Ubuntu 10.10 final fra RC

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav lmh1 » søn 10.10.2010 16:06

Jeg oppdaterte nydlig fra RC til final av ubuntu 10.10, har ikke lagt til nye pakkebehandler ennå, siden jeg bruker de fra RC som standard.

Bilde

Kan noen si meg, om denne pakken er vikig, og hvordan jeg kan installere denne?
Siden jeg får det ikke til?

Finnes det noen mulighet i linux å sjekke, om det kan være noe feil på operativsystemet?

Siden jeg mistenker om et program er delevis skadet eller ikke funger, kan det jo komme problemer når jeg laster ned andre linux på denne maskinen, oppdateringbehandlingen finner ikke oppdateringer hvis programmet ikke har oppdatering som fikser feilene som blir oppdaget på riktig Images.
medlem i 168 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav moma » søn 10.10.2010 17:36

Hei,
Den pakken er nok viktig bare for utviklere (kode-skrivere) siden den er *-dev pakke. Kompilering fra kildekoden kan også behøve flere -dev pakker. Kommandolinjen gir ofte klare meldinger. Gjør

Oppdater pakkeindeks (pakkelista, versjonslista) i din komputer
$ sudo apt-get update

Oppgrader hele systemet
$ sudo apt-get upgrade

Installer libboost-all-dev
$ sudo apt-get install --reinstall libboost-all-dev

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav lmh1 » søn 10.10.2010 17:46

Takk for hjelp. Du løste dette problemet.

om MBR er overskrevet, og man får ikke tilgang til annet en kubuntu live DVD 10.10 RC.
Hvordan kan man da fikse "Grup Grup error feilmeldingen" uten å reinstallere?

viewtopic.php?f=228&t=248884&st=0&sk=t&sd=a&start=30

Fint om jeg få svar så raskt som mulig.

Altså manuelt sette opp GRUP på nytt, basert på nyeste Stabile kubuntu?

Resten av programvaren kan jeg oppdatere når jeg kommer inn i windows og kubuntu RC.

Tenker bare å oppdatere (Manuelt laste ned grup på nytt og installere den på nytt.)

Har brukt 5 timer på å sette opp kubuntu, så jeg håper å slippe å reinstallere hele kubuntu 10.10.

Hva er linuxs svar på "Microsoft fix it" http://support.microsoft.com/fixit
medlem i 168 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav Del » søn 10.10.2010 17:57

Du har allerede forsøkt linux' svar på fixit. Noe er ødelagt på din installasjon, det er ikke godt å vite hva. Du står fritt til å forsøke andre råd, men jeg er redd sannsyngligheten er stor for at du bare brenner av flere timer uten å komme noen vei.

Jeg vil anbefale deg en reinstall, du kan ta back-up av alt du måtte ønske fra en live-CD, slik at du unngår en fem timers jobb. Bare si hva du ønsker back-up av, og ha en ekstra disk tilgjengelig, så kan du få hjelp til det.
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav lmh1 » søn 10.10.2010 18:05

Hvordan tar jeg en oppgradering?

Problemet at en backup ikke hjelper, noe da, det er linux programvare jeg vil ta vare på, og filer/innstillinger som er gjort.

Men hvordan er kommandoene for oppgradering?
Eller må jeg være i selve kubuntu fra harddisk for å gjøre det?

Hvis jeg oppdatere live installasjonen fra live DVD 10.10 RC, også installerer jeg operativsystemet, får jeg automatisk 10.10 final da? Om oppdateringene befinner seg i ram, isteden for harddisk, og senere blir overført til harddisk.

Siden det er bare at jeg kommer inn i kubuntu, jeg vil, slik at jeg har mulighet å få final versjon.

Nå har jeg minstefall løst et problem, byttet DVD brenner, og fått http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29868 til å fungere, siden satakabelen må ha vært løs.

Er denne utdatert:
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows

Siden jeg ikke får den å fungere? Siden linux ikke får tilgang til /dev mappen?
medlem i 168 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav Del » søn 10.10.2010 18:31

lmh1 skrev:Problemet at en backup ikke hjelper, noe da, det er linux programvare jeg vil ta vare på, og filer/innstillinger som er gjort.
Det er enkelt. Boot opp fra CD, og fyr opp en terminal fra live CD.

Fra terminalen kan du skifte over til din Kubuntu-installasjon slik at alle kommandoer kjører som om du hadde bootet opp fra disk:
Kode: Merk alt
mkdir mount
sudo mount /dev/sdb1 mount
sudo chroot mount
Så kan du ta ut en liste over de pakkene du har installert på din Kubuntu-boks:
Kode: Merk alt
dpkg --get-selections >myselections
Nå kan du koble til din USB-disk, og åpne et filbehandler vindu. Gå inn i mappen mount som vil lagde ovenfor. Så ser du om du finner filen myselections som vi lagde ovenfor, kryssjekk eventuelt hvilken mappe du er inne i fra chroot terminalen. Denne filen drar du over til USB-disken. Sett filbehandleren til å vise skjulte filer, og manøvrer deg til hjemmemappen din på Kubuntu-disken. Alle filene og mappene som starter med punktum er din innstillinger, kopier dem over til din USB-disk.

Når du har installert en fersk Kubuntu eller Ubuntu, kan du så koble til USB-disken, og kopiere over alle filene til din nye hjemmemappe. For å installere alle pakkene igjen, kjører du så følgende kommandoer:
Kode: Merk alt
sudo dpkg --clear-selections
sudo dpkg --set-selections <myselections
sudo apt-get dselect-upgrade


Denne oppskriften funker generelt, så for å ha nok back-up til å rulle tilbake hele ditt system trenger du bare kopi av hjemmemappa samt en fil med installerte pakker. Dersom du har gjort system-wide innstillinger trenger du også mappen /etc, men denne bør du nå ligge unna, der kan det ligge groms.
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav lmh1 » søn 10.10.2010 19:06

Ser ut som det virker.

Men her får jeg bare listet opp filene fra live DVD?

Siden audiacity, gimp, skype, etc mange flere er ikke på den listen.
medlem i 168 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav Del » søn 10.10.2010 19:17

Du listet opp alt som du har installert fra pakkebrønnene. Forhåpentligvis har du svært få applikasjoner utenom det, de må du nesten ta manuelt å legge inn på nytt. Skype er den eneste av de tre som er i den kategorien.
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav lmh1 » søn 10.10.2010 19:26

Men i mellomtiden:

Kan du si om det finnes alternativer til:

http://www.reactos.org/wiki/Building_ReactOS

Slik at man bruker linux å bygger sin egen ISO images av en annen maskins oppsett?

Eller laster ned manuelt filene alle filene i:
/cdrom/casper/
/cdrom/boot/
/cdrom/install/
/cdrom/pool/

Til: /home/build/kubuntu 10.10 duallayer

Også tilslutt skriver man:
build iso kubuntu10.10.iso
medlem i 168 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav Del » søn 10.10.2010 19:52

Det er ikke veldig tilrettelagt for å lage din egen live CD i ubuntu, men det kan da gjøres relativt greit hvis du har ånden over deg. Du finner direksjoner her:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav lmh1 » man 11.10.2010 9:00

Finnes det noen nyere versjoner en?

http://ninite.com/linux/

Den er jo fin,men som du ser, får jeg bare valg av 1/10 del programvare som ikke følger med standard Ubuntu 10.10 DVD eller Kubuntu 10.10 DVD.

F.eks av hva som mangler "Mediacenter", Lamp, Amsn, xchat, opera etc.
Poedit, jedit, java, og en del spill.
medlem i 168 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav Del » man 11.10.2010 21:17

Ninite har lite for seg. De eneste applikasjonene det kan være vits for er Skype og Air, siden de er proprietære programmer som ikke ligger i pakkebrønnene til Ubuntu/Kubuntu. Det er begrenset hva som får plass på CD'en, resten installerer du med pakkeprogrammene Ubuntu Software Center eller Kpackagekit. Selv liker jeg kommandolinja direkte, og her kan du bruke apt-get eller aptitude for å installere enkeltapplikasjoner, for å installere kompekse serverløsninger som Lamp (=Apache, MySQL og Php) kan du bruke tasksel.

I ditt tilfelle blir det da slik (spiller ingen rolle om det er Ubuntu eller Kubuntu):
Kode: Merk alt
sudo apt-get install amsn xchat Poedit jedi

Bestem deg for hvilket media center du vil ha, eksempelvis:
Kode: Merk alt
sudo apt-get install moovida
eller hvis du vil prøve xbmc, så må du legge inn deres pakkebrønn først, det gjøres slik:
Kode: Merk alt
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc

For å installere Lamp:
Kode: Merk alt
sudo tasksel


Opera er proprietær programvare, så du må til nettsiden til Opera for å laste ned en deb-fil her:
http://www.opera.com/browser/download/
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav unbob » man 11.10.2010 22:50

Har ikke Canonical en partner pakkebrønn som inneholder noe av disse proprietære programmene? Mener å huske noe slikt da jeg jevnlig testet Ubuntu noen versjoner tilbake i tid...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav Del » tir 12.10.2010 23:30

Det stemmer, godt poeng. Der finner du Sun sin Java plugin (som enkelte nettbanker krever), og faktisk Skype (det var jeg ikke klar over).
medlem i 196 måneder
 

Re: Ubuntu 10.10 final fra RC

Innleggav epos85 » tor 14.10.2010 12:04

For de som har store problemer med gedit i root, eller generelt..
Myspell-nb kan inneholde feil, og du kan få lignende feilmeldinger som f.eks:
Kode: Merk alt
error: line 20234: bad flag vector alias
error: line 20243: bad flag alias index: 0


Jeg oppdaget denne feilen da jeg skulle
Kode: Merk alt
sudo gedit /etc/initramfs-tools/modules

Jeg fant feilen ved å kjøre kommandoen under, deretter åpne gedit-logg,txt for å finne eventuelle feil.
Kode: Merk alt
strace -o "gedit-logg.txt" gedit testscript.sh


Like etter myspell_nb, fant jeg mange feil. Jeg fjernet myspell_nb og prøvde samme greia med gedit igjen.. Alt fungerte!

Jeg vet ikke hvor jeg rapporterer inn feilen i myspell?. Hvor gjør man det? :-P

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]