muligens.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav terjejh » tor 08.12.2011 12:47

Favoritter, ja, her lå bøygen. Jeg fjernet fire av "forhåndsfavorittene" slik at totalantallet kom ned i 18. Da greier MGSE å skalere rett og skrollbaren kommer også fram.

Mens Gnome-shell favorittmenyen skalerer ned størrelsen riktig på ikonene for å holde kollonnelengden innenfor skjermhøyden, skjer det noe rart i MGSE. Ikonene virker ikke større visuelt, men det synes å være mer luft ( i hvertfall i underkant) som skyver øvre del av menyen utenfor skermen i øvre kant. Antar at MGSE ennå er fersk og derfor ikke robust nok for alle tilfeller.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav viking60 » tor 08.12.2011 14:48

Ja tenkte nok det.
Nå er jo mer enn 18 favoritter ganske mye og det var jo ikke plass til ubegrenset antall på det gamle Gnome panelet heller.
Så jeg vet ikke om jeg synes det er en bug.
Det går selvsagt an å rapportere en bug og foreslå at de begynner på en ny kolonne når antallet favoritter overskrider 18.
Men jeg mistenker at du da vil få til svar at du kan bruke skrivebodet - styrt av Nautilus - til å gjøre overskytende favoritter tilgjengelige,
Jeg antar at det ikke spiller noen rolle om du flyter MSGE menyen til toppen (fjerner bottom panel el i tweak-tools - deretter ALT+F2+R)?
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav terjejh » tir 20.12.2011 13:48

Med alskens gnome-shell-extensions og MSGE for å gjøre (bunn og dokk)paneler tilgjengelig i Gnome-shellet, er spørsmålet

1. Hvordan får man enkelt plassert standard og egne applikasjonsstartere i panelene?

Og med Nautilus for styring av skrivebordet:

2. Hvordan legges snarveier fra Nautilus på de samme panelene?

Til sammenligning kan man mene mye om Windows og WTS, men noe er tiltalende enkelt, gjennomført og objektorientert. Eksempelvis det å tilpasse flere brukeres skrivebord, programmenyer og quick launch paneler via vanlig kopi og lim (drag and drop) fra Explorer osv.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Gnome 3: Clutter, gnome-shell

Innleggav viking60 » ons 21.12.2011 3:16

Installer gnome-shell-extension-zodiac-icon-manager
http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=50623
Deretter kan du starte dconf-editor og finne:
org->gnome>shell>extensions>icon-manager

der endrer du:
* top-bar: put icons that you want to remove from top-bar or move from tray bar

Så starter du shellet om igjen med
Alt+F2 og skriver r + enter

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Forrige

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]