Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Tertitten » fre 18.02.2011 16:33

ha ha :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » fre 18.02.2011 18:05

Så på tekno (NRK) hvor de viste et militært program. Det var i Linux. Det ble spurt hvorfor, han som brukte det viste ikke, men han gikk ut fra at det var produsentens valg. Det var nok på grunn av sikkerheten. Når det er sakt så har jeg følgende å bemerke:

Linux er i dag verdens mest brukte OS på servere. nr.2 ligger milevis unna her. Der finnes ingen i nærheten engang. Windows i denne sammenheng ligger langt med på listen, Dette til tross for at her i Norge finnes det mange Windows-servere, men har er Norge virkelig et anderledesland.

Linux er ikke bare for noen få utvalgte nerder. selv om det kan virke slik. Alle kan bruke Linux uten problem. Men på enkelte områder har ikke Linux noe å tilby. Når det gjelder mere næringsrettede programmer er det lite av dem i Linux, noe jeg beklager. Skule ønske at der var noen som ønsket å være med å få noe til på dette området. Det ville utvilsomt gitt et løft i utbredelsen av Linux dersom vi fikk mer slike programmer på markedet. I denne sammenhang tenker jeg på programmer som er brukerorienterte og retter seg mot administrasjonen i en bedrift. Når en vet at Norsk Næringsliv taper milliarder hvert år på grunn av datasikkerheten, og hvor mye en kunne ha spart ved bare å gå over fra Windows til Linux. Og tenk om noen av dere der Linux-frelste hadde ville vært med på å jobbe frem et slik system.

Dette var et hjertesukk fra en som har hørt følgende kommentere i når en har installert Linux på maskiner: Hvorfor har ikke jeg fått vite om dette før? Og: Maskinen har aldri vært bedre.

Det som virkelig trengs er programmer som kan løfte Linux opp av mørket slik at en den blir virkelig et alternativ. Selv om en er i fullt arbeid så burde det ikke være noe hinder for å lage det som trengs. En kan bare samarbeide med mange. for mange bekker små kan blir en stor å, som det heter. Det gjelder her også

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » lør 19.02.2011 0:58

Jeg har i det senere byttet til ulike linux-versjoner i den meningen og se på hva som egentlig egner seg best til nye Linuxbrukere. Vel, min konklusjon hittil er at Ubuntu-Debian systemer virker svært lovende i den retningen. Men selvfølgelig blir dette bare synsing for andre, for her spriker det nok en del.

Ja, man må ha slike kraftige datamaskiner for og få windows til fungere sånn passe. Jeg har en Amd 64 prosessor 5200+ , nvidia-gforce 9400 gt 1giga og 4giga minne. Og min Ubuntu er dobbelt så rask, stabil og sikkert som Windows-xp. Jeg gidder ikke å rydde opp i hytt og pine på harddisken for att maskinen skal fortsette i samme tempo som før. Jeg gidder ikke å skanne etter virus, spyware, addware og hva all denne dritten i windows heter. Og jeg gidder ikke og betale penger for alt dette mer enn nødvendig, da skal det fungere, og det gjør det ikke alltid. Nei, jeg bruker Windows-xp bare til musikkproduksjon og litt hjemmeside. resten lar jeg Ubuntu ta hand om, som tross alt vet mer om datasikkerhet og funksjonalitet. Og hør, jeg er fra Norge, nei, ikke utlending eller flyktning.

Jeg synes denne en-måneds dippedappen kommer med mange antagelser og synsing om slikt vedrørende ikke har det minste peiling på.

Som jeg sa til ham, det er bare og klokke seg tilbake til sine supermaskiner og dra ut nettverks-kabelen, skanne etter virus og kjøre defrag en dag i uken, så blir det nok bedre skal du se. :-D

PS: Har knutbot sett på SuSE og Redhat sine løsninger?

http://www.novell.com/linux/

http://www.redhat.com/

http://www.techrepublic.com/blog/10thin ... -tools/372

http://www.informationweek.com/news/gal ... =212701702

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » lør 19.02.2011 3:07

Hm, skal vi se. Lydproduksjon, grafikk, video og spill. På alle fire har linux faktisk fått mye å by på de siste årene. Såpass mye at man må ty til relativt dyre program for fortsatt å blåholde på windows. Skulle gjerne visst akkurat hva du mener Linus har gjort feil tertitten.

Ellers må jeg si at fra profesjonelt perspektiv ser jeg at MS gjør hva de kan for å låse folk inne, og lykkes dessverre alt for godt. Når det er sagt har windows så fundamentale mangler for mitt behov at det er latterlig. Alt mangler på denne plattformen for oss som ønsker noe mer enn å leke.
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » lør 19.02.2011 3:41

Jeg har ikke all verdens tid, derfor bruker jeg Linux, kan man også legge til.
De fleste programmene som finnes i Windows er svært unødvendig resurskrevende. Windows nærmest sluker ram/minne rått, man får aldri nokk.
Men som sagt windows til musikkbiten, samt en del web-design, men ellers synes jeg win er svært ubrukelig på mange områder. Jeg bruker bare windows hvis jeg absolutt er nødd. Internett bruker jeg aldri i Windows, der har jeg sperret den for det, helt ubrukelig til Internett, altfor mye grums. Dessuten er Internett i win en risiko for musikken m,m. Nettsidene laster jeg opp i Linux, mye tryggere. Skype med webkam i win har jeg testet, helt ubrukelig, det hakker og filmen blir mer et bilde. Nei i Ubuntu fungerer webcam utmerket, ikke noe å si der. Hva dette handler om er at win ikke klarer å levere uten en svært kraftig maskin med minimum 8giga minne m,m. Og vil man kaste pengene ut av vinduet og satse på win, er opp til den som skal slite med det. jeg fortrekker Ubuntu som er gratis. :-D

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » lør 19.02.2011 20:12

Har ikke sett på Suse, men kjenner godt til Redhat. Redhat er kostbar, så den skal du glemme. Fedora har jeg også prøvd. Fedora er en disto som Redhat står bak. De bruker den til å test ut ting i før de bruker det i Redhat. Har forlatt Fedora til fordel for Ubuntu. Ubuntu er greie og mere stabil.

Når det gjelder videoredigering så skal Linux ha like gode muligheter som Windows. Det skal finnes alt fra helt enkle programmer til profesjonelle. Cinelerra skal vist være et profesjonelt videoredigeringprogram. Prøvde å installere det i går, men serveren deres svarte ikke, så jeg fikk ikke tak i det.
Men har må jeg innrømme at MAC tar kake. Det samme gjelder inne bildebehandling. Det kommer av at MAC fra starten satset mot disse områdene. De implementerte ICE-systemet i OS-et Dette gjør at dersom du ønsker det så kan du sette opp en MAC slik at det du ser på skjermen er det samme som du får på printeren. eller på en trykksak. I Windows kan du gjøre dette i enkelte programmer. Linux har ikke støtte for ICE--profiler i det hele tatt. Dette selv om der finnes meget gode programmer for slikt arbeid, så faller de ut på grunn av denne mangelen. Gimp er et meget bra bildebehanslingsprogram, men den mangler en del før den kommer på høyde med Photoshop. Det er muligheten til å arbeide med SMYK og RAW filer i tillegg til ICE. Utover dette kan du i praksis gjøre det samme i Gimp som i Photoshop. Men profesjonelle forlanger i dag at de nettopp disse muligheten.

Der finnes mye bra i Linux, men ser vi bort fra servere og sikkerhet så faller alle programmene igjennom når de skal brukes profesjonelt. Skal vi kunne konkurrere med Windows så må noen satse. Det at Windows er så enerådende er kun og alene fordi at Linuxfolkene ikke har til å skaffe tilveie programmer som gi de løsninger som det profesjonelle etterspør. Der er ingen som ønsker å være med på å konkurrere på klientsiden. På serversiden er det blitt satset og der har de vunnet. I dag er det mange som har laget web-baserte Linux-løsninger eller på løsninger hvor serveren er på Linux mens brukergrensesnittet er på Windows. Det virker som om en i utgangspunktet ser slaget som tapt. De som lager brukerprogrammer for Linux undersøker ikke hva markedet forlanger til det programmet de lager. Da kan de ikke forvente at det slår igjennom. og dermed heller ikke Linux som OS.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » lør 19.02.2011 20:40

Her var det mye sludder og tøv. Gimp dårligere enn Photoshop osv. Det var vel derfor Gimp vant over Photoshop på en messe i Tyskland for noen år siden da? Igjen en masse synsing, ikke noe annet enn synsing. Antakelig for at han ikke har den kunnskapen som skal til for å ta i bruk de profesjonelle verktøyene i Linux, så er det enklere og syte å klage. Jeg har i mange ulike sammenheng hvert borte i dette windowsmakkverket som krever lommeboka ut av handa de. Og det jeg i dag sitter igjen med er ikke noe å skryte av. Jeg gidder ikke ta opp dette enda en gang, har gjort det så altfor mye i andre tråder. Men er du ikke kompatibel med Linux, så begriper jeg ikke hvor du vil?
Klagemuren finner du i mekka, ikke på linux1. Det finnes svært mange profesjonelle verktøy til Linux når vi kommer inn på bildebehandling og film, og de fungerer tilfredsstillende bra. men som alt annet så bør man ha litt mellom øra og være villig til å lære seg bruken. Nei, dette var lavmål av deg knutbot, bedre kan du? Har ikke prøvd SuSE? koster for mye? Halo, hva koster en totalpakke av Photoshop? Hva koster windows 7 profesjonell og hva koster Microsoft profesjonell?

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » lør 19.02.2011 20:56

Gimp slår Photoshop på mange områder, men den kan ikke arbeide med SMYK, RAW og har ikke støtte for ICE. Detter er et faktum, og profesjonelle etterspør akkurat dette. For selv om GImp kan eksportere til SMYK så kan den ikke jobbe i SMYK. Selv om en har UFRAW som kan impotere en RAW-fil til GIMP så kan ikke Gimp åpen og lagre en RAW fil. ICE har jeg selv letet ettter i Gimp men har ikke funnet et hellet, fordi det ikke ligger der. Jeg har brukt Photoshop før og bruker Gimp i dag. Jeg liker Gimp bedre av mange årskare, men savner disse tre tingene.

Hva hjelper det om Linux er gratis og stabilt når jeg må ty til Windows i min profesjonelle hverdag. Noe jeg ønsker ikke å gjøre. Jeg som er en Linuxmann helt ut i fingerspissene. Årsaken til det at der ikke finne løsninger i Linux som jeg kan bruke. Jeg har spurt etter det på linux1 før, og bare fått noen fjollet svar.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav olear » lør 19.02.2011 21:23

moroklumpen skrev:Her var det mye sludder og tøv.

Jepp, og de kommer for det meste fra deg.

moroklumpen skrev: Gimp dårligere enn Photoshop osv. Det var vel derfor Gimp vant over Photoshop på en messe i Tyskland for noen år siden da?

Vant? Hva da? Og på hvilket grunnlag? Ingen grafikkprogram i Linux er på høyde med Adobe/Corel enda desverre.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » lør 19.02.2011 21:40

Krita har fargestyringen du etterspør. Den kan også importere raw bilder med 16-bit fargedybde pr. kanal. Sjekk gjerne ut digikam, mye fin funksjonalitet der hvis du har mange bilder å holde styr på. Ellers har du også Bibble for en grei penge, et profesjonelt program for arbeidsflyt med bilder. Det finnes mer enn Gimp på linux.
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » lør 19.02.2011 22:07

Finnes der noen kalibreringsprogrammer for ICE i Linux?
Finnes det skannerprogrammer som har ICE?
Skal teste Krita og se hva det kan gjøre, da først kan jeg si om det hoder mål i det hele tatt.
Dersom der ikke finnes noen ICE kalibreringsprogram for Linux så er hjelper det ikke med en slik mulighet. ICE har nemlig ingen hensikt dersom en ikke kan lage ICE-profil til skjermen, printeren osv.
Hva med Lønn, og andre administrasjonsoppgaver finnes det?
Hva med et teknisk tegneprogram, er det noe fullgodt der?
Skal jeg forsette å fortelle hva jeg etterlyser. At en setter seg ned og finner grupper som kan starte med å utvikle slike programmer som kan taes i bruk i bedriftene. For begynner en bedrift å bruke Linux så vil snart flere begynne å bruke det.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » søn 20.02.2011 0:47

For Digital ICE kan du bla opp for vuescan, eller hva med å kontakte xsane å høre hvor mye de skal ha for å legge det inn?
http://www.xsane.org/wishlist.html
Lønn og administrasjon:
http://www.sdn.sap.com/irj/sdn/linux
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » søn 20.02.2011 1:37

moroklumpen:
Problemet er at skal du lage en profil som passet til din printer så må du abonnere på et ICC fargeartk som du må først legg på din skanner og så lage av et og legge i et ICC profilprogram. Dernest må du legge profilen inn i slik at når du skanner ICC fargearket og printe det ut. Så må du skanne inn det den printede kopien og skanne den med den ICC profilen som du lagde til skanneren inn i et printerprofilbrogram. da får du ut en ICC profil for printern. Det er bare et men. For vær gang du skifter en patron/toner i din printer, så må du gjenta denne prosessen. Og husk at disse fargearkene ikke vare evig. Du må få stadig nye.
Når det gjelder skjermen så må du kalibrer den med hjelp av et annet program. Der trenger du en fangepunktleser som du må sette på skjermen Så starte du profilprogrammet og du får ut skjermens ICC profil. Ikke tro et dette er billig.

Du skal vite det med å sikre at fargene er riktige er ikke noe som kom med at en inne data innføret ICC profiler. Men den kom allerede når en fikk fargefilmen. Alle som skulle fremkalle og kopiere Kodak fargefilm måtte ha en avtale med Kodak først. så fikk de tilsend hver dag en testfilm som de skulle fremkalle kopiere for å kontrollere at den ga det rette resultatet. Er oppvokst i Fotobransjen og drever inne grafisk bransje så jeg har vært bort i dette før. Har ikke sett muligheter i printerdrivere eller i Xcam at den har muligheter til å legg til egne ICC profiler. En skal huske at en LCD skjem endre farge med tiden og må rekalibreres hjemlig. Dette på grunn av lyskilden endre fargetemperatur netter som tiden går. Øynene dine er lett å fure slik at du kan ikke baser en slik kalibrering ut fra hva du ser.

PS har en lysbildeserie etter min far om akkurat dette tema. Der hvor vi lurer deg trill rundt når det gjelder farge og hva du ser.Fordi det du tror du ser er ikke alltid det samme som du ser. Min far var fotograf, fotofaglærer og lærebokforfatter inne foto.

Del
Alle som levere Lønningsprogrammer, levere skreddersydde systemer som er tilpasse til norsk lover og regler. Disse ender hele tiden og derfor så må slike programmer oppdateres flere gange om året. Dvs at vi at en ikke kan bare laste ned et utenlandsk system og tro at det kan brukes i Norge. Så enkelt er det ikke.

Krav til et Nosk lønnungesystem. Det skal ha inn koder for mange forskjellige ting. I tillegg så er et blitt et krav at de skal kunne kommunisere med Altinn. Derfor inneholder ingen CRM lønn. Når det gjelder regnskap-programmer så er mye enklere og trenger ikke så ofte oppdatering.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » søn 20.02.2011 3:32

Vel, det er ikke enkle ting du driver med, det hører jeg. Men klarer du ikke å fikse dette i Linux, så prøv å sette opp Virtualbox. Installer windows der og tilegne den 1giga minne og 64 mb på skjermkortet i Virtualbox. Gode erfaringer med dette.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron