Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav sturla » lør 10.08.2013 5:43

Oi. Lenge siden sist jeg var innom her. Glad Linux1 fortsatt er oppe å går :-)

Kjører fortsatt Linux på mine datorer. Men har mindre tid og tålmodighet til "fiksing og triksing". Ønsker at ting skal fungere.

Derfor trenger jeg litt hjelp nå når den AMD 64 basert stasjonære skal oppgraderes med ny CPU, HK og GPU. Hva bør jeg gå for? Hva gir en enklest hverdag med Linux?

Har sett på en intel Intel Core i5-4430 prosessor med integrert grafikk (Intel HD 4600). Men ser at driveren henger noe etter Windowsdriveren. Er dette et problem? Bør jeg velge et dedikert skjermkort som Nvidia?

Jeg har ikke peiling lengre. Hva bør jeg velge og hva bør jeg styre unna?

Håper noen kan lede meg på rett spor. På forhånd takk. :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav terjejh » lør 10.08.2013 16:27

Jeg oppgraderte et eldre midi-tower med et Asus AMD basert hovedkort cpu/grafikk og ny strømforsyning for tre år tilbake http://www.hardware.no/artikler/m4a89gt ... b3/75142/2
Husker jeg først fikk tilsendt feil utgave med micro-ATX formfaktor.

Dette har fungert brukbart med radeon driveren, med et par av mine Intel Nvidia nouveau baserte maskiner som sammenligningsgrunnlag. Det har en tendens til å sovne litt bort (lugge) innimellom, hva det enn skyldes, før det våkner til liv igjen og gir respons og interaktivitet. Det har også vært diverse innloggingsproblemer på forskjellige Gnome3 utviklingstrinn (som på de andre maskinene), men det ordner seg stort sett. F.t fungerer siste versjoner 3.8.4 og 3.9.4 på openSUSE.

Jeg har ikke erfaring med nyere kort, og kan derfor ikke foreslå mer enn å lese oversikter eksempelvis på linux.com og phoronix, noe du sikkert allerede har gjort :bitchin:

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav sturla » lør 10.08.2013 17:40

Jeg har et eldre Nvidia basert kort som jeg sikkert kan bruke videre. Men mange av prosessorene kommer med GPU del innebygd. Også i5'en jeg nevnte over. Det er mulig intel HD4600 er bedre enn det jeg har dedikert i dag, det vet jeg ikke. Det kortet begynner bli noen år, så det er nok sannsynlig.

Leste hos phoronix angående intels frie Linux drivere at de ennå ikke var på høyde med windows versjonen. Men det er mulig det ikke betyr all verden, jeg skal uansett ikke spille de helt kravstore spillene. Men jeg m kunne kjøre Java baserte Minecraft sammen med guttungen :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav Arthur_D » ons 14.08.2013 2:36

Intergrert Intel-grafikk pleier å fungere høvelig greit såvidt jeg vet. Hvordan det er med 4600 spesifikt vet jeg ikke men 4000 skal funke.
Hvilket NVIDIA-kort har du? Det er mulig det faktisk vil være bedre, men vanskelig å si helt sikkert uten å prøve selvsagt. Forøvrig vil jeg nevne at Minecraft bør kjøres med proprietær NVIDIA-driver (er merkbart veldig mye tregere og også buggy med Nouveau etter min erfaring), så hvis det å bruke frie drivere er viktig for deg så gå for 4600 - den vil nok være bra nok for det meste.

Vil gjerne høre hvordan det går når du har prøvd; alltid greit å vite. ;)
medlem i 177 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav kribjo » ons 08.01.2014 2:45

Godt Nytt År! :-)

Ble det nytt hovedkort? I så fall hva slags, og ble du fornøyd? Kanskje jeg kan bruke dine erfaringer når jeg skal kjøpe nytt.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav sturla » man 13.01.2014 22:37

Hei Bjørn. Godt nytt år til deg også. :-)

Du, jeg har ikke kommet så langt ennå grunnet diverse andre uforutsette utgifter :-( Bilen fikk diverse anmerkninger på EU kontroll samtidig som vaskemaskina røk. Men jeg må snart gjøre noe med den stasjonære. Men enn så lenge spørs det om ikke du kommer meg i forkjøpet og jeg må se til deg. Sorry ;-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav olear » fre 24.01.2014 16:44

Nvidia er fremdeles best på drivere, men så lenge programvaren du bruker ikke trenger "fancy" funksjoner (spill/vfx//cuda osv) så vil Intel fungere for det meste veldig bra (dog dette varierer en del avhengig av driverversjon+xorg+kernel, jeg har ikke hatt noen store problemer med Intel det siste året).

På laptop velger jeg nesten alltid Intel pga varme/batteri, men på workstation vil jeg alltid velge Nvidia, selv om kortet er "på papiret" dårligere en alternativet.

Et billig Nvidiakort trenger ikke å koster mer en 200,- Så test GPU som følger med, ikke fornøyd? Bruk et par hundre på et Nvidiakort :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Prosessor, hovedkort og GPU for Linux?

Innleggav kribjo » fre 24.01.2014 17:12

Enig med deg olear. nVidia er best etter min erfaring også for Linux på desktop. På laptop er jeg også mere interessert i varmeutvikling og varighet på batteriet og der er Intel bedre enn nVidia. Har et GeForce GT 520 idag i desktop-pc'n som jeg fortsatt er fornøyd med. Men vil nok oppgradere det også. Men så var det det med anbefalt hovedkort da. Er det ingen som har noe å anbefale?

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]