Ultrabook

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Ultrabook

Innleggav Soerboe » lør 12.05.2012 0:29

Hei.
Jeg er for tiden på jakt etter ny bærbar og sikler litt etter en ultrabook. Har noen erfaringer med Linux på en Ultrabook av noe slag? Hvordan er ytelsen, batterikapasitet, hardware-støtte, etc?

Kom gjerne med tips til spesifikke modeller. Jeg har dog noen krav. Ønsker gjerne min 1600x900 oppløsning og Nvidia grafikk og Intel prosessor.

Hvordan er støtten forresten for tiden for Nvidia? Og duger AMD eller Intel?

- Soerboe

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultrabook

Innleggav hailstiffler » lør 12.05.2012 4:13

Hei, jeg svarer kun på dette "Hvordan er støtten forresten for tiden for Nvidia? Og duger AMD eller Intel?" siden jeg ikke kjenner til Ultrabook i det hele tatt.

Nvidia støtten er vel minst like bra som på Windows, det kommer selvfølgelig an på hvilken distro du velger, men på min favoritt openSUSE er nvidia støtten imponenerende.

Samboeren min har nyere ATI mobility kort på sin notebook, og støtten der er like god..

Angående intel video så finnes det generiske drivere som støtter 3d, men om det finnes spesifike intel "proprietary" drivere vet jeg ikke.

Personlig ville jeg valgt nvidia, helt enkelt fordi deres chips ikke blir "legacy" som ATI sine chips, altså hvor de helt enkelt slutter med å oppdatere driverne.. Ett problem med legacy er at Xorg til slutt vil slutte å være kompatible med disse driverne.
medlem i 156 måneder
 

Re: Ultrabook

Innleggav Soerboe » lør 12.05.2012 13:07

Hvis jeg skulle kjøpt stasjonær hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe Nvidia. Men problemet med nyere Nvidia-kort til bærbare er Optimus-teknologien som jeg er usikker på hvordan nåværende støtte er i Linux. Har du noen erfaring med dette?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultrabook

Innleggav Macsential » lør 04.08.2012 15:13

Dell sin XPS 13 Ultrabook kommer til høsten med Ubuntu foråhndsinstallert. Du kan installere spesialversjonen Dell lager til maskinen allerede nå. Maskinen heter iallfall det du ber om. ;)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Ultrabook

Innleggav negreb » søn 05.08.2012 11:57

Soerboe skrev:Hvis jeg skulle kjøpt stasjonær hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe Nvidia. Men problemet med nyere Nvidia-kort til bærbare er Optimus-teknologien som jeg er usikker på hvordan nåværende støtte er i Linux. Har du noen erfaring med dette?


Jeg kjøpte i all hast en laptop (ikke spør) som har nvidia optimus teknologi men det har fungert greit men bumblebee drivere.

https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki/FAQ

Men jeg hadde nok ungått det hvis jeg hadde gjort mine, ellers så grundige, forundersøkelser.

Brukerens avatar
medlem i 141 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]