Hjelp! Squid vil ikke starte!

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Hjelp! Squid vil ikke starte!

Innleggav sveinxp » man 30.08.2004 20:53

Etter et strømbrudd på skolen vår gikk serveren ned (Redhat linux 7). Den startet igjen, men squid ville ikke starte, ingen annen feilmelding enn "failed to start". Har slettet filene og bygget dem opp igjen, men starter fortsatt ikke, og fortsatt ingen feilmelding.
Tips?
Svein, Linux beginner
medlem i 234 måneder
 

sjekk diskplass og /var/log/messages

Innleggav ak » man 30.08.2004 21:31

Sjekk disk-plass:
Kode: Merk alt
df -h

(sjekk at det er ihvertfall 100Mb ledig overalt, eventuelt se bort i fra /boot)

Hvis ikke det hjelper så prøv å restarte squid:
Kode: Merk alt
/etc/init.d/<squid-script>


Deretter se i syslog om det er kommet ny info:
Kode: Merk alt
tail -n30 /var/log/messages

Dette vil vise deg de siste 30 meldingene som ble skrevet til loggen og er alltid et godt sted å starte dersom du har problemer.

Anbefaler deg forøvrig å oppgradere til noe nyere enn RedHat 7.x, Mandrake er muligens det greieste hvis hardwaren takler det. Dersom du er nybegynner og ikke har brukt altfor mye tid på å forstå RedHat sin struktur så bør du vurdere Skolelinux.
Sist endret av ak den man 30.08.2004 22:04, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Fivel » man 30.08.2004 21:50

Sjekk cache.log, kanskje du finner noe nyttig der. Hos meg (Mandrake) ligger den i /var/log/squid/cache.log, men det kan nok variere litt fra distro til distro.

Kode: Merk alt
less /var/log/squid/cache.log


PS: Du avlslutter "less" med [Q]

-Five|

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sveinxp » man 30.08.2004 22:44

Takk for tips! Skal sjekke dem på skolen i morgen. Jeg husket feil, har Redhat 8.
Tenkte på skolelinux, men en bekjent hjalp meg å sette opp serveren, men nå er han borte.
sveinxp
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sveinxp » ons 01.09.2004 22:46

Har sett i cache.log og messages. Det virker som om den ikke kan lese/skrive til filen '/etc/squid/errors/ERR_READ_TIMEOUT'.
Noen foreslo å sjekke om squid hadde rettigheter til å lese/skrive til /etc/squid/errors.
Hvordan finner jeg ut det? Hvordan retter jeg ev. rettigheter? Jeg tror vi har en svært standard squid.conf fil.

Det er merkelig om en slik lese/skrive-rettighet skulle bli endret pga at serveren gikk ned etter strømbrudd!

Takknemlig for svar

Svein
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » ons 01.09.2004 23:19

Kode: Merk alt
ls -al /etc/squid/errors

forteller deg rettighetene

Du bruker
Kode: Merk alt
chmod

(change mode) og
Kode: Merk alt
chown

(change owner) og
Kode: Merk alt
chgrp

(change group) for å endre rettigheter.

Du må også vite hva squid kjører som, det er mulig det er en bruker som heter squid. Bruk
Kode: Merk alt
man <kommando>
for å lære mere om en kommando og eksempler på hvordan du skal bruke den.

Litt vanskelig å hjelpe deg med så gammel programvare, ingen her som har det lenger tipper jeg ;) En vanlig forklaring på problemer etter strømbrudd er at pakker har blitt oppdatert (muligens automatisk), men at endringene ikke har blitt merket fordi komponenten ikke har blitt startet på nytt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Fivel » tor 02.09.2004 21:09

Bare en liten ting:

Dere snakker om /var/log/squid/errors(.log) - denne filen/katalogen har ikke jeg på noen av mine (2) squid-bokser. Goggla litt etter den også, men kunne ikke finne annet enn at andre også hadde funnet ut de ikke hadde den. Derfor: jeg tror ikke du skal ha den filen, men at feil logges i cache.log.

Hva med å poste de siste oppføringene i den her?

-Five|

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere