Har du Linux Mobil?

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Har du mobiltelefon som kjører Linux?

Ja
17
63%
Nei
10
37%
 
Antall stemmer : 27

Har du Linux Mobil?

Innleggav sturla » tor 22.07.2010 14:50

Litt interessert i å få vite hvor mange som eier en Linux basert mobiltelefon. Hvis det er mange her inne som gjør det, kunne det kanskje være en ide å opprette en egen egen forumpost for dette. Med under emner som Android, MeeGo, Symbian (har vel bill open source?) osv...

HW.no har noe slikt. Men har mer tro på folk her inne. Litt redd fjortisfaktoren er for høy der. Ikke det, jeg har fått god hjelp på HW.no på andre problemer tidligere...

Uansett hadde det vært morro å se hvor mange som har mobiltelefon som kjører Linux.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav omaha » tor 22.07.2010 15:14

Har ikke Linuxmobil, men kommer til å velge Linux når jeg bytter.

...til gjengjeld har jeg Linux TV ;)
medlem i 204 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav marxleni » tor 22.07.2010 19:09

Selvfølgelig har jeg linux, men mobil! nei, de er alt for dårlige i dag, og er bare en fjortisgreie.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav moma » tor 22.07.2010 19:26

Hei,
Jeg har Android-basert HTC-Hero. Håper Android teller som "Linux". Sliter med å oppgradere denne mobilen. Altså har Linux-telefon som må oppgraderes fra Windows (den feiler!).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav sturla » tor 22.07.2010 21:47

Android går selvfølgelig under Linux. Hva Google har gjort med kjernen har ikke jeg kompetanse til å si så mye omkring. Hentet fra Wikipedia:
Android's kernel was derived from Linux but has been tweaked by Google outside the main Linux kernel tree.[117] Android does not have a native X Window System nor does it support the full set of standard GNU libraries


At Android eller andre Linuxbaserte telefoner er "fjortisgreier" skjønner jeg ikke at noen kan mene. Jeg har ikke prøvd så mange, må innrømme det. Men den Android telefonen jeg har (HTC Desire), om jeg ikke har hatt den så lenge da, virker å fungere svært så bra. Sammenliknet med iPhone, har jeg ikke mye jeg savner. Kanskje tvert om, selv om iphone nok er hakket mer slepen. Tatt i betraktning at iPhonen koster nesten det dobbelte, synes jeg HTC'en var et godt kjøp jeg. iphone tas nå mer og mer i bruk av bedriftsmarkedet. Da HTC min gjør mer eller mindre det samme som iphone gjør, kan jeg ikke si dette er noen fjortis telefon.

Personlig synes jeg det er fantastisk at Google har kunne bruke Linux på denne måten. Så får en tro da at Linux samveldet får noe tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav runegang » tor 22.07.2010 22:42

Har Openmoko Freerunner ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav marxleni » tor 22.07.2010 22:45

Linux er helt topp og det er positivt at google løfter frem linux, men jeg liker ikke disse H mobiltelefonene, eller fjortisgreiene som jeg kaller dem.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav omaha » tor 22.07.2010 22:55

Som alle andre anvender Google selvsagt Linux der de ser fordeler. Det er viktig for Google at nett og innhold er åpent og tilgjengelig - det øker kundegrunnlaget deres. Det er bra også for oss - at innhold ikke diskriminerer. Google sier at de fortsatt kommer til å ha streng kontroll over utvikling av Android, så 100% tror jeg ikke det blir på lenge.

De utvikler jo ikke Android eller bruker store beløp på WebM fordi de er godhjertet - det er en platform for å pushe mest mulig Google til flest mulig brukere - og mest mulig info om brukerne tilbake til Google. De sikrer også at de ikke blir stengt ute av andre konkurrenter. Det gjør de b.la ved å gjøre Android best mulig - og WebM til ny standard med høy kvalitet.

Når det gjelder "fjortis" er det vanligvis et begrep benyttet av de som relativt nylig har fylt 15...

Android v/HTC Desire kommer relativt bra ut som businesstelefon. Jeg kjøper ikke den derre myten om at man må ha en Winmo. Winmo er bare et symptom på lock-in. Jeg har hatt svært dårlige erfaringer med winmo i kombo med Mamut.

Man må selvsagt være nøye på hva man installerer av apps - men det gjelder uansett om man er privat eller i business - og uansett platform.

http://www.idg.se/2.1085/1.327714/stort ... -foretaget

MeeGO vil jo benytte endel biter fra KDE - trimmede versjoner av Koffice og Kontact ++, og i kombo med Kolab tror jeg det blir ok.
medlem i 204 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav QtanJ » fre 23.07.2010 3:40

Nei, men eg har symbian. At Symbian er fri programvare betyr ikkje at det er linux. Dessutan trur eg faktisk at eg skaffa meg den siste ufrie versjonen av symbian. Altså S60 5th Edition med Symbian OS 9.4
medlem i 209 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav Tertitten » fre 23.07.2010 8:19

Har Symbian selv på den ene, og LG proprietær på den andre, skulle gjerne hatt Linux på telefonen, men det er ikke en nødvendighet for meg, selv bruker jeg for det meste kun telefonen til å ringe med eller sende sms, noe smått surfing blir det vel også, men bruker altså ikke mobilen nok til annet for å motivere ett nytt innkjøp av mobil.

Personlig syns jeg mobil er en fryktelig kjedelig duppeditt...

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav viking60 » fre 23.07.2010 14:08

Enig der Tertitten. Mobiltelefon er til å ringe med og det er alt jeg trenger.
Skal jeg ta bilde etc så bruker jeg kamera osv. Jeg husker i gamle dager da telefon var noe man kunne telefonere med.
Finnes det slike mobiler? En du bare kan ringe med?
I så fall er det den jeg vil ha. Linux eller ikke, bare den er rasende billig.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav omaha » fre 23.07.2010 15:54

Om jeg kan slippe å drasse på et tonn med duppeditter og ha alt samlet i EN som fungerer er det storartet. Greier meg godt med et mobilkamera - synes det er ok om det er god lyd (som i en annen linuxduppeditt - Cowon D2 + Flac), og ser frem til en erstatter for Momailklienten.

Drar av og til på lange turer i fjellet og er derfor opptatt av bra batteri + en mob som tåler litt. Den jeg har nå har overlevd ca 120 teltovernattinger fra +30 til -20, (den forrige passerte nok 200 døgn) så dette er viktig. Kan jeg plastre inn bra GPS med topo+vei er det gode greier.

Jeg gidder ikke å kjøpe engangsmobiler - de bør holde noen år.
medlem i 204 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav Tertitten » fre 23.07.2010 18:22

@omaha, det er det som er så bra med mobilmarkedet, det er noe for alle behov virker det som..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav omaha » fre 23.07.2010 19:11

Yupp - det er ingen tvang. Man MÅ jo ikke utnytte muligheter - kan dog være kjekt at de er der. Android har jo gjort svært mye nytte for konsumenter allerede.

F.eks Palm/WebOS, Blackberry, iPhone (og highend Symbian for den del) forsøker alle å holde highend adskilt fra mellom/budsjettnivå. Det gir endel begrensninger mht muligheter - mobilen hadde tålt det - men OEM vil ikke levere en bestemt funksjon/app.

Android har snudd dette helt på hodet. Man vet hvilken kapasitet hardware har - og så er det bare å trøkke på med så mye eller lite (av hva som helst) man ønsker av apps. Haken ligger nå hos operatørene som forsøker å lage låsinger her og der. Interessant å observere AT&T + Verizon etc i US - stakkars kunder som må slite med det der.

Android betyr at "smart" flyter nedover skalaen mht prisnivå. Bra for forbrukerne, men det gir f.eks Nokia trøbbel. Pga pris osv vil også iPhone møte sin begrensning mht markedsandel - de går kun highend.

Android kommer de til å møte i absolutt alle markedssegmenter: Uansett hvor MS/Apple/Rim/Nokia plasserer et produkt vil de møte en haug androidprodukter..

Det samme gjelder GPSduppeditter osv osv osv.

...men har man enkle behov kan man jo fint beholde en 4-5 år gammel mobil.
medlem i 204 måneder
 

Re: Har du Linux Mobil?

Innleggav marxleni » fre 23.07.2010 19:59

Er det bare ringe man skal! da er det vel heller ikke noe å samle på, da er det bare en ting man skal ha i dippedappen.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]