[LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

[LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav moma » ons 17.06.2009 11:49

Hei,

Har dere erfaring med BankID login på Postbanken.no med 64bit Firefox og Linux?

Det virker som det er helt umulig å logge inn på Postbaken med 64bit Firefox og Suns offiselle Java-løsning via BankID. Feilen ser slik ut.
Bilde

Jeg har hørt at Postbanken kjenner til feilen og har bl.a uttalt at Opera-nettleseren skal kunne fungere bedre men jeg kan ikke se at dette har med nettleser'n å gjøre. BankID er Java-applet.

Jeg har testet dette på Ubuntu 9.04/64bit med både Firefox 3.0 og 3.05beta. Som sagt Java er Suns sun-java6-jre og nettleser pluginnen er sun-java6-plugin.

Jeg kan bekrefte at denne samme installasjonen klarer å logge på alle andre banker med BankID; Nordea, Sparebank1.no, DnB nor osv...

Kunne noen av dere på forumet bekrefte om BankID-login på Postbanken.no lykkes.
--------------------------------------------------
Oppdatering:
Jeg har nå fått følgende svar fra Postbankens nettsupport:

Svar 1:
Hei!
Bid-1461 er en feil som oppstår med noen av våre kunder som bruker firefox.
Avinstaller og last inn firefox på nytt.

Vennlist ta kontakt med 03800 og spør etter teknisk support mandag-fredag til kl 20:00 hvis de trenger mer informasjon.
Med vennlig hilsen
for DnB NOR Bank ASA
Postbanken/Jim Langnes

Svar 2:
Hei.
Takk for din henvendelse.
Postbanken utelukker ikke 64 bits Linux/Firefoxbrukere. Denne feilen har oppstått etter oppdateringen vi hadde for noe uker siden og oppstår kun i Firefox. Løsningen er å oppdatere Mozilla 3.0 til nyeste versjon som er 3.0.10. Dersom dette ikke hjelper, må Mozilla avinstalleres og lastes ned på nytt.

Ha en fin dag videre.
Med vennlig hilsen
Postbanken
Teknisks support / Kristina Us


Svaret # 3 ber meg om å bruke Internet Explorer.
LOL !

Jeg har ikke ennå testet de ovannevnte metodene systematisk utenom at jeg prøvde å logge inn med Firefox 3.5beta/64bit, men den feilet også. Jeg fostår ikke helt meningen med å avinstallere den gamle FF først. Ok, det må vel prøves...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav tjafsen » ons 17.06.2009 14:31

pleier å bruke mozilla prism til nettbank. verdt å prøve
medlem i 195 måneder
 

Re: Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav moma » ons 17.06.2009 15:03

Ok, prism kan være verdt å teste. Men Prism benytter vanlig XUL / Mozilla teknologi på bunnen så jeg vet ikke helt.
$ sudo aptitude install prism
$ prism
og skriver inn URL'en til Postbanken og beskrivelsen. Krysser av "Ikon på desktop" slik at den putter et snarveiikon på desktoppen.
Skal teste den senere.

Men jeg sitter og venter flere opinioner om Postbanken / BankID og 32/64bits Firefox. Postbankens BankID krever at man er kunde der. Andre bankers løsninger krever bare et gyldig fødselsnummer / tallrekke.

EDIT: Hvis de svarene fra Postbanken medfører riktighet (feil i Firefox versjon x.y.z etc.) så bør vel login via Opera eller Mozillas gamle Seamonkey... fungere riktig.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav omaha » ons 17.06.2009 16:02

Hei,

Jeg bruker fortsatt 32bits og har hatt noen eskapader med java, bankID (og ikke minst Norsk Tipping). Jeg vet ikke hva som forårsaker dette - om det mangler en eller annen form for standardisering for de som utviker disse to javaløsningene, eller det er manglende standardisering i nettlesere og distroer. Det er alltid noe krøll i allefall.

Bruker nå stort sett FF 3.6pre nightly og litt Opera 10 Beta. Jeg bruker Sparebank1 og den fungerer i begge (32bits). Javaversjon er siste revisjon (r14).
medlem i 205 måneder
 

Re: Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav unbob » ons 17.06.2009 19:44

Hei,

jeg er ikke kunde i Postbanken men når jeg prøver:
Ønsker du å logge deg inn med BankID utstedt fra annen bank, klikk her »
så får jeg samme feilmelding som deg.

Firefox v3.0.11, Java v1.6.0_13, openSUSE 11.1
når jeg starter med tom .mozilla så lastes BankID.

Mandriva 2009.1, Firefox v3.0.8 ;) , Java v1.6.0_14
Samme feilmelding som deg. (Mandriva og openSUSE deler .mozilla)
Starter med tom .mozilla og BankID lastes.

Legger jeg tilbake min originale .mozilla så får jeg feilmeldingen igjen.

Har forøvrig heller ikke hatt noen problem i Nordea...

(.java er kanskje også noe en bør ha i tankene i denne sammenheng)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav moma » ons 17.06.2009 20:42

Hei og takk for din test.

Godt å høre at flytting eller tømming av .mozilla katalogen hjelper.

Jeg får gjort nærmere tester amanhã når den aktuelle personen (postbank-kunden) og maskinen er tilgjengelig.

Denne saken gjelder nok en mengde Firefox-brukere.
Skal prøve å sjekke om feilen er rapportert til Mozillas utviklere.

Takker.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav ghm » fre 19.06.2009 0:39

Hei
Jeg kjører ubuntu 9.04 64bit, med sun sin java plugin (avinstallerte den icedtea pluginen) og Postbanken med BankID fungerer knirkefritt for meg.

java version "1.6.0_13"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_13-b03)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 11.3-b02, mixed mode)

og

Mozilla Firefox 3.0.11, Copyright (c) 1998 - 2009 mozilla.org

Jeg har ikke fått den feilen som du får. Eneste er at java appleten bruker til tider lang tid på å laste inn gjerne 30-40 sek, vet ikke om det er normalt?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

[LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav moma » tir 23.06.2009 12:01

Hei,

Saken er nå avklart og løst.

Firefox versjon 3.0.10 inneholder en feil i som gjør at BankID-appleten krasjer. Feilen ligger i "$HOME/.mozilla" katalogen. Altså nøkkelordene er Firefox versjon 3.0.10 og $HOME/.mozilla katalog.

* Løsningen er å avinstallere hele Firefox 3.0.10 og(eller) flytte vekk "$HOME/.mozilla" katalogen. Du vil ss. miste dine bokmerker og andre innstillinger. F.eks jeg gjorde på kommandolinjen:
mv $HOME/.mozilla $HOME/.mozilla.old

* Deretter installer Firefox på nytt. Nyeste FF i Ubuntu er nå 3.0.11 som fungerer feilfritt med BankID. Du kan sjekke din Firefox-versjon i Hjelp -> Om Firefox menyen.

Altså råd og tips gitt av Postbankens nettsupport fungerer riktig. Takker også andre brukere i dette forumet som tok tid til å teste og undersøke saken + ga tips.

Kari Nordmann er igjen en fornøyd Ubuntu-bruker.
---------------------
@ghm:
Det tok litt tid første gangen når BankID-appleten ble lasted ned på PCn.
Etter det starter appleten i løpet av 2 - 4 sekunder. Dette på en 2.4GHz Ubuntu 9.04 64bit, 2GB RAM. Kan du slette cachen (+ muligens noen av de andre ting i Private Data menyvalget) og prøv på nytt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav unbob » tir 23.06.2009 18:22

Flott at du fikk hull på det, men var det ikke nettopp 3.0.10 "teknisks support" ba deg bruke ;-)

Har forøvrig også reagert på at 64bits BankID er litt treg å laste, men det er en stund siden jeg brukte 32bits så antok jeg husket feil...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav art3mis » tor 25.06.2009 2:13

BankID fungerer her hos Postbanken med FF 3.0.10 og 64-bit java (1.6.0.13) i gentoo. Kan ha noe med at jeg ikke har lastet appleten før nå (har vel samme effekt som fjerning av .mozilla).

Har foreløpig ikke hatt hell i opera (9.64).

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav zabatman » tor 09.07.2009 14:09

beklager å dra opp en gammel post her, men jeg sliter med noe av det samme, får ikke logget inn i sparebanken1 med min bank id, kommer til at jeg taster inn fødselsnr, og så trykker videre, så loader den appleten, og da bare slår hele mozillaen seg av. samme skjer når jeg prøver igjenn...

Hvis jeg slår av icedtea plugin får jeg beskjed at jeg må ha java for å logge inn, og så skjer det virkelig rare, hvis jeg skal skrive noe så skiver jeg plutselig baklengs....(nei jeg tuller ikke)
Må da logge ut og logge inn igjenn for å få mozillaen til å skjønne at den er avsluttet og at jeg faktisk ikke er intresert i å skive feil vei.

Men uansett, etter en stund får jeg opp beskjeden start:applet not initialezed, i venstre hjørne(der det skal stå fullført) så står den bare der.

Kjører firefox 3.0.11, eller versjon 1.0 for mint. kjører linux mint 7, x64 edition. Håper noen kan hjelpe, jeg må faktisk betale noe her(desverre :-P
Sist endret av zabatman den tor 09.07.2009 14:30, endret 2 ganger.
medlem i 216 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav unbob » tor 09.07.2009 14:16

For 64 bits bankid må du bruke Suns Java.

Tror det er denne du skal ha: http://packages.ubuntu.com/jaunty/sun-java6-plugin

Regner med den vil dra inn Suns Java og fjerne IcedTea/openjdk jre...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav zabatman » tor 09.07.2009 14:30

Har prøvd dette nå, kom ikke noe lengre med denne desverre:(
Men når jeg sjekket utvidelsene til mozilla viser det seg at icedtea ligger der fortsatt.

Hvis dette er sant, hvorfor legger de med en 32bits java i 64bit OS?
medlem i 216 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav unbob » tor 09.07.2009 14:45

Kjenner ikke Ubuntu/Mint så godt...

Kan du ikke avinstallere icedtea i pakkebehandleren?

Prøvd å starte med en fersk .mozilla og .java som nevnt lenger opp i tråden?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: [LØST] Postbanken og BankID i 64bit Firefox/Linux.

Innleggav moma » tor 09.07.2009 17:21

Hei,

Jeg har også 64bit Mint7 og default-installasjonen kommer med både IcedTea og ekte Suns Java-pluginner. Begge to er 64bits.

$ sudo updatedb
$ locate libnpjp2.so
/opt/mint-java-x64/lib/amd64/libnpjp2.so
$ locate IcedTeaPlugin.so
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/lib/amd64/IcedTeaPlugin.so
--------
Jeg anbefaler følgende tiltak. Dette vil fungere både på Ubuntu 9.04 og Mint7 og dekker både 32 og 64bit versjoner.

Jeg har tatt disse instruksene direkte fra punkt 7b) a\/ denne guiden...

Avinstaller OpenJDK Java løsning og IcedTea nettleser-plugin.
$ sudo apt-get remove -y icedtea6-plugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
Jeg tror dette er siste sesong jeg anbefaler fjerning av OpenJDK og IcedTea. Disse blir bedre og bedre og er vel snart nå 100% brukandes.

Installer Suns offisielle Java og nettleser-plugin.
$ sudo apt-get install --reinstall -y sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
Du må bekrefte lisensen. Trykk på TAB-tast eller PIL-taster for å flytte kursoren i tekstvinduet med lisenstekst.

Set Suns Java og nettleserplugin som default.
$ sudo update-alternatives --auto java
$ sudo update-alternatives --auto xulrunner

Omstart Firefox
$ pkill firefox
--------------

Jeg tror ikke den BankID-feilen nevnt i første post gjelder Sparebank1. Feilen oppstår kun med Postbankens eller DnBNors BankID-versjon. Disse to selskapene har vel slått seg sammen? Så Zabatman skal kunne logge på Sparebank1 etter å ha kjørt de linjene ovan.
--------------
Men jeg hadde nylig et spesielt tilfelle i hendene. En [('"kunde'")] kunne ikke logge på Postbanken i Ubuntu så jeg flyttet vekk $HOME/.mozilla og ominstallerte Firefox. Alt fungerte bra en stund men feilen kjem tilbake. Så jeg laget et lite skript som skulle avhjelpe situasjonen.

Skriptet kan hentes fra http://www.futuredesktop.org/tmp/fix-mozilla.sh
Og det kjøres slik.

a) Ønsker å komme meg til Postbanken eller DnBNor.
bash fix-mozilla.sh

b) Ønsker tilbake mitt normale Firefox med bokmerker osv.
bash fix-mozilla.sh normal

(man kan godt lage 2 ikoner på desktoppen for disse.)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Neste

Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]