4G eller 3G USB stick

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

4G eller 3G USB stick

Innleggav ak » man 03.03.2014 23:31

Jeg skal prøve å spare staten for litt penger ved å sette opp en liten PC som kan kobles direkte til måleutstyr via seriellkabel, og så skal man kunne komme inn på PCen over 3G eller 4G. Dette skal foregå langt ute i gokk, og helst skal ingen måtte dra dit mer enn en gang i året.

Utfordringen er at jeg har rotet bort min pålitelige Huawei USB stick som jeg hadde tenkt å benytte til formålet. Så jeg lurer på om noen kan foreslå en USB stick som er lett å få tak i (evt. brukt på eBay) og som kan holde en forbindelse oppe i lang tid? (Alternativt at den kan resetes ordentlig via TTY.)

For referanse:
MF91D fra Telenor fungerer ikke. Den henger seg støtt og stadig, og det er ikke mulig å få liv i den etter strømbrudd uten fysisk å trykke på på-knappen, heller ikke når batteriet er ute.

MF821D skulle vært en vinner, men jeg fikk utgaven med usb id 19d2:0349, som oppfører seg som en ethernet adapter med webgrensesnitt. Klarer ikke å holde forbindelsen stabilt selv under de beste omstendigheter, ikke mulig å resete ordentlig når den mister forbindelsen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: 4G eller 3G USB stick

Innleggav ak » ons 19.03.2014 23:45

I tilfelle noen andre skulle lure på det samme så har jeg skaffet en Huawei E1752 fra eBay til en rimelig penge (ca kr 100).

Denne er ekstremt stabil i bruk sammen med wvdial, og det var trivielt å få det til å fungere og den har nå gått i en uke. Det virker også som at å "legge på" og koble opp på nytt reseter ordentlig, slik at den kan komme seg på igjen hvis det oppstår problemer.

Ulempen er at den har mye mere latency enn begge 4G enhetene. Skal man tro signalstyrkeindikatoren så har den også langt dårligere antenne, men det får man ta med en klype salt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: 4G eller 3G USB stick

Innleggav olear » tor 20.03.2014 13:17

Har god erfaring med Huawei E220, brukt disse i flere år på div embedded.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]