Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Innleggav terjejh » søn 13.11.2011 1:03

Jeg har tatt opp noen bilder og videosnutter på Samsung Galaxy S2 SGS2 smartmobil, som jeg skulle ha overført til laptoppen.

Ved USB-tilkopling av SGS2 til min Linux laptop, oppdages og automonteres det interne microSD-kortet automatisk på Linux som et USB PTP kamera med gphoto2 filsystem. Problemet er at ved åpning kommer mappene opp i Nautilus uten innhold (tomme). (Samsungs spesielle Kies program finnes visstnok bare for Windows og Mac.)

Bilde

Bilde

Til sammenligning har tilsvarende USB tilkopling og filoverføring aldri vært noe problem fra mitt digitalkamera.

Noen som har fått til filoverføring mellom SGS2 og Linux?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Innleggav vikingarock » søn 13.11.2011 11:43

Ser det er en del som lurer på hvordan sette SGS2 i mass storage mode.

Søker du litt på google etter samsung galaxy s2 mass storage mode så finner du flere løsninger du kan prøve. Har du minnekortleser på pc'n så kan du sette i minnekorte for å overføre filer.



f
medlem i 191 måneder
 

Re: Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Innleggav terjejh » søn 13.11.2011 12:29

Joda, har googlet og prøvd litt av det som nevnes (eks. sette usb til debug modus), uten å ha funnet eller fått til noe som virker. Å fikle med å plukke ut microSD kortet anser jeg som altfor upraktisk til dette formålet.

Edit
Er virkelig Linux til Linux filoverføring via USB et generelt problem for Android smartmobiler?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Innleggav vikingarock » søn 13.11.2011 18:30

Bororen min har kjøpt seg SGS2 men han er i militære så jeg får ikke prøvd å finne en løsning på det. Dama mi har wave 723 Bada OS å den kan man velge mellom kies, masselagringsmodus osv. kjør kies i wine kanskje :)
medlem i 191 måneder
 

Re: Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Innleggav terjejh » søn 13.11.2011 20:55

Ja, løsningen er funnet via en litt ulogisk og bortgjemt plassering for eget oppsett av USB-masselagring på SGS2. Jeg har laget denne lille veiledningen for meg selv og ev. andre som skal prøve det samme:

På SGS2 gjøres følgende oppsett og tilkopling:
    1. Programmer>Innstillinger>Trådløs_og_nettverk>USB-verktøy>Kople_lagringsplass_til_PC
    2. Kople til USB-kabel for å bruke masselagring
    3. Velg Kople til USB-lagring
    ==> USB masselagring klar til bruk

Nå kommer SGS2 SD-kortet opp i Nautilus som et
12 GB Filesystem under /media/3C35-07D3
Gå til /media/3C35-07D3/DCIM/Camera
og man kan bruke kopi og lim av filer på vanlig måte.

JPEG bilder selvfølgelig, men også mp4 hd-video lar seg fint spille av i fullskjerm modus på min hp/SuSE linux laptop med NVidia grafikk.

NB! Kople SD-kortet fra datamaskinen (Løs ut 12GB filsystem), før du slår av USB-lagringsplassen på SGS2

Bilde

Dette finnes alternativt også i et terminalvindu under

Kode: Merk alt
~> df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb               12G  488M   12G   5% /media/3C35-07D3


I mellomtiden har jeg også prøvd og fått øvd meg litt på tilkopling av SGS2 til laptoppen via Bluetooth. Jeg fikk til filoverføring begge veier også via BT, men det er mer tungvint og går tregere, særlig ved mange filer og litt større videofiler. Den andre viktige fordelen ved bruk av USB-masselager, er at filene (bildene) beholder den originale datoene de ble opprettet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Overføre filer mellom SGS2 og Linux PC

Innleggav janiferrari » søn 20.11.2011 22:52

takk for tipset.. :) fikk lagt over bildene mine fra sgs2 til linux mint11 ;) yay.. :)
medlem i 148 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron