Berbar/notebook for Unix

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Berbar/notebook for Unix

Innleggav K.D.G » tir 25.09.2012 0:02

Wiki funker 100% !!
sjerm: helst ikke over 11 tommer
Tastatur ok.. ned ENG/USA
må ikke ha Muse flate(MousePad) {jeg hater MousePad(}
har "nano" ferdig installert
koste bilgkst mulig

takk for alle svar på forskud..

jeg er ikke best i verden u skrive...

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Berbar/notebook for Unix

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 26.09.2012 7:52

K.D.G skrev:Wiki funker 100% !!
sjerm: helst ikke over 11 tommer
Tastatur ok.. ned ENG/USA
må ikke ha Muse flate(MousePad) {jeg hater MousePad(}
har "nano" ferdig installert
koste bilgkst mulig

takk for alle svar på forskud..

jeg er ikke best i verden u skrive...

Let me google that for you…

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Berbar/notebook for Unix

Innleggav K.D.G » ons 26.09.2012 17:53

Jeg er mer ute etter "CommandLine os" en Linux med GNU

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Berbar/notebook for Unix

Innleggav Aeyoun » ons 26.09.2012 18:16

K.D.G skrev:Jeg er mer ute etter "CommandLine os" en Linux med GNU

Alle Linux-distribusjoner har et kommandolinjemiljø. (Kanskje med unntak av Android?) Jeg tror det du mener å si er at du ikke ønsker et skrivebordsmiljø (en «desktop») som Gnome, Unity, eller KDE. Du kan installere en hvilken som helst Linux-distribusjon fra deres vanlige test- og installasjonsplate («Live DVD») og deretter velge å fjerne det grafiske miljøet. Det blir installert som standard fordi de fleste brukerne ønsker nettopp dette.

Du sier ikke hva du tenker å bruke dette oppsette til. Jeg antar at du vil ha et leketøy. Her får du en rask steg-for-steg som gir deg det miljøet du spør etter:
  • Last ned og installer Ubuntu Server edn.
  • Start maskinen og logg rett inn i kommandolinjen som standard
Går du lei under veis kan du velge å installere unity-desktop eller kanskje KDE rett fra pakkebrønnene. Altså ingen grunn til å installere på nytt om du skulle ville ha det grafisk etterhvert.

At Ubuntu Server har «Server» i navnet har ingen betydning annet enn at den kommer uten grafisk miljø som standard.

Hva billig maskinvare angår kan jeg anbefale den samme maskinen jeg har kjøpt selv: HP 655

Et lite råd på slutten: Ubuntu har begrenset med verktøy for å råd gi deg om du skriver feil i kommandolinjen. Dette kan komme godt med siden du har skrivevansker.
medlem i 141 måneder
 

Re: Berbar/notebook for Unix

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 28.09.2012 7:31

K.D.G skrev:Jeg er mer ute etter "CommandLine os" en Linux med GNU

Jeg er mer ute etter å fortelle deg at det er sannsynligvis ingen her som har erfaring med det du etterspør - og at da bør du kanskje bruke Google. Det er alltid mer interessant å hjelpe dem som gjør en liten egeninnsats istedenfor å forvente å få ferdigtygd mat. Så dersom du hadde skrevet at "Modell X fra produsent B ser interessant ut, er det noen som har erfaring med den?" kunne kanskje noen ha fortalt om sin erfaring med den eller beslektede modeller.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Berbar/notebook for Unix

Innleggav terjejh » fre 28.09.2012 13:47

Mine 5 første år med Unix System5 (1984-89) var terminal og kommandolinjebasert, dvs. uten X-basert skrivebord. Deretter 10 år med SunOS/Solaris, før Linux. Bare sistnevnte, SUSE har jeg brukt på bærbar, og med X-baserte skrivebord installert både på skrivebordsmaskiner og på servere.

Hvis du ikke er dreven med CLI fra før, vil det være lurt på forhånd å trene seg i bruk av Linux kommandoer og verktøy, teksteditor som vi(m) osv. Det kan være praktisk å starte i et terminalvindu eller via konsoll-login på en X-desktop Linux distro.

Damn Small Linux eller Puppy Linux er minimalistiske distribusjoner beregnet til å klare seg med små ressurser.

Men også en fullblods Linux som openSUSE er lett å boote direkte i tekstmodus, temporært ved å velge 3 på oppstartskjermen eller permanent ved å sette id:3:initdefault i /etc/inittab fila. Fra standard installasjonsmedium kan også velges Skrivebordsvalg *Andre og så *Minimal server installasjon og da installerer uten X desktop. Fordelen med sistnevnte er YaST kontrollsenteret i textmodus (ncurses). Mer info om dette finnes i dokumentasjonen http://doc.opensuse.org/documentation/h ... .text.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]