Android 4 - simkort til mobilt internett

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav terjejh » man 23.04.2012 23:05

Så fikk jeg oppgradert min Samsung Galaxy SII til Android 4.0.3 ICS i kveld, etter å ha ventet i noen uker på at den varslede oppgraderingen fra Samsung skulle komme via mobiloperatøren. Ved etterlysning hos Telenor viste det seg at SIM kortet mitt fra 2003, måtte byttes først med et nytt, for å motta og få installert oppgraderingen.

Nå har jeg altså et frigjort SIM-kort i reserve, hvis det da fortsatt fungerer etter at jeg har tatt i bruk det nye. Ettersom mitt ICE modem ft er på utlån innen familien, lurer jeg konkret på om det gamle SIM-kortet istedenfor kan anvendes i min bærbare til mobilt, trådløst internett på mobilabbonementet mitt (ala en tvillingkortløsning)?

Hvis min hp8710w bærbare har SIM kort slott, lurer jeg på om det vil fungere bare å montere SIM-kortet? Og er det mulig å se av hardware-infoen om maskinen har SIM-kort slott, uten fysisk demontering av harddisken først og se etter??

Tar dette som første steg i tråden, før jeg spør mer om dette.

Edit
Oppgraderte like godt mobilabbonnementet mitt til Bedriftspakken medium med 15GB data og medfølgende ekstra SIM kort for PC bruk. Må fortsatt enten ha et usb-adapter eller kunne montere Simmen i dataslotten (om den finnes?)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 25.04.2012 0:01

terjejh skrev:Hvis min hp8710w bærbare har SIM kort slott, lurer jeg på om det vil fungere bare å montere SIM-kortet? Og er det mulig å se av hardware-infoen om maskinen har SIM-kort slott, uten fysisk demontering av harddisken først og se etter?

Modellnummeret står vel på maskinen, med mindre den er BTO (Built To Order), så da burde du kunne finne full spesifikasjon av hva som er med på ze intervebb.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav terjejh » ons 25.04.2012 22:41

Modellen er "HP Compaq 8710w Mobile Workstation"
Sevicetag: C8710WVT9500K7X20GIBF40Qe

Spec:
http://h18000.www1.hp.com/products/quic ... 1_div.HTML

Som framgår er det en del konfigurerbare komponenter, hvorav jeg har en highend utgave med T9500 cpu, Blu-ray brenner, Nvidia Quadro FX3600M og 3,8 GiB minne. Harddisken har jeg selv siden oppgradert til SSD, og det var en del plunder. Derfor vil jeg helst ikke demontere den bare for å se etter.

SIM slott er imidlertid ikke nevnt i spekken, så da finnes det vel helst ikke. Jeg syntes bare å erindre at jeg leste en review der det ble nevnt noe om at de oppdaget forberedelse for SIM kort, hvis det da ikke var på en annen maskin. I dag er vel SIM kort slott vanlig i bærbare.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 27.04.2012 13:56

terjejh skrev:Derfor vil jeg helst ikke demontere den bare for å se etter.

På min Lenovo T410 er det bare batteriet jeg trenger å ta ut for å bytte eller sette i SIM-kort.

Jeg finner min enhet som støtter dette (en Qualcomm Gobi 2000) under USB i "Maskinvareinformasjon" i YaST. Hvis du vet hva slags enheter som er aktuelle (kan bestilles med maskinen) kan du se etter dem.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav terjejh » fre 27.04.2012 17:44

Jeg sjekket også i batterilomma, men kunne ikke noe SIM slott der. Det jeg ser på maskinen og i maskinvarelenken, er en RJ-11 port for et gammeldags 56K V.92 fax/data modem.

Ser ut som jeg må anskfaffe meg et såkalt "usb-modem" for å bruke GSM SIM-kortet (ev. et PCMCIA kort?)

Jeg ønsker bruken så enkel som at oppkopling kan skje fra Network Manager appleten (noe jeg ikke fikk til med ICE CDMA).

Hva er kurant og støttet av Linux, eks. ett av disse ni?
http://www.telenor.no/privat/kundeservi ... tbredband/

Og støtter alle høyere hastighet enn 3G, når det er/blir tilgjengelig?
http://gdx.no/usb-sim-kort-modem.html
http://www.telenor.se/foretag/bredband- ... modem.html

En billig USB SIM-kort leser som denne kan vel ikke brukes som modem? http://intershop.as/produkt/gadget/mult ... er.its-k09

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav terjejh » man 30.04.2012 11:13

Hm, gjør et nytt forsøk:

Er her ingen her (lenger) som bruker USB SIM-kort modem på Linux?

Edit:
Jo, nå har jeg det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Android 4 - simkort til mobilt internett

Innleggav olear » ons 02.05.2012 18:36

(GSM) USB-modem har fungert helt fint til meg i flere år. har 5 forskjellige modem fra forskjellige produsenter og alle fungerer perfekt i Linux.

Du finner (nye) USB-modem på f.eks EBay fra 100,-

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere