Får ikke installert iprintklienten i linux

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav labmac » tir 02.06.2009 14:03

Hei
Håper dette innlegget kom på riktig plass.

Jeg har problemer med å installere iprintklienten i linux. Får denne feilmeldinga:
Kunne ikke åpne «novell-iprint-xclient.i586.rpm Type arkiv ikke støttet.

Jeg bruker versjon 9.04. Er veldig fersk på linux. Har vært inne på novell sine sider og lett, men ikke funnet ut hva jeg trenger.

Noen som kan hjelpe?
medlem i 192 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav moma » tir 02.06.2009 14:11

Jeg kjenner ikke til iPrint men du må nok benytte "alien" for å konvertere RPM pakkeformat til DEB pakkeformat. RPM formatet benyttes av Novells openSUSE og Redhat/Fedora. Ubuntu/Debian benytter DEB pakkeformat. Forskjellen er ikke så stor og "alien" kommando kan konvertere mellom disse.

Se denne guiden:
http://www.novell.com/communities/node/ ... ith-ubuntu

Google også for: iprint + ubuntu

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav labmac » tir 02.06.2009 15:03

Jeg fulgte den beskrivelsen som stod på den sida du henviste til. Men etter at jeg skrev denne komandoen: sudo alien -d --scripts novell-iprint-xclient.i586.rpm , så finner jeg ikke den deb fila noen plass. Jeg har prøvd å søke etter alle deb filer, uten å finne noen :(
medlem i 192 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav moma » tir 02.06.2009 15:30

Utfører du kommandoen på samme sted der den rpm filen ligger? Sjekk med
ls -l *rpm

alien kommando viser nok feilmeldinger. Rapporter alle feilmeldingene her.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav labmac » ons 03.06.2009 8:21

Jeg tryket alt+f2 før. Nå gikk jeg inn i terminalen via programmer og da gikk det mye bedre :)

Nå har jeg installert fila, men når jeg skal videre på komandoene på sida du henviste til så får jeg hele tida feilmelding om no such file or directory
medlem i 192 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav moma » ons 03.06.2009 10:57

Re-hei,
Ok, prøv denne resepten.

Man skal egentlig laste ned Novells iPrint-klient fra
http://download.novell.com/protected/Su ... rHikQRbTg~
Websiden krever påloggin. Jeg har gjort filen tilgjengelig midlertidig på mitt arbeidsområde.

Start gnome-terminal (kommandolinje) fra Applications -> Accessories(Tilbehør) -> Terminal menyen og lim inn disse kommandi, èn kommando om gangen.

Installer først et par nødvendige pakker
$ sudo apt-get install libglitz-glx1 alien

Last ned Novells nyeste iPrint-klient (iprntlinuxclient438.tar.gz).
$ cd $HOME
$ wget http://www.edbl.no/tmp/iprntlinuxclient438.tar.gz

Pakk ut filene
$ tar -xvzf iprntlinuxclient438.tar.gz

Cd til underkatalogen
$ cd iprntlinuxclient438

Novell gir deg flere muligheter. Sjekk fillista.
$ ls -l
Kode: Merk alt
Du bør se disse filene:
-rw-r--r-- 1 198924 2009-01-09 22:11 novell-iprint-xclient-sh-6.500.20081007-1.i586.rpm
-rw-r--r-- 1 302998 2009-01-09 22:11 novell-iprint-xclient-sh-6.500.20081007-1.x86_64.rpm
-rw-r--r-- 1 199304 2009-01-09 22:11 novell-iprint-xclient-sl-6.500.20081007-1.i586.rpm
-rw-r--r-- 1 303378 2009-01-09 22:11 novell-iprint-xclient-sl-6.500.20081007-1.x86_64.rpm

sh filene er sk. "security hight" (høy sikkerhet)
sl filene er sk. "securiry low" (lav sikkerhet).

i586 betyr 32 bits pakke.
x86_64 betyr 64bits pakke.
Novells webside... har mer informasjon om disse. (websiden kan kreve pålogging).

Jeg antar i dette eksemplet at du kjører 32 bit Ubuntu og at du velger i586 sl (security low) pakken. Du bør avklare med deg selv om du skal installere "sh" eller "sl" pakken.

Ok, konverter RPM-pakkeformat til Debian/Ubuntus pakkeformat.
$ sudo alien -d --scripts novell-iprint-xclient-sl-6.500.20081007-1.i586.rpm

Husk at sudo vil spørre ditt eget, vanlige brukerpassord.

Viktig ! Den skal vise meldingen
novell-iprint-xclient-sl_6.500.20081007-X_YYY.deb generated.

Sjekk igjen fillista med ls -l . Ser du .deb pakken nå?

Installer .deb pakke
$ sudo dpkg -i novell-iprint-xclient-sl_6.*.deb
-----

Resten av kommandi har jeg kopiert direkte fra http://www.novell.com/communities/node/ ... ith-ubuntu

Kjør kommando:
$ . /opt/novell/iprint/bin/iprint-gnome-init

If the command above completes without any error, proceed with the next one. Utfør:
$ . /etc/profile.d/novell-iprint.sh

The next thing you should do is to check whether the plugin exists for Firefox.
$ cd /usr/lib/firefox/plugins/
$ ls

If you don't see the file npnipp.so, type the following
$ sudo ln -s /opt/novell/iprint/plugin/npnipp.so
----

Jeg antar at du vil nå se iPrint skriverentjenesten i skriveroppsettingsdialogen (f.eks menyvalget System -> Administration -> Printers ). Omstart også Firefox og tast inn "about:plugins" i adressefeltet. Listen skal vise "Novell iPrint Plug-in".

Programmet ser ut til å putte en del filer i /opt/novell/iprint/ katalogen.

Lykke til ;-)
----
Jeg vil bare si at det er uheldig at en nybegynner skal møte denne utfordringen med å taste inn kommandoer i et terminalvindu. Det er sjelden jeg personlig behøver kommandolinje i Linux. Rart at ikke Ubuntu har den iPrint-pakken i sin egen repo (pakkearkivet). Ubuntu har en iPrint pakke men den handler om noe helt annet enn utskrifter (har bare samme navn). Er Novells iPrint veldig utbredt tjeneste?

Kan du fortelle oss hvordan man bruker iPrint?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav labmac » ons 03.06.2009 12:18

Tusen tusen takk. Jeg bøyer meg i støvet :) Nå virker alt fint.

Grunnen til at jeg trenger iprint er at her på skolen bruker vi det i forbindelse med utskrift.
medlem i 192 måneder
 

Re: Får ikke installert iprintklienten i linux

Innleggav terjejh » ons 03.06.2009 13:20

moma skrev: Er Novells iPrint veldig utbredt tjeneste?

Kan du fortelle oss hvordan man bruker iPrint?

iPrint inngår i Novells "i-serie" tilleggtjenester (+ iFolder, iManager, som inngår i OES2 - Open Enterprise Server 2) til Linux serveren SLES. Disse tjenestene har Novell portert og viderutviklet fra tidligere NetWare OS til nå OES2/Linux.

iPrint er en IPP kryssplattform og web-basert printservertjeneste, som skal gjøre det enkelt og likt å installere iPrint klient fra nettlesere på Linux, Mac og Windows klienter. OES2 serveren har en webside for installasjon av tjenester. Dette forutsetter imidlertid at iPrint på serveren er satt opp med printerdrivere tilgjengelig for respektive klienter. Hvis ikke skal det gå an å installere klienten manuelt, som vel her demonstrert. Bra at det gikk an å få det til å fungere ;)

Her en god oversikts-beskrivelse og illustrasjon over iPrint tjenesten
http://www.novell.com/documentation/oes ... rview.html
Her dok om iPrint client oppsett
http://www.novell.com/documentation/oes ... uji88.html

Kan nevne at vi kjører iPrint hos oss på kontoret. På Windows klientene fungerte det lett å installere iPrint over nettverket via nettleseren, der standard Windows driver for vår Lexmark PS nettverkslaser lå tilgjengelig. For openSUSE klient fikk jeg det ikke til å fungere, da serveren ikke var klartgjort med Linux driver. Jeg synes å huske iPrint driveren skal integreres med CUPS. Da jeg imidlertid fikk satt opp CUPS direkte mot nettverksskriveren fra openSUSE, har jeg så langt ikke forsket mer på å få iPrint til å fungere for min ene Linux arbeidsstasjon.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron