Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Innleggav NewBee-Petter » søn 13.09.2009 16:03

Hei, jeg lurer på om det er en måte man kan kjøre programmer/spill i ett eget "skall".
Med "Skall" mener jeg at programmet blir kjørt som et beskyttet task, slik at hvis det krasjer eller avsluttes feilaktig, så skjer det ikke noe med resten av systemet.

Har flere ganger skjedd at et spill kjører i f.eks en lavere skjermoppløsning, og i det øyeblikket du avslutter, så finner du desktop'en i samme oppløsning, med alle iconer hulter til bulter, ikke morro.

Er nesten 100% sikker på at dette er mulig, men jeg finner ikke igjen den artikkelen på nettet.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Innleggav ak » man 14.09.2009 23:46

Nope, ikke per i dag, tror jeg.

Det er skjermdriveren som gjør dette, og den lever i kjerne-land, dvs at den ikke er adskilt for brukere. Det jobbes med å flytte disse driverne ut til bruker-land, uten å miste nevneverdig med ytelse, men per i dag er ikke dette mulig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Innleggav NewBee-Petter » tir 15.09.2009 0:06

Ok, men det virker som om noen har kommet med en mulig løsning her.
Se på denne liken, den tar for seg et spill, kjørt i en egen xserver.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=51486

Jeg skjønner ikke alt her, men det er det sikker andre som gjør her. :-)

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Innleggav ak » lør 19.09.2009 18:10

Hm, jeg har ikke hatt motivasjon eller tid til å teste, og dette er ganske gammelt. Har du prøvd ?

Jeg har inntrykk av at det skyldes nvidia driverne når det henger hos meg, så jeg tror ikke dette ville hjulpet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Innleggav NewBee-Petter » lør 19.09.2009 19:10

Nei har ikke prøvd, ser litt skummelt ut. :o)

Når tror du at nvidia drivern blir flyttet fra Kernel'n? Snakker vi måneder eller år?

Petter

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Kjøre programmer i eget "Skall" (Ubuntu)

Innleggav olear » søn 20.09.2009 13:29

Som du linker til tildigere, er det mulig å kjøre flere instanser av X, men hvis skjermkortdriveren krasjer, så går dessverre alle instansene av X ned.

Å flytte drivere ut av kernelen er relativt nytt, og langt i fra ferdigtestet og stabilt. Pr. idag så har Intel støtte for dette, med ATI ikke så langt unna. Merk at vi snakker om de frie driverene. Om nVidia kommer til å støtte dette er uvist.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]