Grabbe VHS video til Linux pc

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Grabbe VHS video til Linux pc

Innleggav kribjo » tir 10.12.2013 21:53

Hei.

Jeg ønsker å få overført noen VHS kassetter til PC'n, og kvitte meg med videospilleren. Men jeg trenger tips til hardware for dette. Jeg kjøpte en EasyCAP DC60, men den får jeg ikke til å fungere hverken i Linux eller W7. (ST1160 chip'n er støttet i begge OS). Kjøpt via dx.com og jeg har lest om mulig "fake" versjoner. Kanskje jeg har en slik?

Hvilken hardware egner seg til dette formål og som virker i Linux (akkurat nå har jeg Ubuntu 13.10)?

Overfører med kompositt-kabel og ikke antenne-kabel.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Grabbe VHS video til Linux pc

Innleggav terjejh » tir 10.12.2013 23:08

Prinsipielt har det vært i hvertfall tre muligheter, flere kan være tilkommet:

1) Ekstern analog til digital video konverter (ADVC) og opptak på PC disk. Tradisjonelt har DV format vært brukt med overføring til PC i sanntid via firewire, ev. finnes også usb i dag.

2) Ekstern, kombinert analog til digital konverter og opptaker for DV format og/el. annen codec for HD video. Offline overføring via firewire, evt usb tilkopling. Jeg har selv bl.a. en Datavideo DN-300. Dedikerte VHS spillere til DVD video opptakere kan vel også sies å tilhøre denne gruppen.

3) Internt analog til digital konverter (videoredigeringskort) i maskinen. Mest ømfintlig mht kompatibilitet og krav til I/O båndbredde i maskinen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Grabbe VHS video til Linux pc

Innleggav kribjo » ons 11.12.2013 0:59

Hei.

Takk for svar.

Jeg trenger bare noe enkelt slik som http://www.komplett.no/pinnacle-dazzle- ... -hd/656503, men det må kunne brukes på Linux.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Grabbe VHS video til Linux pc

Innleggav sledgehammer » ons 11.12.2013 1:01

Jeg har også en EasyCap som sannsynligvis er en kopi. Enkleste metode og best resultat for meg: Windows XP og Movie Maker. :-P
medlem i 233 måneder
 

Re: Grabbe VHS video til Linux pc

Innleggav terjejh » ons 11.12.2013 13:29

kribjo skrev:Hei.
Jeg trenger bare noe enkelt slik som http://www.komplett.no/pinnacle-dazzle- ... -hd/656503, men det må kunne brukes på Linux.

Sistnevnte er en ADVC konvertor og DVD opptaker (gruppe 2). Min dårlige erfaring fra tidligere Pinnacle DV-500 DVD videograb/redigeringskort og drivere (gruppe 3) var sterk Windows-binding uten fungerbarhet på Linux. Så hvis også denne DVD-opptakeren er avhengig av programvare på Windows (som det kan synes), ville jeg vært svært skeptisk i utgangspunktet mht mulig Linux-kompatibilitet. Det sikreste om enn ikke det rimeligste, er å bruke en selvstendig opptakerenhet, og så etterpå importere de konverterte digital-videofilene til Linux for avspilling/redigering.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Grabbe VHS video til Linux pc

Innleggav kribjo » søn 15.12.2013 2:33

Ser ut som jeg får prøve å installere xp på en gammel pc og prøve. :-) Hvis ikke det går så kanskje som du sier terjeh og gå for en selvstendig opptaksenhet. Det trenger jo ikke være dyrt heller hvis man finner en brukt.

Takker for svar alle sammen.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron