Asus AT5NM10-I mITX Hovedkort erfaringer?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Asus AT5NM10-I mITX Hovedkort erfaringer?

Innleggav Sarge » tor 09.02.2012 14:10

Hei

Har satt sammen en boks av stort sett standardkomponenter, bygget rundt kortet Asus AT5NM10-I .
Hensikten var å sette sammen en desktopmaskin/server for hjemmebruk med følgende hovedfokus:
  • Printerserver
  • Filserver
  • Backupserver
  • Medieserver (bilder og squeezeboks), men kun for streaming
  • Musikkripping og formatkonvertering
  • Ellers enkel desktop-PC med nettleser osv.

Jeg har forsøkt å få denne opp og gå i flere omganger. Første gang våren 2011. Da var planen enten Ubuntu Server med enkel, lettvektsGUI, alternativt Linux Mint med mulighet for å boote til konsoll.

Så langt har jeg forsøkt flere versjoner (10.4.10.10.11.10) av Ubuntu Server med xfce, Linux Mint xfce (inkludert en som er basert direkte på debian istedenfor Ubuntu), freeBSD 9 etc.

De to førstnevnte (ubuntu/mint) har jeg forsøkt i to omganger. Trodde feilene kanskje var fikset i de siste stabile versjonene, men det viser seg at jeg får store problemer med skjerm/grafikkort. Noen ganger går skjermen i svart, andre ganger er store deler av "bildet" utenfor skjermen. Har forsøkt flere skjermer. Det som er rart er at installasjonsprogrammene ofte oppfører seg eksemplarisk, og til og med første oppstart av grafisk modus, men deretter blir ting galt ved omstart.

freeBSD 9 skar seg under installasjonsprogrammet (ble stuck i en evig feilmelding ved partisjonering). Er visst en kjent feil, men jeg kom meg ikke rundt den.

Jeg har nå lastet ned flere varianter, og har ikke sluttet letingen etter noe som fungerer, men lurer likevel på:

Er det noen som faktisk har klart å sette opp en helt vanlig linux-desktopmaskin basert på dette kortet?
I så fall: Hvilken distribusjon/versjon bruker du?
Klarer du å sette den opp slik at man kan lukke den grafiske desktoppen og bare bruke konsollet, slik at den kan stå som server mesteparten av tiden, så kan man hente opp grafisk grensesnitt ved behov?

Jeg mener jeg har søkt mye etter gode distribusjoner og løsninger på problemene jeg har støtt på. Noen positive signaler finnes der ute, men jeg har ikke klart å gjenskape dette , selv om jeg har forsøkt det meste jeg har funnet.

Edit: Litt mer info om maskinvaren:

Hovedkortet: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_CPU_on_Board/AT5NM10I/ ASUS AT4NM10-I, Atom D410, mini-ITX, Intel NM10, DDR2, PCI, GbLAN, VGA
Kabinett: Ace Polly Mini-ITX Sort
Minne: Crucial DDR2 PC6400 2GB CL6
Harddisk: Samsung SpinPoint 1TB
DVD: Samsung Super-WriteMaster SH-S223C
medlem i 146 måneder
 

Re: Asus AT5NM10-I mITX Hovedkort erfaringer?

Innleggav Sarge » lør 11.02.2012 1:04

Jeg fant endelig en distro som fungerer. SalixOS 13.37 fungerer. Kjører nå 64 bit versjon med fluxbox.

Nå gjelder det bare å få opp resten av tjenestene. ;)
medlem i 146 måneder
 

Re: Asus AT5NM10-I mITX Hovedkort erfaringer?

Innleggav terjejh » lør 11.02.2012 16:06

Er det en spesiell grunn til at du hopper til en distro som ligger som nr 37-48 på DistroWatch lista over de mest etterspurte (brukte)?
I alle fall nevner du ikke alle main-distroene blant de du har prøvd; dvs. de som typisk finnes blant de 5 øverste på "Page Hit Ranking" lista nede i høyre spalte her:

http://distrowatch.com/index.php?dataspan=13
http://distrowatch.com/index.php?dataspan=26
http://distrowatch.com/index.php?dataspan=52

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Asus AT5NM10-I mITX Hovedkort erfaringer?

Innleggav Sarge » søn 12.02.2012 13:21

Jeg har forsøkt både Mint, Ubuntu (både vanlig og server), Debian, fedora, Mandriva og freeBSD. Valgte å styre unna openSUSE fordi den beskrives enkelte steder som "bloated". Jeg ville ha noe som er litt lettvekt.

Hovedgrunnen til å gå for SalixOS er at noen med nesten EKSAKT samme hardware (eneste forskjell er at jeg har 2GB RAM, mot den andres 1GB) rapporterte om problemfri installasjon av SalixOS. Etter å ha prøvd såpass mange distroer, så fant jeg det fint å kunne gå for en løsning som jeg visste at noen andre faktisk hadde fått til å fungere på samme hardware.

Ref: http://www.linuxquestions.org/questions ... ost4599629

PS. Da jeg fant dette var jeg i ferd med å laste ned både Arch og CentOS, så, ja det var denne helt konkrete rapporten som gjorde at jeg gikk rett på SalixOS.
medlem i 146 måneder
 

Re: Asus AT5NM10-I mITX Hovedkort erfaringer?

Innleggav terjejh » søn 12.02.2012 17:44

Ok, den lenken forklarer sammenhengen. Noen ganger må man velge/skifte distro ut fra hva som fungerer på en spesiell maskinvare. Det var også tilfelle hos meg, da jeg i sin tid måtte bytte fra RHL7.

Det jeg tenkte på som fordel med å velge blant de største distroene, er at de med størst ressurser og backing, i lengden også vil ha den beste støtten og oppdateringen.

Tja, tildelte karakteristikker som bloated, overead o.l skal man ikke ta for god fisk. Også SUSE kan via valgfrie pakkemønstre installeres og/el. kjøres som alt fra hardcore kommandolinjebasert, med minimalt lettvekts gui til max X DE gui basert. På en server kan det om ønskelig også svitsjes mellom admin gui og rent cli kjørenivå, ved enkelt å skifte run level.

Etter å gått gradene fom. Unix SVR1 ren kommandolinjebasert, foretrekker i hvertfall jeg å kombinere og utfylle det beste fra CLI og GUI verktøy i dag, avhengig av oppgave.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]