En liten utfordring...

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

En liten utfordring...

Innleggav Helge H » fre 27.02.2009 1:49

Windows 7 er under finpussing. Ser meget bra ut med rikelige nyttige muligheter. Man slipper å emulere "nødvendige må ha windows" programmer. Behøver heller ikke å virtualisere slike programmer... OS'et oppfører seg stabilt og raskt...

Nå er jeg nå en gang skrudd sammen slik at jeg følger ikke bare "strømmen" (windows) Så er det jo de åpne prinsippene da. Ubuntu er eks. så enkel sammarbeidsvillig og arbeidsom. Ubuntu slippes bare ned på pc'en og litt ekstra justeringer, så er man igang. Men alikevel. La meg spørre DEG: Hvorfor ønsker du å fortsette med linux etter win 7 kommer på banen? Jeg bare spør, altså...
medlem i 197 måneder
 

Re: En liten utfordring...

Innleggav ak » fre 27.02.2009 7:39

Akkurat de samme årsakene som før?

1) Greit grafisk brukergrensesnitt som gjør det jeg trenger for å surfe på web, skrive ut ting, multimedia, epost og dokumenter
2) Rikt utvalg av verktøy og script språk som med få linjer lar meg automatisere ting som krever X antall klikk, om de i det hele tatt kan gjøres gjennom GUIet i Windows
3) Gode muligheter for å kjøre programmer på andre maskiner, SSHe meg inn med eller uten grafisk brukergrensesnitt
4) Pakkesystem som gjør det trivielt å installere programmer. Spesielt når jeg har testet det på en maskin og bestemmer meg for å installere det på en annen maskin også.
5) Slippe registry og C:\Windows\System32 som fylles opp med skrot og som krever reinstallasjon etter få måneder
6) God ytelse på ting som benytter flere enn 2 CPU cores
7) Kunne teste ting på min laptop og vite det vil fungere likeledes på serverne
8) Slippe å tenke noe særlig på virus
9) Slippe å tenke på lisenser. Hvis jeg kjører en applikasjon på maskinen min som jeg vil gi flere tilgang til, ikke bekymre meg for at Windows begrenser antall TCP forbindelser for å tvinge meg til å kjøpe server lisensen
++

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Hvorfor ikke W7

Innleggav omaha » fre 27.02.2009 10:06

oj... mange årsaker til det....

XP er fortsatt mer rasjonelt enn Vista og W7 og vil fortsatt være det inntil man har 16-24 kjerner på en eller flere CPU. Det er hovedsaklig skrivebordsmiljøet som er mer effektivt og slankere mens Kernel er nesten identisk med Vista. Microsoft har ikke imøtegått dette.

Microsoft foretar raid mot kunder som de mistenker for bruk uten lisens. (Eksempel fra Sverige hos bedrift med alt i orden).

Microsoft's forretningsetikk - prisdumping der kunder vurderer alternativer (OLPC, Netbooks, Engelske helsevesen osv) og Microsoft's sponsing av SCO's korstog

Skepsis i forhold til beskyttelse av sensitiv informasjon. (Mulige bakdører i dokumenter og OS som ikke er et problem for meg personlig, men for offentlige myndigheter (forsvarsdep, Utenriksdep) og høyteknologiske bedrifter.

Kostnadene og prising av versjoner (Hvor ultimate var Vista Ultimate?)

Microsoft skylder meg fortsatt Vistalisens fra "kjøp XP og oppgradér" programmet.

Linux er mer lærerikt og morsomt og dekker mine behov (og vel så det).

OEM installasjoner begrenser muligheten til å kontrollere re-installasjon og begrenser meg i hvordan harddisken min er partisjonert.

OEM installasjoner gir meg crapware ved reinstallasjon

Sikkerhet fra Virus, trojanere og inntrenging og Explorer kan ikke fjernes.

Microsoft DISadvantage - aner ikke hvilke detaljer som sendes og oppdateres mistenkelig ofte. Active X er en sikkerhetsrisiko.

Brukeradministrasjon på enkeltmaskiner og installasjon av programmer uten adm rettigheter.

Skrivebordsmiljø og grafisk brukergrensesnitt. KDE 4 er det beste jeg har sett og har meget sterkt driv når det gjelder utvikling.

Jeg ser på Windows 7 som en kvinne ved navn Vista som har fått ny og fin kjole, nytt lekkert undertøy og har blitt sminket av en makeup-artist - etter å ha vært hos frisøren.....

....men det ER samme kjerringa!

8-)
Redigert:
Her er en post fra Gizmodo: http://i.gizmodo.com/5150284/7-things-we-hate-about-windows-7
medlem i 205 måneder
 

Re: En liten utfordring...

Innleggav Helge H » søn 01.03.2009 13:34

Mange gode argumenter her! Virus og spionvare er jo som kjent, ikke den helt store trusselen i linux. Får bare håpe at flashåpninger og den slags gjennom firefox, ikke tapper sensitiv info. Man kan aldri vite... :-!
medlem i 197 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]