Stor ekstra-skjerm til bærbar

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » tir 07.05.2013 16:47

Jeg holder på å forberede anskaffelse av en stor, rimelig ekstra-skjerm til min bærbare hp8710p, i dag noe tilårskommen, men fullspekket med SSD, 17" TFT og nVidia Quadro FX3600M grafikk med oppløsning 1920x1200. Til CAD blir dette arbeidsarealet for lite, og både gui og tegnedetaljer blir smått og puslete og krever mye zoom in og ut.

Jeg har to muligheter for tilkopling av ekstraskjerm, enten direkte via HDMI ut på grafikkortet, eller eksternt dual-link DVI via tilkopling på dokkingstasjonen.

Til CAD, ønsker jeg minimum en 24" 1920x1200 skjerm, slik jeg også bruker til min stasjonære på kontoret. Store 16:10 skjermer er imidlertdi nesten forsvunnet fra markedet bortsett fra noen få modeller som i lenken nedenfor. Dette skyldes at HDTV/video bilder har vært 1920x1080, og jeg har også en slik 24" 16:9 skjerm hjemme. http://shopping.kelkoo.no/ssc-114401-24 ... x1200.html

27" skjermer med bedre vertikal oppløsning enn 1080, har typisk oppløsning 2560x1440, også det i 16:9, men dette vet jeg ikke om grafikkortet støtter, men er ev. mulig via dual-link DVI(?). GUI og detaljer på en slik 27", vil egentlig heller ikke bli særlig mye større enn med 1920x1200 på 24".
Kode: Merk alt
# xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1920 x 1200, maximum 8192 x 8192
LVDS-1 connected primary 1920x1200+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 367mm x 229mm
   1920x1200      60.0*+   59.9 
   1920x1080      60.0 
   1600x1200      59.9 
   1680x1050      60.0 
   1400x1050      60.0 
   1280x1024      59.9 
   1280x960       59.9 
   1152x864       60.0 
   1024x768       59.9 
   800x600        59.9 
   640x480        59.4 
   720x400        59.6 
   640x400        60.0 
   640x350        59.8 
VGA-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DVI-D-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
HDMI-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Hører gjerne om tips/erfaringer angående oppsett, anskaffelse og bruk av ekstra-skjerm til fortrinnsvis bærbar på Linux. Typisk forskjellig oppløsning på skjermene og det å komponere forskjellig innhold på skjermene, ved å dra bare 'en(kelte) hovedapplikasjon(er) over til ekstraskjermen. Evt. forskjell i muligheter her mellom fri driver (noveau) og proprietær (nvidia-settings)?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav QtanJ » tir 07.05.2013 19:05

Nvidia-settings hugsar skjermoppsettet medan nouveau har bruk for ein konfigurasjonsfil ved oppstart. KDE vil etter kvart også verta betre med tanke på fleire skjermar, men det er ikkje heilt der endå med 4.10. Hugsar eg såg at det var noko nyutvikla funksjonalitet. Trur det kjem med i 4.11, men er litt usikker.

Dersom du har bruk for virtuell skjermflate(som ligg utanfor skjermen) så har nvidia-settings innstilling for dette. Det har ikkje krandrtray (KDE) i 4.10.

KDE er derimot bra ved at det er mogleg å høgreklikke på tittellinja og sende programmet til den andre skjermen utan å måtte klikke og dra. Det opnar for raskare flytting dersom ein berre brukar tastatur. Klikk og dra fungerer fint det også.

Det som er irriterande er at virtuelle skrivebord og aktivitetar ikkje er per skjerm slik at når du byter virtuelt skrivebord får du to tomme skjermar dersom programmet ditt ikkje er stilt inn for å verta vist på begge.

Dersom du ikkje bruker KDE er det over ikkje spesielt relevant, men det er kanskje tilsvarande i andre skrivebordsmiljø?

Med nouveau brukar eg typisk noko slikt fordi automatisk oppdaging plasserer venstre skjerm til høgre og omvendt. Trur det kan vera aktuelt for deg dersom du vil plassere ekstern skjerm til venstre for bærbar skjerm:
Kode: Merk alt
#!/bin/sh
xrandr --output DVI-I-1 --pos 0x0 --mode 1600x900
xrandr --output DVI-D-1 --pos 1600x0 --mode 1920x1080
xrandr --output DVI-D-1 --primary

Hovudskilnaden på toskjermsløysing på nvidia og nouveau er at nvidia-drivaren støtter nvidia-settings-verktøyet medan nouveau ikkje gjer det. Då er du avhengig av anten xrandr, skrivebordsmiljøet ditt, eller eit uavhengig program gjev deg eit ok grensesnitt for innstillingar. Eg er usikker på kor mykje arbeid krandrtray gjer automatisk så det kan vera betre eller verre avhengig av kva skrivebordsmiljø du vel.
medlem i 209 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » tir 07.05.2013 20:52

Jeg takker for tilbakemeldingene så langt. I mellomtiden har jeg gjort en første tilkoplingstest med DVI kabel til dokkingstasjonen og til en utfaset, gammel 17" LCD monitor. Av en eller annen grunn varslet denne skjermen "No signal" på digital inngang (som for analog inngang), enten det skyldes feil DVI plugger (single-link) eller mangel på oppsett.

Derfor får jeg foreløpig ikke prøvd så mye mer. Jeg har også spart et par lenker for oppsett i Gnome 3, om de kan bli til nytte:
http://blog.nachtarbeiter.net/2012/01/0 ... n-gnome-3/
http://www.thebinaryidiot.com/archives/ ... -monitors/

Forøvrig postet jeg for flere år siden om et oppsett av HDTV skjerm på samme bærbare som ny, men da via HDMI utgangen
viewtopic.php?p=1848874#p1848874

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 08.05.2013 11:01

terjejh skrev:Jeg holder på å forberede anskaffelse av en relativt rimelig stor ekstra-skjerm til til min bærbare hp8710p, i dag litt tilårskommen men fullspekket med SSD, 17" TFT og nVidia Quadro FX3600M grafikk med oppløsning 1920x1200. Til CAD blir dette arbeidsarealet for lite, og både gui og tegnedetaljer blir smått og puslete uten mye zoom in og ut.

Jeg har to muligheter for tilkopling av ekstraskjerm, enten direkte via HDMI ut på grafikkortet, eller eksternt via dual-link DVI å dokkingstasjonen.

Til min stasjonære PC hadde jeg en Samsung SyncMaster 305T (30") med 2560×1600-oppløsning. Den hadde Dual-Link DVI, og det er det ikke mange skjermer som har. De fleste av dem er ikke billige heller, men god oppløsning er jo verdt litt...
Skjermen begynte å oppføre seg merkelig, og jeg var usikker på om det var skjermkort eller skjerm. Jeg regnet med det var skjermen, og endte på Lefdal der jeg kom ut med en ny Samsung-skjerm som jeg kan anbefale til deg, en SB970 - eller muligens 971 men jeg ser Lefdal har SB970 og ikke 971 så jeg regner med det var 970. Jeg stakk av med utstillingsmodellen siden den ikke var i salg ennå når jeg kjøpte den.
Skjermen har både Dual-Link DVI, HDMI (MHL) og DisplayPort, så den vil fungere med din eksisterende maskin og mest sannsynlig med din neste maskin som kommer til å ha DisplayPort. Skjermen er 27", dessverre i 16:9 format og dermed 2560×1440, men det er til å leve med. Snaue 8 høvdinger, men den er gullende god!
Og ja, det *var* skjermen.

PS: Jeg har prøvd skjermen med min bærbare ThinkPad også, og det fungerer greit. Flerskjermhåndteringen i KDE er super hvis du installerer KScreen fra Unstable/Playground-pakkebrønnen. Jeg har kjørt denne i lengre tid nå (openSUSE 12.3 med KDE 4.10) og den husker skjermoppsettet på jobb og hjemmekontor, både med nye DisplayPort-skjermer og med en gammel Tandberg Display ErgoScan som kobles til ved hjelp av VGA-kabler.

PS2: Hmmm... jeg har ikke prøvd skjermen i lavere oppløsninger, det kan jo være den ikke fungerer like bra med skalering som den gjør i maksimal oppløsning.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » ons 08.05.2013 12:00

Dual-link DVI skal vel i prinsippet kunne støtte opptil 2560x1600 oppløsning.
Men er det noen måte å finne ut hva grafikkortet nVidia Quadro FX 3600M klarer på Linux, før jeg har en stor ekstern skjerm å kople til?

Som vist ovenfor, lister xrandr kommandoen opp maksimalt 1920x1200, som er for det innebygde 17" tft displayet på hp8710p. Det jeg stusser litt på er at i spekken for maskinen ble det nevnt den støttet dual-link DVI, mens det vanligste grafikkortet var FX 1600M, dvs. et hakk under det jeg utstyrte maskinen med.

Min erfaring med LCD skjermer har vært at klarheten og skarpheten reduseres og at detaljene blir grøtede (ullent) ved nedskalering av oppløsningen under det maksimale (optimale) for skjermen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 08.05.2013 16:48

terjejh skrev:Dual-link DVI skal vel i prinsippet kunne støtte opptil 2560x1600 oppløsning.
Men er det noen måte å finne ut hva grafikkortet nVidia Quadro FX 3600M klarer på Linux, før jeg har en stor ekstern skjerm å kople til?

Du får vel samme oppløsningen i Linux som Windows-brukere får (i alle fall med Nvidia sine egne drivere), gjør du ikke? Nøyaktig hva kortet støtter avhenger vel av mengden minne.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » ons 08.05.2013 18:50

Nvidia QFX 3600M grafikkortet støtter visstnok opptil 2560x1600 via Dual-Link DVI-D, men HDMI utgangen tror jeg er begrenset til 1920x1200 ved @60.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Qua ... 834.0.html
http://phoronix.com/forums/showthread.p ... n-via-HDMI

Foreløpig har jeg i hvertfall investert i en dual-link DVD-D skjermkabel, noe som kan bli overflødig, når jeg ser at alt av kabler vil følge med i skjermpakken :) Asus PB278Q, er en 27" 16:9 skjerm med oppløsning 2560x1444 og "alt av porter". Den synes veldig interessant for mitt formål og til en relativt hyggelig prisklasse.
https://www.asus.com/Commercial_Monitor ... rs/PB278Q/
http://www.dinside.no/903105/asus-pb278q
http://www.prisguide.no/produkt/asus-pb278q-166649

Edit
Ketil Kilhavn skrev:PS: Jeg har prøvd skjermen med min bærbare ThinkPad også, og det fungerer greit. Flerskjermhåndteringen i KDE er super hvis du installerer KScreen fra Unstable/Playground-pakkebrønnen. Jeg har kjørt denne i lengre tid nå (openSUSE 12.3 med KDE 4.10) og den husker skjermoppsettet på jobb og hjemmekontor, både med nye DisplayPort-skjermer og med en gammel Tandberg Display ErgoScan som kobles til ved hjelp av VGA-kabler.

Hei, kan du avklare hvordan du koplet og satte opp storskjermen til ThinkPad?
Jeg tenker på porttypen; ev. rett på grafikkortet eller via dokkingstasjon, og om du bare prøvde Nvidia-setting for å sette opp ekstra-skjermen?
Årsaken til spørsmålet, er at jeg har lest diverse innlegg på nettet, der det har vært problemer med å få 27" skjermoppløsning 2560x1440 til å fungere på flere distribusjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 10.05.2013 12:59

terjejh skrev:
Ketil Kilhavn skrev:PS: Jeg har prøvd skjermen med min bærbare ThinkPad også, og det fungerer greit. Flerskjermhåndteringen i KDE er super hvis du installerer KScreen fra Unstable/Playground-pakkebrønnen. Jeg har kjørt denne i lengre tid nå (openSUSE 12.3 med KDE 4.10) og den husker skjermoppsettet på jobb og hjemmekontor, både med nye DisplayPort-skjermer og med en gammel Tandberg Display ErgoScan som kobles til ved hjelp av VGA-kabler.

Hei, kan du avklare hvordan du koplet og satte opp storskjermen til ThinkPad?
Jeg tenker på porttypen; ev. rett på grafikkortet eller via dokkingstasjon, og om du bare prøvde Nvidia-setting for å sette opp ekstra-skjermen?

Dokking-stasjoner er for pyser :rolls eyes:
ThinkPad 410 (i alle fall i min utgave) har DisplayPort-utgang, så jeg koblet til ved hjelp av den kabelen. nvidia-settings er ikke installert på den bærbare. Det er som det skal være og ofte er med openSUSE, det bare virker. Når det ikke bare virker er det ikke så greit, men nå er det som regel slik at det bare virker - så lenge jeg passer på å sjekke litt før jeg kjøper ting.

terjejh skrev:Årsaken til spørsmålet, er at jeg har lest diverse innlegg på nettet, der det har vært problemer med å få 27" skjermoppløsning 2560x1440 til å fungere på flere distribusjoner.

Men du bruker vel openSUSE, og ikke en lekedistribusjon ;)
Jeg har ikke hørt om det problemet og ser ikke noen grunn til at 2560×1440 ikke skulle fungere helt fint hvis skjermkortet støtter den oppløsningen. Dog forutsetter jeg at du bruker Nvidia sine drivere, for noveau fungerer ikke med Dual-Link DVI - i alle fall ikke for mitt kort - såvidt jeg vet (dvs. i henhold til nettsiden med status for noveau-utviklingen sist jeg sjekket).

PS: Takk for tips om fin skjerm til gunstig pris - det er ikke umulig jeg spanderer en slik på hjemmekontor nummer 2, for selv om Tandberg-skjermen er grei nok er det litt nedtur med 1280×1024 etter å ha blitt vant med enten HD eller bedre.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » fre 10.05.2013 14:58

Jepp, min hp8710 er nok 2-3 år eldre enn din TP410. Dual-link DVI-D port var ikke vanlig på bærbare i 2008, og DP kom først noen hp-modeller senere, på hp8740 el. hp8760. Dokkingstasjonen jeg kjøpte samtidig, kan komme til nytte når skjermoppløsningen nå skal økes fra intern 17" WUXGA alene til også ekstern 27" WQHD.

Og ja, utover den offisielle SLED sertifiseringen på hp87xx serien, har jeg installert alle openSUSE versjoner som har kommet. nouveau som har blitt åpen standard i de siste versjonene, har fordelen av å være tilgjengelig også på utviklingsversjonene og for den rullerende tumbleweed. Begge deler bruker jeg å gjøre testinstallasjoner av parallelt (multiboot med felles /home).

Nvidia pakkebrønnen kommer først når openSUSE standard er endelig released. Faktisk var det nå under 12.3 jeg fikk problemer, da jeg prøvde Nvidia driveren, og måtte gå tilbake til nouveau igjen, som forøvrig fungerer utmerket til mitt behov på den interne skjermen. Men nå høres det ut som tiden er inne for å gjøre et nytt forsøk med Nvidia driveren igjen, for å få dradd opp en ekstern skjermen med så høy oppløsning. *)

Jeg har lest fram og tilbake og veid opp og ned, sist i dag, mellom Asus PB278Q og Dell U2713HM. Men nå er valget gjort og Asusen er gått i bestilling :)

Edit
Da jeg fremdeles ikke får Nvidia til fungere på 12.3 på hp8710w (det har fungert i tidligere versjoner), har jeg rapportert det som en bug. Det kan være jeg gjør en feil, og får se om bug-rapporten avstedkommer noen avklaring her https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=819502

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 14.05.2013 11:17

terjejh skrev:Nvidia pakkebrønnen kommer først når openSUSE standard er endelig released. Faktisk var det nå under 12.3 jeg fikk problemer, da jeg prøvde Nvidia driveren, og måtte gå tilbake til nouveau igjen, som forøvrig fungerer utmerket til mitt behov på den interne skjermen. Men nå høres det ut som tiden er inne for å gjøre et nytt forsøk med Nvidia driveren igjen, for å få dradd opp en ekstern skjermen med så høy oppløsning.

Har du prøvd LNVHW - Load NVIDIA (driver the) Hard Way (eventuelt SANDI - SuSE Automated NVIDIA Driver Installer)?

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » tir 14.05.2013 12:55

Nei, jeg har hittil kun prøvd å legge til den uoffisielle pakkebrønnen for Nvidia og så installere. Dvs. for flere suse-versjoner siden prøvde jeg en gang the "hard way".

Her er også noen lenker:
http://nwrickert2.wordpress.com/2013/05 ... -hard-way/
http://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers
http://nwrickert2.wordpress.com/2013/05 ... -hard-way/

Jeg savner også en oversiktlig liste over hvilken kategori Quadro FX kortene som mitt 3600M hører inn under:
* NVIDIA current cards (Geforce 8 and later, but excluding Optimus)?
* NVIDIA recent cards (Geforce 6 and Geforce 7)?
* Geforce FX cards (5xxx)?

Edit
Ut fra lenken også vist til en tidligere post ovenfor
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Qua ... 834.0.html
sies at NVIDIA Quadro FX 3600M is based upon the 8800M GTX consumer card (G92 architecture).

Dette tilsier kanskje den første kategorien ovenfor
* NVIDIA current cards (Geforce 8 )

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Stor ekstra-skjerm til bærbar

Innleggav terjejh » man 20.05.2013 15:12

Da har jeg fått opp 27" Asus skjermen med full oppløsning 2560x1440 via Nvidia og dual-link DVI-D på dokkingstasjonen. WQHD skjermbildet skuffer ikke, tvert imot. Medusa4 gui'et ble detaljklart.

Jeg har prøvd litt med TwinView i Nvidia X server settings.
Hører gjerne om brukertips utover dra og slipp av vinduer til ekstraskjermen, og erfaringer med alternativet Separat X Screen og hvordan det brukes.

Temporært skifte av hovedskjerm med DE til ekstraskjermen, kan gjøres med følgende kommando:
Kode: Merk alt
xrandr --output DVI-D-0 --primary

Permanent skifte kan bl.a gjøres med Gnome3 gui-verktøyet Systeminnstillinger > Skjermer ved å klikke og dra den blå ramma til ønsket skjerm (jfr. tidligere lenker ovenfor)

Prøvde også å installere kscreen, men fikk feilmelding etterpå ved oppstart av Monitor settings at den ikke fant X utvidelsen som trengtes.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron