Ytelse, bugs og moderne Linux

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Ytelse, bugs og moderne Linux

Innleggav olear » søn 12.08.2012 16:25

Hei, har grunnet diverse prosjekt begynt å bruke Linux på et par maskiner igjen, og har som vanlig kommet borti problem.

Jeg har flere netbooks, geniale ting. De erstatter PC i 90% av tilfellene, og jeg kan ta de med overalt. Men hva har skjedd i Linux? En Atom-laptop har blitt komplett ubrukelig i "moderne" distroer, maskinene som kom med Linux originalt. CPU går for det meste i hundre uten grunn, video er ikke lengre mulig, å bevege vindu krever tilsynelatende en quadcore. Det var ikke slik før ....

Nedgraderer jeg kernel, xorg og såklart fjerner pulse, og ikke minst _ikke_ bruker GNOME2/3, XFCE4, KDE4 så går alt bra. WTF!

Har også samme problem med "workstation" laptop/pc med Intel. Har "Linux" endret systemkrav til gamer-3D og quadcore mes jeg har vært bort?

Hva er alternativene når RHEL inneholder bugs (GNOME2 greier ikke engang å ta vare på innstillingene mine over tid, gratulerer!, hva med oppgraderingen til 6.2+ som gir meg svart skjerm på workstation) og har elendig ytelse. Ubuntu er hakket verre. Kvalitet på høyt nivå. Finnes det ikke kvalitetssjekking lengre?

Brukte RHEL som base for POS-systemer, men måtte bare si opp lisensene grunnet slike problem på liksom "enterprise". Vært bedre å gi MS penger :P

Forventer ikke noe fornuftig svar, måtte bare ut med frustasjon .......

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Ytelse, bugs og moderne Linux

Innleggav Arthur_D » søn 12.08.2012 19:50

Jeg vil anbefale å la være å nedgradere ting, og PulseAudio er neppe noen årsak til ytelsesproblemer heller. Som du selv kom inn på, å bytte skrivebord er den beste løsningen. Har en Asus Eee 1001PX som selv for et par-tre år siden da den ble kjøpt var i svakeste laget, og den fungerer sånn passe i Ubuntu 12.04 med Gnome 3 som skrivebord. Ikke akkurat lynraskt, men heller ikke så aller verst. Antar at hvis jeg bytter til LXDE eller XFCE vil ting bedre seg. Men den fungerer greit nok til mitt bruk.
medlem i 177 måneder
 

Re: Ytelse, bugs og moderne Linux

Innleggav terjejh » søn 12.08.2012 21:53

olear skrev:En Atom-laptop har blitt komplett ubrukelig i "moderne" distroer, maskinene som kom med Linux originalt. CPU går for det meste i hundre uten grunn, video er ikke lengre mulig, å bevege vindu krever tilsynelatende en quadcore. Det var ikke slik før .....

Generelt vil vel maskinvare og OS-versjoner fra samme tidsrom være best tilpasset hverandre ytelsesmessig. Så hvorfor ikke reinstallere den versjonen som tidligere fungerte bra?

Det kan selvfølgelig bli et problem å få tak i en tidligere distroversjon når vedlikeholdet er avsluttet (EOL), hvis man da ikke har (beholdt) det gamle OS-mediet,

Eks. for openSUSE (og trolig lignende for andre distroer) kan man finne nedlastbare isoer fom 2006 utgivelser (v. 10.2) herfra
http://ftp5.gwdg.de/pub/opensuse/discon ... tribution/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ytelse, bugs og moderne Linux

Innleggav negreb » ons 15.08.2012 13:36

Det finnes nok "moderne" distroer som vil fungere fint fint på maskinene dine.

Hvor dypt vil du gå, er sporsmålet.
http://crunchbanglinux.org/forums/topic ... n-30-days/

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere