[Løst] Hvordan modifisere tastaturoppsett (til Colemak)?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

[Løst] Hvordan modifisere tastaturoppsett (til Colemak)?

Innleggav messo » søn 15.07.2012 0:42

Hei!

Jeg har brukt "colemak" som tastaturoppsett på macen min i et drøyt år, og brukte et program kalt Ukulele for å modifisere det norske standardoppsettet. Nå skal jeg bruke linux som arbeidsstasjon, men sliter med å lage et norsk colemak-oppsett.

Noen som kan hjelpe? Jeg har funnet "Keyboard Layout Editor", men det finnes ikke i pakkesystemet - noe som kompliserer installasjonen betraktelig for en linux-noob som meg. Hvis det finnes andre der ute som allerede har laget et norsk colemak layout, så er jeg interessert i å få kopiert layoutfilen!

(Btw, colemak er fantastisk deilig! Har prøvd å lære andre layouts (e.ks dvorak) men colemak er min personlige favoritt. Lettere å lære fordi det har flere likheter med qwerty.)

OPPDATERING: Fant en løsning som funket greit! Installerte XKeyCaps, et urgammelt program som fortsatt gjør det som trengs. Der kan man bytte rundt på knappene (litt tungvindt) og lagre endringene til en .xmodmap fil i hjemmemappen. OBS! Endringene skjer umiddelbart! Jeg måtte rekonstruere passordet mitt på et halvt qwerty / halvt colemak oppsett fordi skjermbeskytteren gikk på midt i prosessen :)

Her er filen for de som vil ha den: Norsk Colemak for Linux

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]