Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 21.09.2011 10:38

Jeg så (til tross for bruk av Adblock Plus...) at Nokia N9 nå er tilgjengelig. Litt synd at jeg har en Samsung Galaxy SII - selv om jeg gjerne skulle hatt en Nokia N9 så blir det liksom fullstendig feil å kjøpe en ny telefon igjen allerede.

Noen gode forslag? (bortsett fra å sette Samsungen mellom døra og dørkarmen...) Noen som har noen uimotståelige argumenter for hvorfor man kjøper en ny dyr telefon 3 måneder etter den forrige (kjøpt 3. juli fordi Nokia ikke kunne fortelle når N9 ble tilgjengelig i Norge) mens det ennå er 9 måneder bindingstid på den første? Kan det være en inngangsbillett til å komme med i programmet Luksusfellen?

Det jeg også lurer på er om noen har bestilt den allerede og fått den. Jeg leste en anmeldelse hos TechRadar og det ble innledet med "The Nokia N9 is the first MeeGo-powered smartphone from the Finns, and we certainly hope it won't be the last because it's actually a rather decent piece of kit" og avsluttet med "Please Nokia, don't let this be the only one of its breed... with a little bit of love, MeeGo could be a winning operating system."
Og det må jo sies å være et godt skussmål fra en anmelder.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav omaha » ons 21.09.2011 12:44

Jeg hadde også etter all sannsynlighet gått for N9 om omstendighetene hadde vært anderledes. Jeg ventet lenge på Meego fordi jeg misliker Google mht personvern osv. Slik jeg ser det nå er N9 en showcase som legger til rette for Nokias WP-satsing ved at den skal gjøre Nokia "kult" igjen. Så jeg forventer at den blir ytterst kompatibel med Microsoft's ekosystem (sharepoint osv).

Jeg ser også på N9 som "hedging" dvs plan B om WP fortsetter å selge så dårlig som den gjør. Videre så vil utviklere som helt sikkert finner N9 interessant bidra til å holde liv i Symbians ekosystem til de kan drepe det og få kundene over på WP.

På den annen side - eneste måten å få de til å satse videre på Meego er å faktisk kjøpe de. Elops uttalelser tyder på at det skal mye til for at de gjør dette.

Blandede følelser altså, men Elop har vært såpass tydelig på at dette er første og siste Meego at jeg ikke lar tvilen komme tiltalte til gode. Andre mener selvsagt noe helt annet.

Det er ikke noe problem å bli kvitt Galaxy'en på finn.no e.l. om den er uskadet eller bare har mindre slitasje osv. Tipper ca 3.000 for den.

Merk at de selger N9-versjonen med 16gb og at det meg bekjent ikke er minnekortslot på den. Det er i det minste laget for mange og vil være et drawback om du skal selge den igjen. Det sies ikke noe om når 64gb-versjonen kommer. Forstår det slik at andre ikke får selge den før 1 jan. Regn med gråimport - skjønt høyst begrenset.
medlem i 205 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav augustl » ons 21.09.2011 23:49

For meg er det en no brainer. SKAL ha en N9.

Nokia sier at de vil fortsette å oppdatere N9 fremover, så det blir ikke abandonware. Dessuten kan man jo installere vanlig MeeGo på den hvis man vil det. UI-et i N9 er ikke fritt tilgjengelig i MeeGo-prosjektet, men entusiaster jobber med en implementasjon av noe liknende: http://www.youtube.com/watch?v=dB3iHFVZGEs

Nokia Concept Store på Byporten i Oslo sier de håper å få den inn hos seg denne uken. Det håper jeg og :) De vil forøvrig selge den med NetCom-binding i tillegg til ubundet og Telenor-bundet.
medlem i 151 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav omaha » tor 22.09.2011 1:53

Det de sier er at Meego er en leveranseplatform for applikasjoner og UX, og det spiller derfor ingen rolle om det er Meego (linux) i bunn. Sett fra Nokia's ståsted har de rett - det er i ekosystemet pengene ligger.

Nokia behøver N9 for å få devs til å utvikle Qt apps som de kan bruke på Symbian. De utvikler for N9 og når de leverer til "Nokia appstore" kompileres apps automatisk for Symbian ++. Derfor må de også støtte denne mobilen en god stund. Ingen grunn til å tvile på det. Ganske enkelt fordi de må opparbeide tillit hos devs. Når/hvis devs ser at de får omsetning og tjener penger på apps i Nokias ekosystem vil de selvsagt fortsette å utvikle for Nokia. Det dreier seg altså om å hanke utviklere til ekosystemet. Med Symbian greier de ikke det.

Linux/MeeGO og N9 er det som kreves for å få ballen til å rulle.

Jeg kan ikke se at det er noen voldsomme tekniske hindre for at Nokia skal kunne kjøre Qt - dvs UX og apps på en Windows Phone. Det eneste som kan stoppe dette dette er evt Microsoftmotstand. Nå legger Microsoft om på W8 pads - fra .net til html5+js osv, og jeg blir forbauset om det ikke også skjer med next gen mobil - dvs WP8. (De sier jo at alt skal kunne kjøre på alle formfaktorer - forøvrig det samme konseptet som KDE har holdt på med en god stund nå - men KDE velger forskjellige UX for forskjellige formfactors der Microsoft forsøker å bruke samme UX (et potensielt problem for dem).

Det skulle ikke være noen større hindre for at Nokia kan kjøre Qt UX og apps med WP8 i bunn. Det har ingen betydning for Microsoft - fordi de uansett sikrer koblingene mot Sharepoint, Exchange, Live, MSO,+++, og det er det som er viktig for dem.

Jeg forventer med andre ord at Nokia kommer til å lever WP8 med Qt UX og apps, og når det er gjort vil det ikke lengre være behov for en Meego/Linux mobil fra Nokia. De beholder Symbian så lenge de gidder for lowend - til de kan dumpe det og satse 100% på WP.

Så for all del - N9 blir sikkert en bra mobil (de har ikke råd til å levere den med dårlig byggekvalitet eller svake komponenter som går istykker). Men jeg tror ikke at det er mobilen man skal kjøpe dersom "å støtte Linux" er motivet. Er motivet et bra mobil - eller Qt everywhere - helt greit. Men jeg tror nok at den bør ses på som en konkurrent når det gjelder Linux.

Joda, jeg er utmerket godt klar over KDE's ambisjoner om å kjøre KDE everywhere også.
medlem i 205 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 22.09.2011 8:22

omaha skrev:Jeg kan ikke se at det er noen voldsomme tekniske hindre for at Nokia skal kunne kjøre Qt - dvs UX og apps på en Windows Phone. Det eneste som kan stoppe dette dette er evt Microsoftmotstand.

Jeg tror det er Microsoftmotstand mot dette, men det er bare tro... Om man legger til rette for dette åpner man også et marked for kryssplattformprogramvare, og det er noe Microsoft aldri har arbeidet for (med mindre man med kryssplattform har ment både Windows XP og Windows 2000 for eksempel).

omaha skrev:KDE velger forskjellige UX for forskjellige formfactors der Microsoft forsøker å bruke samme UX (et potensielt problem for dem).

Jeg ser fram til 09.10.11 - og håper man til den tid faktisk har fått på plass det som trengs slik at jeg kan få tak i en "kPad" fra en produsent som aktivt tar i bruk og markedsfører Plasma Active. Om de kan levere noe som maskinvaremessig er på høyde med iPad2 og dette kan kjøre med KDE så må jeg nok støtte initiativet... 8-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav omaha » tor 22.09.2011 10:04

Joda, det er sikkert Motstand mot dette i Microsoft og det var mange "meldinger" som kom da det ble kjent at de tonet ned .net i W8 (Metro). Men jeg synes det vil være rart om de fortsetter med .Net på mobiler når de satser på annet i W8 når apps skal være "kryss-formfactor".

Nokia satt også med ganske gode kort på hånden i forhandlingene. W7 har solgt svært dårlig og jeg tror Microsoft måtte strekke seg langt for å hanke inn Nokia. Jeg tror ikke at Nokia har gått helt "all in" - de har Meego som plan B fordi de ikke tar risikoen på å bli stående på bare én fot. Om man snur litt på det: Symbian er ment å fases ut. De sier de ikke skal selge fler MeeGO produkter. Hvor skal de bruke Qt om ikke på WP8? Mer overraskende om det ikke skjer.

Jeg forventer også en kommersiell "kPad", men peiler meg nok inn på Qt 5 og KDE 5 - med Meego "base" dvs kernel+system. Synes de har mer jobb å gjøre med UX, men Contour og Active er fortsatt under tung utvikling så jeg legger ikke vekt på dette foreløpig. Jeg tror modulariseringen som pågår er snusfornuftig. C++ 11 er nettopp godkjent, og etter hva jeg forstår er KDE bra posisjonert mht å flytte "alt" over - ettersom det er lite gammel kode i KDE nå. De ser jo også på hvor de skal putte funksjonalitet (Qt eller KDE) for å gjøre koden så rasjonell som mulig, og de satser på Wayland.

Det snakkes ikke så mye om det, men KDE har også ambisjoner om mobiler. Det er ikke så lange veien fra nettbrett til mobil.

Selv om jeg mener at desktop p.t påvirkes negativt av satsingen på pad/mobil mener jeg også at dette er helt nødvendig. Forhåpentligvis satser KDE mer på arbeidsflyt. Når modulariseringen er helt gjennomført åpnes det opp et stort potensiale ved at helt nye kombinasjoner av funksjonalitet (moduler) kan settes sammen i nye applikasjoner med felles GUI/UX. Som igjen enkelt blir tilgjengelig for forskjellige formfactors.

Men det kan jo være så bra som det bare vil om det ikke er et økosystem på plass, og der må utviklerne kunne tjene penger....
medlem i 205 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav terjejh » tor 22.09.2011 11:32

Kjetil Kilhavn skrev:Jeg så (til tross for bruk av Adblock Plus...) at Nokia N9 nå er tilgjengelig. Litt synd at jeg har en Samsung Galaxy SII - selv om jeg gjerne skulle hatt en Nokia N9 så blir det liksom fullstendig feil å kjøpe en ny telefon igjen allerede.

Som vel kjent fra en annen tråd, er jeg 'en av dem som ventet lengst på N9/MeeGo, før jeg anskaffet smartmobil SGS2 for et par uker siden ;)
viewtopic.php?p=2282014#p2282014

Jeg har hatt veldig lyst på N9/MeeGo og kunne altså ha ventet noen uker til og fått det. At jeg til slutt ikke gjorde det, men valgt SGS2/Android, var det fordi jeg følte at det var blitt for mye tvil og usikkerhet rundt MeeGo som plattform. Da jeg heller ikke var app-utvikler, tok jeg rett og slett ikke risken på å bli sittende med en mulig odde kombinasjon, som nesten ingen andre brukte.

Selvsagt håper jeg at dette ikke skal bli tilfelle, men det har dessverre så langt blitt for lite blest og for lite massefart i fht til det man håpet på rundt Meego. Intel har ikke greidd å skaffe nok interesse og partnere for mobiler og bærbare til plattformen. Hvis dette mot formodning endrer seg framover, vil jeg fortsatt være interessert i en MeeGo device ved en annen anledning.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav Del » fre 23.09.2011 19:15

Regner med at jeg kjøper en N9. Den vil bli støttet av community Meego, som begynner å modne greit. I tillegg har den allerede blitt en salgsuksess i Finland:
http://www.meegoexperts.com/2011/09/hig ... 9-finland/

Jeg synes telefonen er griselekker, men skulle gjerne sett widgets. Jeg er avhengig av å kunne se et par kalender entries på skjermen uten å klikke noe sted. Noen som vet om det lar seg gjøre på N9?

Har nettopp kjøpt en Galaxy S2 jeg også, ble så griseforbannet da Galaxy tabben ble stoppet i Tyskland, at jeg måtte slenge noen tusenlapper til Samsung. Så forresten navnet ditt på Nepomuk fundraising Kjetil, bra at noen tar ansvar :thumbsup: Ble så inspirert at jeg donerte hundre euro anonymt :) Får se hvem som tar over S2'en når jeg får rotet meg til å kjøpe N9.
medlem i 197 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 25.09.2011 11:48

Del skrev:Regner med at jeg kjøper en N9.
Kanskje jeg må la meg inspirere :-)
Oda på to år liker godt å male (Zebra paint) på telefonen. Det er vel på tide hun får egen telefon synes dere ikke?

Del skrev:Jeg er avhengig av å kunne se et par kalender entries på skjermen uten å klikke noe sted. Noen som vet om det lar seg gjøre på N9?

Jeg antar at ditto laget for N900 vil fungere, men så har da også "jeg regner med" sendt meg ut i skogen et par ganger....

Del skrev:Så forresten navnet ditt på Nepomuk fundraising Kjetil, bra at noen tar ansvar :thumbsup: Ble så inspirert at jeg donerte hundre euro anonymt

Jeg vurderte også å donere anonymt, men så tenkte jeg "hvorfor i alle dager skal ikke det være offentlig" og nå forteller jo du at det allerede har hatt en positiv bieffekt :-)

Jeg har donert litt histen og pisten til prosjekter og KDE tidligere, og nylig slo jeg til på Join the game - som jeg har tenkt på en stund. Det er ikke det at programvaren er gratis som er viktigst for meg. Det er imidlertid svært hyggelig at den er det, ellers hadde jeg aldri hatt noe tilsvarende digikam eller Amarok - og om ikke vi her i velstående Norge skal kunne spytte i litt så er det ikke noe annet håp enn at arbeidsgiverne betaler. De vil selvsagt prioritere funksjonaliteten som er viktigst for bedriftene, og det er ikke sikkert Sebastian finner en ny arbeidsgiver som er interessert i å betale for den utviklingen han holder på med.
De 100 euro per år det koster med Join the Game anser jeg som en helt OK kostnad så lenge det kan bidra til å sikre prosjektets fremtid som fri programvare.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav augustl » søn 25.09.2011 12:18

Virker som N9-en er ganske så låst. Den kjører Aegis, som i praksis vil si at man ikke kan erstatte system-ting uten å ha private keyen til Nokia. Developer mode gir deg langt fra full tilgang. Kjipt..
medlem i 151 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav Del » søn 25.09.2011 16:27

Kjetil Kilhavn skrev:Jeg har donert litt histen og pisten til prosjekter og KDE tidligere, og nylig slo jeg til på Join the game - som jeg har tenkt på en stund.
Jeg og, stolt medlem no. 190.
Det er ikke det at programvaren er gratis som er viktigst for meg. Det er imidlertid svært hyggelig at den er det, ellers hadde jeg aldri hatt noe tilsvarende digikam eller Amarok - og om ikke vi her i velstående Norge skal kunne spytte i litt så er det ikke noe annet håp enn at arbeidsgiverne betaler.
Nettopp. Jeg betaler mer enn gjerne, det er ikke å spare penger det handler om for meg. Jeg blir kvalm bare ved tanken på en verden hvor valget består av win eller osx. Jeg er villig til å bla opp svært mange euro for å unngå det.

August, du må nok reinstallere N9 for å få den åpen, altså legge inn community Meego, men det skal være kurant. Du mister jo da grensesnittet fra Nokia, så det vil være en avveiing.
medlem i 197 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav augustl » søn 25.09.2011 17:07

Del skrev:August, du må nok reinstallere N9 for å få den åpen, altså legge inn community Meego, men det skal være kurant. Du mister jo da grensesnittet fra Nokia, så det vil være en avveiing.


Det er nettop Nokia sitt UI som gjør at jeg vil ha en N9.
medlem i 151 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 29.09.2011 22:12

Etter annonseringen om at Meego lider samme skjebne som Maemo tror jeg min konklusjon blir at jeg lar fornuften seire og glemmer N9. Det er ikke lenge til 09.10.11 - så jeg håper at det ikke blir nok en skuffelse.

Det skal ikke være lett... :'(

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav augustl » tor 29.09.2011 22:33

Kjetil Kilhavn skrev:Det er ikke lenge til 09.10.11 - så jeg håper at det ikke blir nok en skuffelse.


Hva skjer da?
medlem i 151 måneder
 

Re: Nokia N9 kan kjøpes fra Telenor

Innleggav omaha » tor 29.09.2011 23:04

Da slippes versjon 1 av Plasma Active - KDE's nettbrettløsning. Jeg TROR de også de avslører nytt grafisk grensesnitt, men det er mulig det kommer litt senere.

Ideen er at du kan bruke samme applikasjon/app/widget og samme funksjonalitet på en rekke formfaktorer (smartmo, nettbrett, laptop, desktop).

Men applikasjonene vil ikke se likedan ut på de forskjellige formfaktorene fordi utseendet skal tilpasses de forskjellige behovene - f.eks størrelse på skjerm, touch eller ikke touch osv.

Om du har sett på eller testet W8 dev edition vil du se (også i demovideoer og screenshots) at UX i Metro er det samme fra mobil via nettbrett til laptop/desktop.

Jeg ble ikke imponert av Metro på hverken 14" eller Dell 27" - jeg synes det fungerer dårlig ergonomisk og ser på det som en gimmick mht skjermer som ikke har touch. De demoene jeg har sett for nettbrettversjonen gir intrykk av at ergonomien ikke er 100% der heller.

Jeg har ikke testet Plasma Active på nettbrett, og ettersom de såvidt jeg vet ikke har vist frem endelig UX heller, så er det vanskelig å si hvor bra den biten blir.

Men konseptet med samme funksjoner og apps med forskjellig UX til forskjellig formfaktorer er det mest fornuftige jeg har funnet til nå ihvertfall.

http://vizzzion.org/blog/2011/09/plasma ... wards-one/

Tror ikke du skal tenke på hvordan det ser ut - men fokusere på konsept og flyt når du se den videoen.

De slipper forøvrig neste versjon rett før jul - slik at devs har noe å leke seg med om de har juleferie.
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]