Wine og WineTools

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Wine og WineTools

Innleggav terjejh » fre 20.07.2007 23:24

Etter at forsøket med ReactOS gikk på ræva, tenkte jeg å prøve litt Wine istedenfor. Jeg har installert to wine-relaterte pakker på openSUSE 10.2
Kode: Merk alt
~> rpm -qa |grep wine
wine-0.9.24-15
winetools-0.9jo-32

Videre er jeg lat på en fredagskveld og orker ikke tanken på å starte å grave i wine dokumentasjonen allerede nå. Ønsker å se om det går an å komme igang bare med tips her på forumet.

wine-0.9.24-15
Etter installasjonen av pakken, lurer jeg på om Wine (Windows-smiljøet) er ferdig til å tas i bruk. Hvordan teste det?
Jeg tenkte å prøve med en Windows applikasjon som ikke trenger Windows installer......
Kode: Merk alt
terje@dhcppc3:~/.wine> ls
c           drive_c       system.reg   user.reg
dosdevices  fake_windows  userdef.reg  winetools.log
terje@dhcppc3:~/.wine> ls drive_c
autoexec.bat  Programfiler   Programme  tmp
config.sys    Program Files  temp       windows

NB! Fikk Notepad til å starte!
Kode: Merk alt
terje@dhcppc3:~/.wine/drive_c/windows> notepad

Går det eksempelvis an å få opp en Windows GUI Start>Program meny?

winetools-0.9jo-32
Hvis wine må etterkonfigureres mer, er det vel det winetools skal være til hjelp og lette for. Har kjørt igjennom første menyvalg Base Setup (versjons Notice først!) og startet Windows System software.
Men er det virkelig nødvendig og meningen å"kjøre igjennom de omfattende lefsene med programvare og oppsett, etter installasjonen av Wine?

Se følgende skjermbilder:

Bilde

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav rocknrolf77 » lør 21.07.2007 13:20

Ikke noe svar, men har du sett på wine-doors?

http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=7525&highlight=wine+doors

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav tactus » lør 21.07.2007 14:35

Med stor fare for at jeg mistolker spørsmålet: Når jeg har brukt wine har det foregått i to trinn.

1) Sjekk om programmet har noen referanser i WineHQ databasen. http://appdb.winehq.org/

2) Installere og kjøre programmet med "wine /path/til/exe-fil". Eventuelt legge en snarvei, gjerne med ikon, i menyene eller på skrivebordet.

Videre har jeg ikke hatt behov for konfigureringen utover dette. Noen programmer krever noen ekstra steg, men er programmet godt utbredt - er det en mulighet for at dette er dokumentert i program-databasen på winehq.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav terjejh » lør 21.07.2007 14:36

Jeg har allerede oppgradert til siste wine versjon og lagt til wine-doors (ny winapps installer)
Kode: Merk alt
~> rpm -qa |grep wine
wine-0.9.41-12.1
winetools-0.9jo-32
wine-doors-0.1-18.1

Notepad og Wine filhåndterer fungerer
Kode: Merk alt
~> wine winefile

Prøvde å installere en Windows applikasjon som hadde setup.exe som la inn en rekke dll filer under windows/system32, men selve applikasjonene ville ikke starte etterpå, pga "diverse" avhengigheter kanskje både under setup og oppstarten.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav terjejh » lør 21.07.2007 15:08

tactus skrev:Noen programmer krever noen ekstra steg, men er programmet godt utbredt - er det en mulighet for at dette er dokumentert i program-databasen på winehq.

Det er et norsk "spesialprogram" som jeg antar knapt har vært prøvd med Wine før. Som vanlig er ikke Winapps leverandørene interessert i (å bruke tid og krefter på) annet enn at det fungerer under Windows, dessverre.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Wine og WineTools

Innleggav bjolsene » lør 28.11.2009 21:36

min erfaring er at både wine og wine-doors ikke fungerer overhodet. wine er et helvetes mareritt, mens wine-doors treger ned systemet noe vanvittig. så jeg vil ikke anbefale å installere verken wine eller wine-doors. begge går ikke an å avinstallere på en skikkelig måte, og legger seg både her og der i systemet.

jeg har nettopp hatt store problemer med wine-doors og spotify på ubuntu 9.10. jeg anfaler ikke å installere det i utgangspunket. men gjør en det blir systemet både ubrukelig og ustabilt.

la være.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Wine og WineTools

Innleggav TO » søn 29.11.2009 1:06

Min erfaring er at Spotify fungerer utmerket i Ubuntu 9.10 med Wine. Nå vet ikke jeg hvordan du installerer, men det er selvsagt triviellt å avinstallere f.eks. Wine dersom man bruker deb-pakken for denne.
medlem i 213 måneder
 

Re: Wine og WineTools

Innleggav josi » søn 29.11.2009 1:13

Jeg bruker wine hver dag, bla. til Spotify. Fungerer tilfredsstillende (inkludert pulseaudio) her, selv om det ikke blir helt som å kjøre programmene i Windows.

Å avinstallere wine er heller ingen problem. Kan du forklare mer konkret hva du har problem med når du skal avinstallere? Om du ønsker å slette alle installerte wine-program og instillinger må du kanskje slette ~/.wine

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Wine og WineTools

Innleggav unbob » søn 29.11.2009 2:12

Og wine relatert i ~/.local/share/applications om menyen er en av "her og der"

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Wine og WineTools

Innleggav singer » ons 20.01.2010 13:42

.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Wine og WineTools

Innleggav QtanJ » ons 20.01.2010 16:42

Siste stabile versjon av wine er 1.0.1. Siste ustabile versjon av wine er 1.1.36. Desse er betre enn dei som eventuelt måtte vera i dei ulike distribusjonane. Dersom det finst eit eige wine-repository, eller dersom det er mogleg å køyra testing eller ustabil av berre denne pakka kan det vera ein god ide. Eg er ganske sikker på at 1.0.x versjonane skal fungera uavhengig av kor oppdaterte bibliotek denne distribusjonen har. Dvs dersom det er siste versjon av ein distribusjon som utviklar seg. Eg er litt mindre sikker på 1.1.36, men trur det skal gå fint likevel. Det finst mange program som støtter færre versjonar av bibliotek enn wine.

Eg har god erfaring med desse ustabile versjonane. Det er lenge sidan eg brukte wine-1.0 og enda lenger sidan eg brukte <=wine-0.9.58. Wine har generelt forbetra seg veldig.

Dersom eit program ikkje fungerer ville eg i det minste oppgradert til ein av desse versjonane. I tillegg ville litt informasjon om kva slags program det er reint teknisk, kva det krev og slike ting gjort det enklare å finna ut om det kan gå med dagens wine-teknologi. Dersom du har køyrd programmet på ein windowsmaskin før veit du kanskje om eit program som liknar, men som ligg på winehq?

Feilmeldingane kan også gje ein peikepinn på om du treng fleire dll-filar, eller om du må justere andre ting. Eg veit nokre program er svært krevjande slik at dei krev endring av registeret. Andre program krev manuell patching av siste wine-versjon for å fungera. Dersom programmet du er ute etter finst i versjon 1.0, 1.2, 1.3.0, 1.3.2, 1.3.6 kan ulike versjonar av same program fungera i varierande grad.

Generelt er det umogleg å gje betre tips enn oppgrader til siste versjon. Eg er ikkje spesielt kompetent på wine, så det er vanskeleg å seia om eg kan hjelpa meir enn det som eventuelt står her dersom du gjev feilmelding på det programmet du vil ha, eller til og med dersom eg hadde hatt programmet og kunne prøvd meg fram.
medlem i 210 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron