Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav kjelle3921 » ons 29.04.2009 22:05

Hei

Etter en total kollaps av Windows hvor jeg mista alt (nesten mer enn det) ville jeg gi Ubuntu en ny sjanse.

Overraskelsen var svært positiv når jeg fant ut at verden hadde gått framover siden sist jeg prøvd: til og med trådløs skriver fungerte "out-the-box".

Derfor har jeg virkelig tenkt å satse på Linux nå og kun bruke Windows til spill.

Imidlertid er det én ting jeg ikke har funnet ut av og som er ganske essensiell for å kunne ta steget over til LInux.

Jeg fotograferer en del og har Photoshop Elements 7 hvor jeg både organiserer og redigerer bildene mine. Har forstått at Wine muligens kan hjelpe meg å kjøre PSE i Ubuntu - men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det. Hvis noen kunne gitt meg en guide - evt. vist til en oppskrift - hadde jeg blitt veldig takknemlig.

PS: Det er ikke aktuelt med alternativer til PSE.
medlem i 205 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav johnm76 » tor 30.04.2009 1:17

Picasa fungerer greit i Linux. Jeg kjenner ikke til Elements utover versjon 3, men katalogfunksjonen likte jeg bedre i Googles løsning enn Adobes.

Dersom du, som jeg, tar bildene dine i rå-format vil jeg anbefale Bibble (http://www.bibblelabs.com). Programmet er kommersielt, men finnes i Linux-variant (installeringsfil i .deb og .rpm). Kategoriseringen er dets svake punkt, men behandlingen - særlig flere om gangen (batch) er meget bra. Utbyttet er kanskje ikke like stort om du bruker jpeg som filformat, men det fungerer ;)

14 dagers prøveversjon er tilgjengelig ;)

Har forøvrig forsøkt både fphoto og digikam, men jeg fant dem til å være for trege og / eller funksjonsmessig ikke på høyde i forhold til mine behov. Men det kan kanskje fungere for deg?

PS: Jeg la merke til trådstarters PS etter at jeg skrev innlegget. Kanskje på tide å køye?
medlem i 208 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav TO » tor 30.04.2009 1:52

>Har forstått at Wine muligens kan hjelpe meg å kjøre PSE i Ubuntu -
>men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det.
Ifølge Wine AppDB http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=8673 så er det liten sjanse - PSE7 virket ikke selv for wine versjon 1.1.13. Siste wine versjon fra utviklerne er 1.1.20. Sjekk hvilken du har med $ wine --version
medlem i 213 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav kjelle3921 » tor 30.04.2009 6:16

Hm dette er jo merkelig. http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=9257 sier jo det stikk motsatte, men ingen oppskrift på HVORDAN man skal installere PSE i Wine. Det er det jeg er ute etter.
medlem i 205 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav hanspb » tor 30.04.2009 10:12

TO linker til Premiere Elements 7, og ikke til Photoshop Elements 7. Dermed ser det ut til at Photoshop Elements virker, men ikke Premiere Elements, som er videoredigering.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav TO » tor 30.04.2009 11:33

Beklager, gikk for kjapt dette. Generellt kan du installere ved å kjøre installasjonsprogrammet (Windowsfila, kanskje setup.exe) vha Wine. Typisk kommandolinje:
$ wine setup.exe

--
PS. Det lar seg nok også gjøre å installere grafisk med pek-og-trykk metoden - hvis man har en moderne distribusjon, men det vet jeg ingenting om.
medlem i 213 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav kjelle3921 » tor 30.04.2009 14:34

Trenger nok litt mer assistanse her...

Bruker terminal og skriver følgende:
cd /media/Elements_
cd "Adobe Photoshop Elements"
wine Setup.exe

Nå starter installasjonsprosessen. Det første som skjer er at jeg taster serial-nummeret til PSE og trykker så "neste" for å gå videre i installeringen. Men så kommer utfordringen med å velge hvor jeg skal installere programmet. Som default står det "c:\Programfiler\Adobe\Photoshop Elements 7.0\" - altså en Windowssti. Det skal jeg vel ikke bruke så jeg trykker "change". Deretter skal jeg kunne velge installasjonskatalog, men kun C-drevet kommer opp. Ingen drev i Linux kommer fram. Hvordan får jeg det til?

EDIT: Forstod til slutt at Wine oppretter en fiktiv c-stasjon og prøver å legge inn det som trengs i mappene der. MEN: installasjonsprosessen stopper etter en liten stund med beskjed om at den ikke kan lagre/slette filer. Prøver jeg sudo wine Setup.exe så kommer beskjed om at jeg ikke "eier" wine...

Skjønner ingenting så jeg håper linux-expertene her kan hjelpe meg!

Husk: det er dette her som stopper meg fra å bli nesten full-time LInuxbruker så her har dere sjansen til å omvende en sjel :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav TO » tor 30.04.2009 16:17

Jeg har kun erfaring med: $ wine Setup.exe
og å akseptere blankt alle forslag som installasjonen kommer med.
Dersom du prøvde som "root" (vha sudo) første så kan kanskje rettighetsproblemet være knyttet til det. I tilfelle så kan muligens det enkleste være å fjerne hele den skjulte mappen: /home/<bruker>/.wine og å prøve på nytt som vanlig bruker.

I alle tilfelle så bør du rapportere og sjekke den versjonen av Wine som du bruker (det er ikke vanskelig å finne nyere (utviklingspakker) for distroen din på nettstedet for Wine):
$ wine --version

Utviklingsversjoner:
http://www.winehq.org/download/
Hvis Debian/Ubuntu: http://wine.budgetdedicated.com/archive/index.html
medlem i 213 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav kjelle3921 » tor 30.04.2009 16:25

Må bare spørre (Husk dette er helt nytt for meg): hvordan fjerne jeg den skjulte mappa? Altså hvor går jeg for å konfigurere at jeg ønsker å se skjulte mapper/filer?

Edit: fant ut hvordan slette .wine-mappa - enkelt bare man fant ut at ctrl-h gjorde biffen :)

Oppdaterte wine også helt greit. Har nå versjon 1.1.20.

Prøver igjen og aksepterer som anbefalt glatt alle valg i installasjonsprosessen. Kan faktisk meddele at NÅ installerte programmet helt fint uten feilmeldinger! Det var altså oppdatering av wine som skulle til :)

Og det værste av alt er at det ser ut for å fungere også :)

Tusen takk alle sammen for flott hjelp!
Sist endret av kjelle3921 den tor 30.04.2009 16:45, endret 1 gang
medlem i 205 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav TO » tor 30.04.2009 16:33

Hvilken distribusjon? Hvis Ubuntu med Nautilus grafisk filutforsker: trykk Ctrl-H eller sjekk opsjonene for "vis" eller "view". På kommandolinje: $ rm ~/.wine
medlem i 213 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav westcar » tor 30.04.2009 18:00

Ta en titt på denne siden. Den gir deg svar og fremgangsmåten på hvordan du setter opp Wine.
http://www.dinside.no/810545/kjor-windo ... er-i-linux

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Photoshop Elements 7 i Ubuntu - Mulig?

Innleggav Draemora » tir 05.05.2009 15:44

Du må gjerne bruke rm -R siden det sannsynligvis er flere mapper der, og hvis rettighetene er ødelagt kan det være du må bruke sudo:
Kode: Merk alt
sudo rm -R ~/.wine
medlem i 202 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]