Fullskjermsprogram stjeler globale tastatursnarveier

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Fullskjermsprogram stjeler globale tastatursnarveier

Innleggav aNordal » lør 28.04.2012 20:28

Jeg vil rette oppmerksomhet mot det jeg syns er et undervurdert brukervennlighetsproblem i GNU/Linux, som Windows har løst mye bedre.

Normalt kan jeg bruke globale tastatursnarveier, f.eks. skifte program med Alt+tab og skifte skrivebord med Ctrl+Alt+piltast.

Problemet er at visse fullskjermsprogrammer (f.eks. 0ad, VegaStrike, men ikke Celestia), skal stjele absolutt allle snarveiene. Jeg kommer ikke engang ut av dem uten å lukke dem. Veldig irriterende! Se også denne tråden på ubuntuforums.

Såvidt jeg forstår, er det X som velvillig gir fra seg kontrollen over hele tastaturet uten respekt for globale snarveier. Ifølge reklamen skal det visstnok finnes et "sikkerhetshull" som gjør det mulig å komme seg ut av alle fullskjermsprogrammer ved å taste Ctrl+Alt+numpad-stjerne. Kjipt at jeg ikke har numpad på min bærbare da… Dvs, jeg kan bruke Fn-knappen for å emulere numerisk tastatur, men da er problemet at Fn-knappen (med visse unntak) ikke funker nettopp i fullskjermsprogrammer…

For det første, skulle globale snarveier bare fortsatt å funke, slik de gjør i Windows.
For det andre, er "sikkerhetshullet" uakseptabelt lite brukervennlig!

(bruker for tiden openSuse 12.1 med Xorg-x11 7.6, tilfelle noen lurer)

PS: Kan ikke engang regulere lydvolumet i (Fn+F7 / Fn+F8) når jeg er i et fullskjermsprogram. Hvor teit er ikke det?
medlem i 207 måneder
 

Re: Fullskjermsprogram stjeler globale tastatursnarveier

Innleggav geirergoy » tir 01.05.2012 16:05

Jeg er ikke noen gamer.
Men jeg kjøpte nylig en kraftig PC, og da hadde det vært litt kult å teste litt spill også.
Så jeg installerte Open Arena.
Jeg kjører nyese Ubuntu på laptop.

Spillet gikk fint, men lyden var svak.
Hurtigtasten for lyd på denne maskinen er Fn + F11 eller Fn + F12.
Det virker i Ubuntu.
Men det virket ikke i spillet.
Så for å få skrudd opp lyden i Ubuntu, måtte jeg avslutte spillet.

Meget irriterende.

Samme problem i spillet Ardentryst.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fullskjermsprogram stjeler globale tastatursnarveier

Innleggav aNordal » lør 05.05.2012 12:33

Ja dette er et typisk problem for spill (men ikke bare – jeg mener å huske at Blender ikke gikk an å Alt+tabbe seg ut av).

Spiller ikke mye jeg heller, men nok til å se behovet for å gå ut av spillet midlertidig (for eksempel for å chatte med medspillere). Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er en "showstopper", altså et totalt uakseptabelt problem, for de mer hardbarka spillerne.

Med tanke på at spill er en stor grunn til at folk ikke klarer å kvitte seg med Windows, og at det begynner å komme store titler til Linux snart (Steam, Left 4 Dead 2), bør dette fikses litt brennkvikt etter min mening, for at Linux som spillplatform skal slå gjennom.

Ting jeg ikke forstår:
1) Hva er det med spill som typisk er forskjellig fra andre fullskjermsprogrammer, som gjør at problemet oppstår?
2) Burde ikke problemet være lett å løse?
3) Hvordan blir dette under Wayland?

Et par av svarene finnes kanskje i denne arkitektursammenlikningen av X og Wayland. Såvidt jeg forstår:
2) Jo, bare la X slutte å videresende _alle_ tastetrykk.
3) Ikke nødvendigvis noe forskjellig. På dette punktet er arkitekturen til Wayland lik X.
medlem i 207 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron