Gnome 3 og Nvidia

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Gnome 3 og Nvidia

Innleggav sespela » tir 10.01.2012 12:15

Hei alle sammen.

Jeg er en relativt ny Linux bruker. Har brukt det i et år, men er ikke så veldig flink. Jeg er av typen som foretrekker en distro som jeg kan bare laste ned, installere, og sim salabim så virker alt.

Derfor har jeg et spørsmål angående Gnome 3 og Nvidia. Jeg bruker Ubuntu 11.10 med Gnome 3 shell. Grafikk kortet i maskinen min er et Nvidia Optimus. Men når jeg installerer drivere til dette kortet går gnome i fallback mode, noe jeg ikke ønsker fordi jeg synes gnome shell er fantastisk. Derfor spør jeg: Er det noen som kan lage en enkel guide for hvordan jeg kan legge til en driver som virker? Jeg har sett på diverse forum at det finnes andre drivere man kan bruke, men det skrives ofte på et språk som gjør at man må ha litt innsikt i hvordan man bruker terminal. Jeg er nemlig på et copy paste nivå hva gjelder bruk av terminal.

Eventuelt tar jeg gjerne imot tips om hvilke driver i ubuntu programvaresenter som virker med mitt grafikk kort og Gnome 3.

På forhånd takk.
medlem i 147 måneder
 

Re: Gnome 3 og Nvidia

Innleggav viking60 » tir 10.01.2012 16:02

Optimus er ikke helt Linux klar.
Du trenger derfor Bumblebee skriptet som vil installere nvidia drivere og skripts for deg, slik at du skal kunne slå av og på Nvidia kortet.
Standard er at Intel er på da det sparer mest strøm/batteri.

For å sette Nvidia som standard må du kjøre
Kode: Merk alt
optirun

Autoswitching mellom Intel og Nvidia slik som i Win er ikke klart for Linux enda.

Hvis jeg har forstått det riktig.... :-D (Jeg har ikke Optimus selv).

(Og det er jo også en lekse til alle som vil installere og "simsalabim så virker alt":
Ikke kjøp Optimus. :-D )

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Gnome 3 og Nvidia

Innleggav viking60 » ons 11.01.2012 21:38

PS: Du kan også installere Ironhide:
http://www.martin-juhl.dk/2011/08/ironh ... -for-duty/
Som gjør det samme men skal ha et grafisk brukergrensesnitt.
Den vil være i konflikt med eventuelle Bumblebee installasjoner.
Ikke akkurat Simsalabim, men her er pakkene:
https://launchpad.net/~mj-casalogic/+archive/ironhide/

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Gnome 3 og Nvidia

Innleggav sespela » tor 12.01.2012 11:35

Supert. Takk for respons, viking60. Har ikke fått testet dette enda, men skal gjøre det når jeg kommer hjem. Vil da også informere om resultat. Nok en gang, mange takk.:)
medlem i 147 måneder
 

Re: Gnome 3 og Nvidia

Innleggav art3mis » fre 13.01.2012 14:12

Optimus er vel ikke særlig støttet i linux enda, kun de tidlige modellene med hardwareswitching mellom grafikkortene er minimalt støttet, dog ingen automatikk i det. Men dette er 3-4 måneder gammel info, så mulig det ser bedre ut nå.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Gnome 3 og Nvidia

Innleggav sespela » man 16.01.2012 13:56

Jeg tror jeg fikk installert Ironhide. Er desverre ikke sikker da det ble no tull under installasjon. Noen som har en kommando som gjør at jeg kan sjekke om jeg har fått det inn, btw?
Jeg merker ingen forskjell på grafikken. Er ganske hakkete når jeg f.eks. prøver å spille The Clockwork Man. Jeg får prøve meg på Bumblebee. Men jeg forstod det slik at det ikke var støttet lenger.
medlem i 147 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere