ThinkPad T410 med openSUSE - mine erfaringer

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

ThinkPad T410 med openSUSE - mine erfaringer

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 27.11.2011 14:55

For et år siden (sånn omtrent) spurte jeg om bistand her i forumet angående muligheten til å få en bærbar maskin med Linux forhåndsinstallert (fortrinnsvis openSUSE). Tråden ble etter fullstendig avsporing stengt av moderator, så jeg kunne ikke legge inn dette innlegget der.

Jeg fikk veldig god hjelp av flere, og ettersom tråden sporet av ble denne hjelpen stort sett formidlet utenom det offentlig tilgjengelige forumet. Jeg må spesielt trekke fram Omaha som bidro med vurderinger av forskjellige maskiner og annen assistanse, og har også bidratt med tips etter at jeg fikk maskinen.

En ThinkPad T410 lastet med mye godsaker, inkludert fingeravtrykkleser, smartkortleser og innebygd GSM-modem/GPS-enhet (Gobi2000) ble bestilt fra EmperorLinux til tross for at de ikke kunne levere norsk tastatur. Jeg fikk forsikring fra Omaha om at skifte av tastatur var en smal sak, og den forsikringen var verdt å stole på viste det seg. Det var rett og slett gjort på 5 minutter første gang (på grunn av ekstrem forsiktighet, og ved skifte tilbake i etterkant i forbindelse med feilsøking var det gjort på et par minutter (etter at skruejern var funnet fram).

Det hele kostet mer enn å kjøpe en T410 med Windows her i Norge. Mye mer.... men jeg ønsket jo å bidra til at en leverandør som støttet Linux skulle tjene penger. Jeg har nå hatt maskinen et års tid, og brukt den hver eneste arbeidsdag og av og til ellers også. Det er på tide med en liten oppsummering.

Maskinen kom med openSUSE 11.3 og KDE som ønsket. I ettertid er KDE oppgradert til versjon 4.6 (nå 4.6.5) mens jeg fortsatt kjører openSUSE 11.3 siden det er den versjonen som støttes av EmperorLinux. Maskinen leveres med en tilpasset kjerne og dette er en av grunnene til at man ikke kan oppdatere på egen hånd uten at det ugyldiggjør avtalen om brukerstøtte.

Hvordan har så maskinen fungert? Det var litt frustrasjon til å begynne med, for Gobi-enheten (mobilmodem/GPS) fungerte overhodet ikke. EmperorLinux har egne støtteverktøy for å laste ned oppdateringer og gi dem tilgang til fjernadministrasjon av maskinen, og de har fått sving på mobilmodemet. GPS-en vet jeg egentlig ikke om virker.

Maskinen har som forventet vært så stabil som jeg ønsker en arbeidsmaskin (egentlig enhver datamaskin som jeg ikke "fikler med") skal være - dvs. fullstendig stabil. Den er rask, stillegående og har bra batterikapasitet. Bra, men ikke utmerket, dog ifølge alle solemerker den beste jeg kunne fått. Full batterilevetid som annonsert krever at man bruker Windows.

Den største skuffelsen kom da jeg fant et klistremerke med Windowslisens. Hva! Det var jo nettopp dette som var et av mine hovedpoeng. Jeg ville ikke bidra til Microsoft sitt overskudd. Jeg tok det opp med EmperorLinux og de forklarte årsaken. Siden jeg ville ha en maskin uten Windows (du kan velge dualboot-oppsett) hadde de brukt hele harddisken til Linux, men de kjøpte maskinene med Windows-lisens. Det var vel den største nedturen.

Ellers er det enkelte ting som ikke fungerer. Noen av spesialtastene (dempe mikrofon, slå av og på integrert kamera, og jeg tror det var i alle fall en til) fungerer ikke. Mikrofon og kamera fungerer og kan kontrolleres på annet vis (for eksempel slå av og på kamera og mikrofon i Skype), men altså ikke ved hjelp av Fn-tastene.
Årsak: tastaturdriverne i Linux gir ikke signaler (event) for tastetrykkene. Greit nok at det er deres forklaring, men hvor blir det da av lovnaden i reklamen om "fully supported". Mostly supported selger vel ikke like bra...
Fingeravtrykkleser er ikke støttet ifølge nettsidene til EmperorLinux, så den visste jeg om. Nå fungerte fingeravtrykkleseren på min gamle maskin (ThinkPad X61s) med openSUSE 12.1 Live-CD, så her er det jo håp for framtida.

Nå tror jeg kanskje jeg ga EmperorLinux noen ekstra utfordringer siden jeg inkluderte omtrent alt tilgjengelig (integrert) tilleggsutstyr - jeg har ikke dokkingstasjon - men det tas ingen forbehold på nettsidene og ble ikke tatt noen forbehold underveis i bestillingsprosessen.

Alt i alt vil jeg si at jeg ikke er direkte misfornøyd med kjøpet, men jeg er ikke sikker på om jeg vil anbefale denne løsningen - for ikke å si gjøre det samme selv ved neste anledning. Jeg slapp å bruke for mye tid selv på å få maskinen til å fungere, det er det mest positive - i tillegg til at jeg har bidratt til å holde liv i en leverandør som tilbyr forhåndsinstallert Linux. Det trekker ned i min evaluering at jeg har betalt for en Windows-lisens, at det er Fn-taster som ikke virker, og at det tok altfor lang tid å få orden på GSM-modemet.

En maskin med et av oppsettene EmperorLinux som er listet opp direkte (ikke Customized) ville kanskje ikke gitt så mange problemer. Hvis du vil støtte en leverandør som leverer Linux forhåndsinstallert kan jeg anbefale EmperorLinux. Hvis du er nybegynner eller rett og slett ikke har anledning til å bruke tid på å få det til å fungere selv kan jeg også anbefale dem. Folkene hos EmperorLinux (det er et lite firma) er svært hjelpsomme og imøtekommende, men aller helst ville jeg jo at det bare virket ... Det var jo egentlig det jeg var villig til å betale for.

For mange andre kan nok resultatet bli like bra ved å bruke nettet til å finne en maskin som andre rapporterer fungerer utmerket med Linux (her er ThinkWiki en gullgruve for oss som foretrekker ThinkPad) og så kjøpe en slik.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: ThinkPad T410 med openSUSE - mine erfaringer

Innleggav terjejh » man 28.11.2011 2:09

Om man påtar seg Linux installasjonen selv, kan et alternativ være å prøve å få kjøpt en maskin uten operativsystem. HP (topconfig) og Dell skal kunne levere slike (med FreeDOS). HP har bekreftet dette tidligere, mens Dell representant sist forleden dag bekreftet dette i telefonsamtale.

Med en ekstra diskpartisjon for dual-boot oppsett, tror jeg du fritt kunne oppgradert til nyere/nyeste openSUSE på denne, uten å bryte supportavtalen. I alle fall har jeg fulgt denne strategien mht SLED support og openSUSE i dual-boot. Det er vanligvis ingen ulempe ved support-forespørsler at en viser til at en annen distro fungerer på samme maskinvare,

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: ThinkPad T410 med openSUSE - mine erfaringer

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 28.11.2011 11:04

terjejh skrev:Med en ekstra diskpartisjon for dual-boot oppsett, tror jeg du fritt kunne oppgradert til nyere/nyeste openSUSE på denne, uten å bryte supportavtalen. I alle fall har jeg fulgt denne strategien mht SLED support og openSUSE i dual-boot. Det er vanligvis ingen ulempe ved support-forespørsler at en viser til at en annen distro fungerer på samme maskinvare,

Jeg tror du har misforstått hva jeg tenkte på. Det var (selvsagt) ikke support-avtalen med Microsoft/IBM jeg tenkte på, men den med EmperorLinux (støtte i ett år er inkludert, og du kan betale for å få støtte for en lengre periode, som hos Apple). Jeg tviler vel også litt på at du kan ringe Dell og be om hjelp til å få Windows 7 til å fungere på maskinen du kjøpte med Windows Vista, med henvisning til at openSUSE fungerer fint.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: ThinkPad T410 med openSUSE - mine erfaringer

Innleggav terjejh » man 28.11.2011 11:55

Nei, jeg misforstod ikke, det var absolutt ikke Windows jeg tenkte på, og prøver her å forklare det ved en omformulering :)

Det var supportavtalen med EmperorLinux jeg tenkte på og dualboot kombinasjon med deres openSUSE 11.3 tilpassede pluss nyere/nyeste openSUSE/tumbleweed jeg prøvde å skissere som et alternativ.
Poenget mitt var at 'dette ikke ville vært en 'oppgradering' av EmperorLinux og derfor neppe brøt avtalen med dem, samtidig som det ville gitt muligheten å prøve/bruke det aller nyeste på maskinen.

Det er slik jeg har kjørt kombinasjonen SLED/openSUSE/tumbleweed i dual/multiboot og beholdt kontorets supportavtale på SLE intakt ved behov. Ved innsendelse av helsesjekkrapport med verktøyet 'supportconfig', sjekkes innholdet på native SLED's root og home filsystemer og ikke andre systemer man måtte ha på maskinen.

Forskjellen (begrensningen) i mitt tilfelle har vært at SLED-supporten har gått på selve OS'et og ikke vært direkte knyttet til all spesialitet på selve maskinvaren. I mitt tilfelle har maskinvaren bestått i en 'oppgradert' hp8710w bærbar i fht den modellen som har vært SLED sertifisert, samt en Dell Precision stasjonær arbeidsstasjon.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: ThinkPad T410 med openSUSE - mine erfaringer

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 28.11.2011 16:49

terjejh skrev:Nei, jeg misforstod ikke, det var absolutt ikke Windows jeg tenkte på, og prøver her å forklare det ved en omformulering :)

Det var supportavtalen med EmperorLinux jeg tenkte på og dualboot kombinasjon med deres openSUSE 11.3 tilpassede pluss nyere/nyeste openSUSE/tumbleweed jeg prøvde å skissere som et alternativ.

Nå forstår jeg. Det er selvsagt en mulighet, og den muligheten har jeg egentlig ikke tenkt på. Jeg har allerede prøvd Live-CD av 12.1 og det så riktig bra ut. Tror jeg må se nærmere på dette, for det hadde jo vært litt kult med en fungerende GPS-mottaker også.

Takk for oppklaringen for oss som er treige :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron