Jolla Mobil

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Jolla Mobil

Innleggav Lurium » man 23.12.2013 22:39

Noen her inne som har eller skal kjøpe Jolla Mobil med Sailfish OS?
Spinoff fra Nokia sitt MeeGo prosjekt. Nytt finsk mobileventyr kanskje?
Mer info her:

http://jolla.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailfish_OS
http://www.jollatides.com/
http://www.jollausers.com/
medlem i 234 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav tactus » ons 25.12.2013 1:20

Føler ingen bråhast med å kjøpe en slik. Hadde en Nokia 900, og det var mer en lomme-Linux enn telefon. Og så ønsket ikke Nokia å satse videre på Meego/Maemo. Jeg vil nok bli mer interessert i å kjøpe en slik når Jolla kommer forbi utvikler-modell stadiet, og det er flere modeller på markedet.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav terjejh » ons 25.12.2013 23:58

Det mest interessante i første omgang, tror jeg vil være å prøve hva Sailfish OS'et duger til, når det blir enkelt nok å installere som dual-boot opsjon på en eksisterende Android enhet
http://www.amobil.no/artikler/android-m ... ish/154693

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 26.12.2013 12:39

Lurium skrev:Noen her inne som har eller skal kjøpe Jolla Mobil med Sailfish OS?

Selvsagt :-) … og for meg som har en Galaxy S II blir det en oppgradering også når det gjelder maskinvaren.
Vi er kanskje ikke så mange (ennå), men for dem som er interessert er det allerede opprettet egen gruppe i Google+. Jeg har ikke sett informasjon om at noen i Norge har mottatt den ennå, men vi er flere som venter.
FedEx Tracking skrev:Estimated delivery: Fri 03/01/2014 SANDNES NO


PocketNow har oppsummert sitt inntrykk etter fem dagers bruk: .

Jolla har laget et snedig utviklingssett som gir deg VirtualBox-maskiner for kompilering og testing. Det fungerte umiddelbart hos meg, selv om det er litt tregt når jeg skal teste hvordan det ser ut på telefonen. Imidlertid er ikke det noe forskjellig fra hvordan andre virtuelle maskiner er på min maskin (som er mer enn fem år gammel og har 4 GB RAM - som var ganske bra den gang).

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 14.01.2014 11:27

Kjetil Kilhavn skrev:
Lurium skrev:Noen her inne som har eller skal kjøpe Jolla Mobil med Sailfish OS?

Selvsagt :-) … og for meg som har en Galaxy S II blir det en oppgradering også når det gjelder maskinvaren.

Etter et par ukers bruk er jeg ikke i tvil om at SailfishOS og Jolla kan utrette noe i mobilmarkedet. Brukergrensesnittet er friskt annerledes. Sveip istedenfor knapper fungerer i hovedsak veldig bra, men selvsagt kan man ha knapper inne i programmene (noe mange gjør). Det finnes ikke widgets, men ved å starte kalenderen og minimalisere den ser jeg de neste avtalene.
Antall programmer som er utviklet for SailfishOS øker jevnt og trutt, nå er det kommet både nettleser med skikkelig støtte for flere faner og støtte for landskapsmodus, og en Facebook-klient er på plass (støtter ikke all funksjonalitet ennå, men kan fint brukes i det daglige).

Noen problemer er det, men jeg regner med de arbeider hardt for å ordne opp i dette hos Jolla og andre.

Her er en kopi av min oppsummering på Google+:
Jeg har brukt telefonen siden jeg fikk den rett før nyttår. Noen negative ting er det foreløpig, men de mest kritiske av disse regner jeg mer blir rettet opp i løpet av de neste par månedene. Jeg har prøvd å nevne dem nedenfor i rekkefølge etter hvor kritiske jeg synes de er.

1) Ingen varsler for kalenderhendelser!

2) Problemer med synkronisering av IMAP-post. Det skal være mulig å bli kvitt problemet ved å justere filer med konfigurasjonsdata i utviklermodus (det har ikke jeg gjort - jeg venter for å se når korreksjonen kommer).

3) Integrasjon med Google-kalender og Google-kontakter går ikke begge veier.

4) Det er ingen støtte for MMS (hverken sending eller mottak)! Regner dog med at dette kommer.

5) NFC-støtten gjelder bare kommunikasjon med The Other Half (de utskiftbare bakdekslene som kan inneholde f.eks. en solcelledrevet batterilader). Dette er litt nedtur i forhold til spesifikasjonene som angir NFC

6) SMS-protokollen er ikke fullstendig implementert, noe som blant annet resulterer i at alle SMS-meldinger med engangspassord blir bevart mens bare siste ble beholdt på Galaxy S II.

I tillegg til dette kommer selvsagt begrenset utvalg av programmer - men der kommer det stadig noe nytt. Noen litt for morsomme spill (Heebo, chro.mono), og en klient for Facebook. Den har et annet grensesnitt enn standardklientene, og det var ganske OK når jeg bare ble vant til det. Uvant, men ikke nødvendigvis dårligere. Grunnleggende funksjoner er på plass, men jeg fikk ikke til å skrive en melding på veggen til en kontakt.
Ellers er det selvsagt ikke alle programmer som forholder seg til paradigmet, og å få frem en meny uten noen menyknapp på telefonen kan ordnes med en «knapp» i programmets skjermbilde. Ja, ja, det er til å leve med det også.
Yandex er for meg en skuffelse, men det skyldes nok blant annet at jeg ikke først og fremst er ute etter Instagram, Skype og Facebook der - det er programmene ungene har brukt (samt taxameteret jeg bruker på arbeid) jeg har sett etter.


Alt er imidlertid ikke ille. Faktisk er svært mye veldig bra.

Brukergrensesnittet (sveipingen) liker jeg, og ble nokså fort vant til. Det største problemet er utilsiktet sveiping fra kantene (til hjemme- eller varselskjermen), f.eks. om noe skal skje i ytterkant av skjermen i et spill.

Angrefunksjonen der du kan kansellere en sletting innen fem sekunder er absolutt genial. Ingen bekreftelse på at jeg vil slette, men likevel mulighet til å hindre at det skjer - og om jeg ikke skal kansellere kan jeg bare fortsette med noe annet.

Tastaturet fungerer bra, jeg er mer fornøyd enn jeg var med Galaxy S II på det området (og det er et av områdene der det ikke bør bety så mye at Galaxy S II var gammel, jeg antar tastaturet på de nyere modellene er omtrent det samme. Støtte for flere språk fungerer ypperlig med separate ordlister for hvert språk.

Integrasjon av Facebook er umerkelig, den beste indikatoren på at det fungerer. Om en melding kommer som SMS eller via Facebook er synlig, men merkes knapt. I meldingsoversikten står tidspunkt for mottak/sending under alle meldinger. En liten prikk fulgt av «Facebook» viser at det ikke var en SMS-melding. Når du skal skrive melding er det et valg «Endre type» til høyre i inndatafeltet hvis du har telefonnummer og vedkommende også er en kontakt i (på?) Facebook.
Jeg håper de kommer med like god integrasjon med Google+ etter hvert.

Støtten for å kjøre flere programmer er utmerket, og miniatyrene som vises for opp til ni programmer kan brukes til å f.eks. se hvilke avtaler jeg har i dag (og/eller alltid vise nettsiden til arbeidsgiver). Miniatyrene skaleres elegant for å gi plass til 3×3 istedenfor 2×2 når antallet overstiger fire.

Foreløpig har jeg ikke funnet noen spill (eller tegneprogrammer) som egner seg godt for jentene våre på 4 og snart 2 år, men de kan vel få overta Galaxy SII-telefonen som de har brukt hittil

tl;dr - Løp og kjøp :-)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav tactus » ons 15.01.2014 6:09

Takk for oppdatering og gjennomgang. Det får meg til å tenke på Nokia N900 sine storhetsdager, telefonen fikk til slutt støtte for MMS via community'et uten at det er meg bekjent om Nokia bidro. OSS FTW. :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 20.01.2014 12:44

tactus skrev:Takk for oppdatering og gjennomgang. Det får meg til å tenke på Nokia N900 sine storhetsdager, telefonen fikk til slutt støtte for MMS via community'et uten at det er meg bekjent om Nokia bidro. OSS FTW. :)

Jeg oppdaget i dag at det er feil at man ikke får kalendervarsler - siden jeg plutselig fikk et varsel om en hendelse som skjer om to dager :-)
Det er mulig å legge inn varsler for kalenderhendelser som du oppretter på telefonen. Hendelser som kommer fra Google-kalenderen er det ingen varsler for (informasjonen er ikke importert) og det er heller ikke mulig å redigere disse hendelsene og sette på varsler. Regner derfor med at bedre integrasjon er på vei.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav vaffel » tor 06.02.2014 17:44

Jeg selger en uåpnet Jolla hvis noen er interessert?
Bestilte en for mye. Annonse på Finn

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ditAd=true

Kode: 46448928

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Jolla Mobil

Innleggav terjejh » lør 22.02.2014 0:57

Tiden rykker nærmere for når Sailfish blir tilgjengelig på et utvalg Android telefoner, både som "Experience" app kjørende på Android og som selvstendig installerbart OS.

Selv om Jolla ikke tjener penger på dette direkte, kan det vise seg å være et smart trekk for å oppnå rask spredning og popularitet. På en måte utnyttes konkurrentenes plattformer for demo av Sailfish.

Det har vært meldt at Sailfish har vært pre-portert til Samsung Galaxy S3. Samsung GS2 ble en av de mest solgte og mest populære smartmobilene. S2's Android oppdatering stoppet på Jelly Bean versjon 4.1.2; en versjon som fortsatt står seg godt (S4 har f.t 4.2.2). Blir Sailfish tilgjengelig på S2, vil dette gi telefonen forlenget programvedlikehold og levetid.

Det blir spennende å se om og hvor raskt Sailfish kan gjøres tilgjengelig på de aller kraftigste Android mobilene på markedet.

http://jolla.com/media/documents/MWC_Jo ... _FINAL.pdf
http://www.digi.no/927308/sailfish-os-k ... id-mobiler

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere