Ny bærbar

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Ny bærbar

Innleggav QtanJ » tor 07.06.2012 20:31

Eg er på utkikk etter ny bærbar pc, som eg sannsynlegvis ikkje vil ta i bruk før i midten av juli, så eg prøver å orientere meg litt i marknaden. Eg har ikkje bruk for den før i august ved studiestart.

På multicom såg eg ein thinkpad annonsert med 43% rabatt og lurer på om dette er eit svært godt kjøp, eller om det er trygt å venta litt til. Eg er litt skeptisk til førprisen, men eg trur tilbodet er ganske god likevel.

I utgangspunktet er eg ute etter ein solid maskin som kan fungere ein stund. No bruker eg ein fem år gamal Dell Latitude 120L(Intel i915 og Intel Pentium M processor 1.73GHz) som er ganske slitt og komponent for komponent vert merkbart dårlegare. Maskina bør vera like solid som den eg har no, og ikkje vera stort meir utdatert med tanke på prosessor og grafikk om fem år enn det maskina mi er i dag. Eg tenkjer på pris i 6000-12000kr-segmentet. 6000 kan vara i 3 år, men 12000 bør vara i 5.

Fordi eg tenkjer å flytta ein del rundt dei neste åra er det uaktuelt å ta med seg ein stasjonær pc. Difor tenkjer eg det er praktisk å kunne stasjonere meg med dokkingstasjon for å enkelt kunne ta med seg maskina som bærbar og samtidig ha ein fast kontorpult med skjerm, mus, m.m. Eg er litt usikker på om usb-stasjonene er gode nok til vanleg bruk så då tenkjer eg kopling ala thinkpad sin inngang under er bra.

Eg ønsker støtte for akseptabel grafikk som taklar spel med ekte(ikkje wine, og annonsert og støtta frå produsenten) linux-støtte nokre år framover.

2GB ram er ganske lite, men så lenge det er støtte for oppgradering til 8GB når eg får betre oversikt over økonomi og behov fungerer det greitt.

Eg skulle gjerne hatt quad-core, men i pris-segmentet 6000-12000 veit eg ikkje om eg får både quad-core og kvalitet.

Tasteoppsett er ikkje så viktig så lenge det er skandinavisk eller amerikansk( med tanke på plassering av teikna: <>/;'\: ).

Prissegmentet 6000-12000 treng ikkje inkludere dokkingstasjon eller ekstra ram.

På førehand: takk for alle innspel.
medlem i 210 måneder
 

Re: Ny bærbar

Innleggav terjejh » tor 07.06.2012 23:57

Dette er ingen anbefaling, ut fra den enkle grunn at maskinvare oppdaterer jeg meg på kun når selv skal kjøpe nytt.
Legger kun med noen lenker, som du selv kan studere nærmere, om du ikke allerede har sett på dem:

Ikke kjøp bærbar PC nå
http://www.hardware.no/artikler/ikke-kj ... -na/109972

Lister med Linux kompatible notebooks fra tre leverandører (i alfabetisk rekkefølge). Modellene kan være gamle og kommet i nyere utgaver.

Dell
http://www.ubuntu.com/certification/des ... ry=Netbook

HP
http://h71028.www7.hp.com/enterprise/ca ... 0-121.html

Lenovo
http://support.lenovo.com/en_US/detail. ... IGR-48NT8D

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Ny bærbar

Innleggav QtanJ » fre 08.06.2012 16:28

Tusen takk for lenkene. At hp hadde liste over linux-sertifisering visste eg ikkje. Var litt skeptisk til HP fordi eg ikkje fekk opp noko relevant ved søk. Framleis usikker på kvaliteten. Positivt at enkelte modeller støtter dokkingstasjon som ikkje er usb-basert.

Thinkwiki har ganske god informasjon, og gjer thinkpad til eit relativt trygt val. Linux-sertifisering bidreg til å gjera det endå tryggare.

Dell, trudde eg hadde slutta å selje til privatpersonar, men det ser ut som eg kan vurdere dei og. Dei har i alle fall dokking-stasjon for enkelte modeller, og det er dei eg har mest erfaring med.

Ut frå hardware.no artikkelen trur eg kanskje at det kjem fleire tilsvarande tilbod etter kvart, og at eg får tid til å tenkje grundigare gjennom krav eg har og kva kompromiss eg er villig til å ta. Kanskje til om med den modellen eg ønsker mest, men ikkje kjenner endå dukkar opp til akseptabel pris.
medlem i 210 måneder
 

Re: Ny bærbar

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 11.06.2012 9:33

QtanJ skrev:Thinkwiki har ganske god informasjon, og gjer thinkpad til eit relativt trygt val. Linux-sertifisering bidreg til å gjera det endå tryggare.

Jeg kan ikke uttale meg om maskinen i forhold til behovene dine, men jeg har selv en ThinkPad T410 med SSD og 4GB minne, dobbel grafikk (NVidia + Intel), smartkortleser, mobilt bredbånd/GPS og fingeravtrykksleser samt det beste batteriet. Jeg kjøpte ikke dokkingstasjon, men ellers krysset jeg vel av for det meste .-)
Når jeg byttet openSUSE 11.4 med openSUSE 12.1 som operativsystem fungerte det meste uten noe ekstra arbeid - for å få mobilt bredbånd til å fungere må noen filer kopieres og for å få GPS-en til å fungere må du inn i Windows én gang (det er beskrevet på ThinkWiki).
Det som ikke fungerer er blant annet noen få taster: tasten for å skru av mikrofoninngangen (egen tast), tasten for å skru av og på kameraet (Fn + F6) og et par andre Fn-taster mener jeg å huske. Det er et lite irritasjonsmoment, men det er ikke noe som skaper problemer.
I tillegg fungerer ikke den automatiske byttingen mellom NVidia-grafikk og Intel-grafikk (Optimus-teknologien) som, når den fungerer, gir deg bedre batterilevetid hvis du vil ha god grafikkytelse. Du kan skru av NVidia-kortet i BIOS for topp batterilevetid, men det er jo ikke akkurat noen god løsning. Dog, og du en gang i blant må bruke maskinen lenge uten tilgang til nettstrøm kan det jo være greit å ha muligheten.
T410 hadde en startpris på rundt halvparten av det jeg betalte for min maskin. Imidlertid er det mitt arbeidsverktøy som jeg bruker hver dag, og jeg klarer meg fint med bare maskinen selv om de jeg arbeider for ofte stiller til rådighet en skjerm (maskinen har DisplayPort, så jeg kjører med to skjermer) og tastatur/mus.

Det er så sinnsvakt mange konfigurasjonsmuligheter i dag at det er vanskelig å sette seg inn i det hele, så jeg vil også anbefale (som Terje implisitt gjør) at du bruker tid på å forsikre deg om at du vet hva du kjøper/sammenligner.

En anbefaling som lar deg spare penger gir deg god samvittighet også: Kjøp en ThinkPad til cirka 6000. Prioriter knallhardt (f.eks. liten disk og mer minne hvis du mener det er minne du trenger mest) for å kunne holde deg innen prisrammen. Vær fornøyd med maskinen i 3 år. Da kjøper du en ny til 6000 som vil være mye sprekere enn den du gir 12 000 for i år, og så gir du bort den gamle maskinen til et godt formål. Du sparer penger (6000 kroner i banken i tre år gir bittelitt rente...) og noen som trenger en datamaskin får en maskin som kan fungere greit i flere år med Linux til opplæringsformål.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Ny bærbar

Innleggav hailstiffler » man 11.06.2012 17:12

Bare legger til at etter mine erfaringer med docking muligheter har HP sine produkter vært de som jeg har opplevd som mest stabile og med flest muligheter. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd ALLE docking muligheter fra alle de forskjellige produsentene av dette, men min erfaring med HP sine docker er ihvertfall gode.
medlem i 156 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron