Citrix Linux Klient 10.6

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav omaha » tir 27.01.2009 23:07

Hei,

Det er en stund siden jeg har vært borti Citrix, men jeg havnet borti det for noen uker siden da jeg hjalp en venn med noen sysaker. Jeg har installert Citrix Client 10.6 og mitt spørsmål er:

Kan all programvare fra Microsoft som er installert på serveren kjøres med Linuxklienten eller er det noen hindringer jeg bør være obs på?

Dersom det ikke er noen hindringer er tanken å rekruttere nye Linuxbrukere.
medlem i 205 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav KMJ » tir 27.01.2009 23:46

Alle programmer på severen skal kunne kjøres, om de er fra Microsoft eller ikke spiller ingen rolle heller. Platformen på klienten er også likegyldig.

Selfølgelig vil det være ting som ikke funkere, som 3D akselrerte ting osv, men det er bare naturlige følger av å kjøre remote desktop. Ikke noe spesielt med det.

Den største begrensiningen er mest sansynligvis lisensen på mye av programvaren som er skrevet for windows. Det er rett og slett ikke sikkert at alle programmer har lisens som er kompatibel med å kjøres fra en Citrix server løsning. Så en lisens audit er vel å anbefale for å være på trygg grunn der.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav omaha » tir 27.01.2009 23:58

Hei og takk for rask tilbakemelding :-)

Da er det slik som jeg antok. Lisensieringen og alt annet er ok formelt, så det skal ikke være noen hindringer der.

Jeg ønsker bare å demonstere for brukeren at dette fungerer fint med Linux og dra en runde med sikkerhet på den lokale maskinen osv.... Brukeren har en relativt sterk preferanse for problemfri IT.
medlem i 205 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav KMJ » ons 28.01.2009 0:10

Bortsett fra at Citrixclientens egen programvare er stygg som juling, burde det ikke være noen spesielle problemer :-!

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav omaha » ons 28.01.2009 0:36

Utseendet er ikke så viktig egentlig.

(Jo det har litt å si - og det der er gresselig stygt!!)
medlem i 205 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav kribjo » ons 28.01.2009 1:07

Jeg har hatt mulighet til å printe til min laser hjemme via Citrix på jobb. Det har jeg nå ikke mulighet til. Det har ikke vært noen krise så jeg har ikke sjekket om det er pga endringer de har gjort på jobben eller pga Citrix klienten jeg kjører (10.6). Men gjør jeg det samme via Windows Citrix webclient på den bærbare fra jobben går det greit.

Jeg måtte også kopiere sertifikater (Globalsign) fra firefox katalogen til min citrix installasjon da de tydeligvis ikke er en del av installasjonen. Men det gikk uten problemer.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav terjejh » ons 28.01.2009 2:11

Første gang jeg vurderte og faktisk var på Citrix kurs, var WinFrame basert på NT3.5. Det var Citrix som utviklet flerbrukerløsningen for Windows. Så overtok som vanlig Microsoft selv denne flerbrukerkaka med RDP fom. NT4.0/TS - Win2kx/TS, og Citrix MetaFrame ble bare en opsjon.

Da vi litt senere kjøpte Win2k testet jeg også Citrix MetaFrame. Mens WinFrame opprinnelig var spiselig priset, ble plutselig klientprisen omtrent fordoblet med MetaFrame på toppen av RDP/TS. For et lite firma som oss med få brukere, var RDP/TS klientene godt nok (og siden også tsclient/rdesktop på Linux). (Citrix klienten er forøvrig inkludert med SLED, men ikke på openSUSE av proprietære grunner).

Jeg vet også at noen bruker Citrix mellom OSX og Windows i dag. Det kunne derfor vært interessant å vite hvilke fordeler Citrix nå gir, og hvor mye prisen på serversiden øker, sammenlignet med WinTS klientlisensene alene.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Citrix Linux Klient 10.6

Innleggav omaha » ons 28.01.2009 17:09

kribjo skrev:Jeg måtte også kopiere sertifikater (Globalsign) fra firefox katalogen til min citrix installasjon da de tydeligvis ikke er en del av installasjonen. Men det gikk uten problemer.
Jepp, dette må vel gjøres. Mener det står beskrevet hos citrix eller i readme.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]