Linux Workstation

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Linux Workstation

Innleggav terjejh » tor 29.01.2015 18:09

Hei,

Noen som har erfaring med stasjonære arbeidsstasjoner av nyere dato, som kan anbefales som kurant og problemfrie WS for Linux? Min 2006 modell tok visst kvelden.

USB3, SSD, regnekraft, bra grafikk/video og støysvak er ting jeg har i tankene. Noe mer å huske på å få med seg i dag?

Med grafikk mener jeg litt 2D CAD, men ikke tyngre 3D CAD modellering/rendering
Ellers bruk av "tekniske kontorapplikasjoner" i blandet Lin/Win nettverk..

Terje

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ny arbeidsstasjon (WS)

Innleggav terjejh » fre 06.02.2015 3:33

Da har jeg korrespondert med salg/kjøpshjelp hos Multicom og Komplett. Linux, nei, det kunne de ikke levere på maskiner, men det kan jeg greitt installere selv. Men de kunne heller ikke gi innbyttegaranti hvis en maskin ikke fungerte med Linux, slik jeg spurte om. Selv om jeg også viste dem lister med Linux-sertfiserte arbeidsstasjoner, hadde deres ferdigkonfigurerte HP eller Lenovo arbeidsstasjoner Windows inkludert, og det kunne de ikke ta bort.!

Det nedslående er at PC-verden og leverandørene ikke har kommet lenger, og at de fortsatt i 2015 befinner seg like mye i lomma på Microsoft som før. "Komplett-PC" innehar i tillegg mulighet til å konfigurere selv (på eget ansvar) basert på industristandard komponenter og uten OS, men det var også alt. Selv om dette kan fungere greitt for Linux i de fleste tilfellene, var jeg ikke interessert i å sjanse på dette til en kontor-arbeidsstasjon.

Hva gjør man da? Jo, med erfaring fra kjørende Linux server på Supermicro, bestilte jeg en Supermicro 5038A-iL Workstation Miditower / Xeon Quad-Core E3-1226v3 3.3GHz 8MB CPU (84W, Haswell), 8GB minne og 300G SSD, GeForce GTX 960 2GB PhysX CUDA og DVD-RW, 5 års garanti inklusive.

Nextron var ikke snauere enn at de også overførte betegnelsen "Linux Workstation" til ordrebekreftelsen. Ikke bare det; jeg ble under produksjonen av maskinen spurt om hvilken Linux distro jeg skulle bruke, så skulle de ta en rask test. "openSUSE 13.2 og SLED12 i dual-boot", svarte jeg ;)

http://www.supermicro.nl/products/syste ... 38A-iL.cfm
https://www.nextron.no/main.php3?PI=lis ... 6&SO=price

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Linux Workstation

Innleggav Roberth » tir 10.02.2015 20:27

Min erfaring er at det er utrolig sjeldent at det kompabilitetsproblemer med stasjonære maskiner. Så lenge du holder deg til nvidia grafikk kort eller intel sitt intergrerte er det som oftest bare trådløst nettverkskort som kan være problematisk.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Linux Workstation

Innleggav terjejh » tir 10.02.2015 22:01

Stort sett har jeg gode erfaringer med frie drivere både på stasjonære og bærbar med Nvidia og ATI (Intel grafikk har jeg knapt prøvd). Derimot har jeg opplevd frysproblematikk med Nvidias proprietære driver, spesielt på min HP bærbare som begynte å gå i frys kort tid etter oppstart. Men litt av det samme også på en Dell stasjonær fra og til. Hva sistnevte skyldes vet jeg ikke, og det kan like gjerne ha vært en hardware feil under utvikling.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Linux Workstation

Innleggav lmh1 » man 02.03.2015 11:02

Selv har jeg hørt gigabyte hovedkort (UEFI) skal ikke være det beste til linux.
Men bortsett fra det burde Asus i de fleste tilfeller fungere.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTAwMjg

http://linuxlookup.com/review/asus_z87_pro_motherboard_review

Største problemene er nok trådløs.
medlem i 168 måneder
 

Re: Linux Workstation

Innleggav terjejh » lør 07.03.2015 12:09

En kort oppdatering:
Supermicro ws'en jeg anskaffet som ovenfor beskrevet, er en rask og stillegående erfaring, spesielt sammenlignet med min tidligere Dell Precision. openSUSE 13.2 booter på et par blunk, før login-menyen er oppe.

Det eneste minuset var at den frie Nouveau driveren for Linux ikke har kommet med støtte for det nye grafikkortet GeForce GTX 960 2GB PhysX CUDA, avslørt via meldingen "unknown chipset". Derfor ble vesa eller fbdev brukt, og kom opp med bare grov oppløsning. Måtte legge til pakkebrønnen og installere den siste, proprietære Nvidia driveren (x11-video-nvidiaG04 pakken), og da kom også full HD-oppløsning på plass.

Jeg vet ikke om dette også kan være årsak til at Monitor EDID heller ikke synes å leses korrekt og en "Generic Monitor" benyttes istedenfor. Dette til forskjell fra en annen maskin med annen grafikk, der korrekt monitor modell finnes. Noen erfaringer her?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]