Aktivering av Windows XP

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Aktivering av Windows XP

Innleggav terjejh » lør 28.03.2009 19:44

Jeg har et par maskiner, Dell og HP som var forhåndsinstallert med XP, rensket bort XP og installerte Linux. Nå når jeg skal installere XP på nytt (virtualisert) fra medfølgende OEM DVD, får jeg ikke aktivert Windows. Dvs. jeg fikk lastet ned oppdateringer og SP, men så gis advarsel hele tiden om at det er en ulovlig Windows versjon som bare kjøres på temporær lisens, var det 15 eller 30 dgr.

Ringte Dell support, og de kunne ikke forstå dette, da det ikke skulle spørres aktiveringskode for OEM versjonen. Der er visst heller ingen aktiveringskode. Nå har likevel perioden gått ut og jeg får ikke logget inn på XP.

Noen erfaringer med aktivering av OEM Windows?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav Draemora » lør 28.03.2009 20:03

Prøv manuell aktivisering ved å ringe ett eller annet telefon nummer. Det måtte jeg gjøre forrige gang jeg installerte Vista med OEM lisens, riktig nok ikke OEM CD.
medlem i 202 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav terjejh » lør 28.03.2009 20:32

Ja, jeg var inne på tanken, men hadde ikke tid der og da å lete etter tlf.nr. Glemmer aldri da vi tidligere på kontoret skulle aktivere våre terminalserver klientlisenser vi kjøpte. MS teknisk support her i landet kunne ikke hjelpe med det. Omsider fant vi fram til ei dame hos MS som hadde dette som sin spesialoppgave. Joda, det tok oss en halv dags tid fra vi begynte til registreringen var i orden. Jeg sa dette ble første og siste gang jeg gjorde dette. Neste gang vi måtte reaktivere lisensensene etter reinstallasjon, måtte en annen på kontoret gjøre telefonrunden :(

Håper det er enklere med en vanlig XP lisens. Har noen peiling på hvem jeg skal ringe? Redmond :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav Driveren » lør 28.03.2009 20:47

Du ringer Microsoft sin kundeservice, på et oppgitt 800 nr. (TLF: 800 56 615) 24h. service.

Ha pennn og papir klart da damen leser fryktelig fort.
Den orginale nøkkelen står ofte på siden av maskina den bør du ha klar samt serie nr. om mulig. Også serie nr. på maskina bør være klart, jo mer forberedt jo kortere pine.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav terjejh » lør 28.03.2009 21:05

Takker, skal gjøre et tlf forsøk. Tror det var denne nøkkelen jeg i tlf samtalen med Dell prøvde å legge inn og som ikke ble godtatt, dvs. registeringen kom inn i en loop med stadig samme spørsmål. Muligens kan det ha noe med at XP er virtualisert (Xen server).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav Draemora » lør 28.03.2009 21:17

Du kan også få koden tilsendt på SMS, jeg fikk det. Det er bare å google XP manuell registrering, du må ha klar en nøkkel som du taster inn.
medlem i 202 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav geirendre » lør 28.03.2009 21:17

Problemet er kansje at OEM lisensen til XP ikke kan overføres til en virtuel maskin?
Restrictions on OEM versions of Windows:
...Customers today cannot purchase a desktop operating system from an OEM installed in a virtual machine requiring them to purchase the license retail. In addition, they cannot transfer an existing OEM Windows desktop license into a virtual machine.

http://www.vmware.com/solutions/whitepa ... ng_wp.html
http://www.msfn.org/board/index.php?sho ... &p=597316&
:rolls eyes:

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav terjejh » lør 28.03.2009 22:00

Det skulle f.. ikke forbause meg :(
Forstår ennå bedre hvorfor crack-nøkler er blitt populære.

Edit:
Skannet kjapt gjennom linkene som var interessante, og må stille noen kontrollspørsmål, fordi jeg her er på syltynn is:

Linkene omtaler VMware VM; formoder Xen VM blir tilsvarende?
Forstod det slik at kluet var å få satt
den VM's SMBIOS UUID = den fysiske hw's OEM ID

Hvor finner man hver av disse og hvordan gjør man det konkret?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav omaha » lør 28.03.2009 23:05

En tanke som streifer meg er slipstreaming.

En vanlig installasjon som oppdateres med Service packs osv og verifiseres mot Majkroshaft. Deretter finner man frem CD/DVD og slipstreamer - dvs lager et nytt image med (dersom man ønsker det) lisensnr inkludert i det nye imaget.

Dette gjøres vel litt forskjellig på XP og Vista. Jeg har kun slipstreamet Vista, men har ikke installert virtuelt. Et annet alternativ kan være å installere XP med servicepacks osv på maskinen, verifisere og deretter lage et virualisert image med XEN. (Mener det skal la seg gjøre å lage et image av en eksisterende XPinstallasjon med XEN om man har begge OS på samme maskin.

Slik møkk som dette er enda en god grunn til å holde seg langt unna Microsoft. Hadde vært kjekt om EU hadde påbudt at alle maskiner som leveres med OS må leveres med fullverdig installasjonsmedium. Eller uten OS selvsagt....
medlem i 205 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav ak » lør 28.03.2009 23:44

Dell sine OEM CDer spør ikke om lisensnøkkel men sjekker at navn på motherboard / BIOS inneholder "DELL"

Teknisk sett har du ikke lov til å bruke OEM lisenser til dette formålet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav omaha » søn 29.03.2009 12:24

Det er nok ikke tillatt å slipstreame XP/Vista og installere dette virtuelt ifølge lisensen. Det er nok heller ikke tilfeldig at OEMmedia fra f.eks HP krever hele harddisken ved en reinstallasjon. Hovedårsaken til at jeg slipstreamet var at jeg ønsket kontroll over installasjonen på den maskinen lisensen var/er knyttet til, inkludert servicepack. UTEN å slette Linuxpartisjonene.

IDG.se dekket en sak hvor Microsoft's torpedoer raidet en av Microsofts kunder - som hadde alt i orden mht lisenser osv. Det falt ikke i god jord for å si det slik.

Nå benyttes ikke Microsoftprodukter i mitt hjem, men om Microsoft MOT FORMODNING skulle få den gode ide å raide min ringe bolig kan jeg garantere dem en opplevelse ikke engang Alzenheimer vil viske vekk ;)
medlem i 205 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav terjejh » søn 29.03.2009 13:18

Altså, OEM XP kan installeres og aktiveres på den fysiske maskinen. Slipstreaming som sikkerhetskopi av ens installerte og oppdaterte OS, har jeg aldri prøvd, men det høres jo fornuftig ut.

Måtte som sagt rense disken for preinstallert XP for å få partisjonert skikkelig fra Linux. Kom ikke på der og da å kjøre filsjekk fra XP først, noe som kanskje ville ha gjort det mulig å resize Windows disken fra Linux.

Dual boot Windows/Linux har jeg før satt opp ved å installere Windows først og Linux etterpå, for ikke å få kluss med Grub. Dvs. når jeg fra Grub menyen så valgte oppstart av Windows, ble den originalt installerte Windows oppstartlasteren brukt, om jeg har oppfattet det rett.

Nå har jeg avsatt en ledig partisjon for XP, og lurer på om det kurant å etterinstallere Windows på et eksisterende Linux system, uten å få krøll med Grub?
Kanskje det enkleste er å reinstallere (reparere) Grub oppstartlasteren fra Linux installasjonsmediet etterpå?

Et tankeeksperiment:
Etter oppstart av Xen/Linux, lar det seg teknisk gjøre å benytte/starte opp en allerede 'fysisk installert' XP som en VM? Og vil XP fortsatt fungere i dual-boot fra Grub?

OEM -> Retail
Finnes oppgraderingspris for dette for XP?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav omaha » søn 29.03.2009 13:54

Jeg har alltid vært konsekvent mht resizing av windowspartisjoner. Rydder alltid disken først, deretter defrag og et par filsjekker. Har aldri opplevd noen problemer med dette.

Jeg regner med at du ikke kommer unna en reparasjon av Grub om du installerer Windows på en partisjon med et annet OS på. Det var en hel del som fikk problemer da de installerte Vista ved siden av XP og siden ønsket å fjerne det også.

Når det gjelder Xen og eksisterende XP henter vel Xen det som trengs for å lage et virtuelt image, men jeg tviler vel på at Xen foretar seg noe med den eksisterende XP installasjonen bortsett fra å hente det som trengs. Har ikke testet ut dette selv, men gjennomgikk alternativene en tid tilbake. Flere kilde anbefales, og du finner nok flere guider om dette både via Suse og f.eks howtoforge.

http://www.susegeek.com/general/how-to- ... nsuse-110/
http://en.opensuse.org/Xen
medlem i 205 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav terjejh » søn 29.03.2009 14:54

Joda, jeg har også benyttet og anbefalt defrag på brukte Windows installasjoner, før resizing fra Suse YaST partitioner. Problemet oppstod da min hp8710 kom fabrikkny med XP friskt preinstallert. XP lot seg starte greitt, men YaST partitioner varslet feil på filsystemet og nektet å resize det. Tanken slo meg som sagt ikke da at en frisk XP installasjon hadde behov for filsjekk. For meg virker det i etterkant som at slik OEM installasjoner kanskje ikke er helt klargjorte likevel og trenger filsjekk før repartisjonering.

Og jeg har etterinstallert XP (og CentOS) fra DVD som VM gjest(er) på hver sin diskpartisjon på Xen/openSuse dom0. Etterpå har jeg benyttet samme XP installasjon/partisjon for SLED11/Xen VM gjest i multiboot.
http://linux1.no/blogg/terjejh/3609/win ... A5-xensuse

Men det jeg ikke har prøvd, er altså først native XP nyinstallasjon, oppgradering og aktivering på bart metall på denne diskpartisjonen, og så benytte denne for/som en VM gjest etterpå. Formoder XP vil finne og bruke denne NTFS formatterte partisjonen og samtidig la Linux filsystemene på andre partisjoner være i fred.

Det jeg samtidig lurte litt på, er om denne 'fysisk installerte' XP installasjonen vil kunne brukes direkte som VM gjest 'slik den er er', eller om det skapes et nytt VM image av den på en annen en diskpartisjon (?)

Edit
Det ble ingen suksess. Fikk ikke installert ferdig XP på angitte, først ukjente partisjon. Måtte først slette denne og opprette partisjonen på nytt under XP installasjonen. Av en eller annen grunn kunne XP ikke bruke alle tidligere 8566MB, men max 8558 MB og skilte ut 8MB som ledig under formattering til NTFS.

Men etter kopiering av filene til disken fra DVD, startet samme prosessen på nytt etter boot med DVDen i stasjonen. Tok jeg ut DVDen, kom ikke oppstart fra harddisk igang pga melding om feil i partisjonstabellen. Har nå gjort flere forsøk med samme feil og har gitt opp XP installasjonen. Kom aldri til den videre setupen av XP.

Etterpå var heller ikke nok å reinstallere Grub, fikk ikke startet opp Gnome desktop igjen, kun innlogging med root passord. Er nå igang med reinstallasjon av Linux distroene på nytt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivering av Windows XP

Innleggav 4x4 » man 30.03.2009 17:23

Har ikke giddet å lese gjennom alt.

Siden eg sletter pcen noen ganger i året, så blei eg lei av å ringe Mikkesoft. Så eg legger inn anti wpa. Fungere snus, så lenge du har egen windows kode
medlem i 233 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]