Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » søn 20.02.2011 4:39

Dersom en ønsker å få folk til å satse på Linux så er ikke det måten å gjøre ting på. Det å henvise til at en kan bruke Windows er det samme som å si at her gidder en ikke å gjøre det så vi hiver bare linux på søpla. Og da gir en Windows folkene rett at Linux er ikke noe å satse på. Vist en virkelige hadde trodd på Linux så hadde det heller hett: Dette må vi gjort noe med. Tingen er den at dersom en benytter en Virtualbox eller Wine så er systemet like sårbart og ustabilt som Windows. For hva skal en med Linux når den ikke gjør noe nytte likevel? Skal en gjøre noe fornuftig, så må en kutte ut Linux og bruke Windows, ikke sant.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » søn 20.02.2011 10:39

Du har nok rett i det du sier, men dersom, slik det ser ut i dag att folk gjerne vil bruke Linux til det meste, dette selv om det er noen få programmer, muligheter som mangler, så er det jo dette mulig i Linux med Wirtualbox eller Vine. Ser ikke noe problem i det. Men selvfølgelig hadde det hvert det beste dersom Linux hadde de samme praktiske egenskapene på alle områder, men slik er det jo ikke. Jeg er musiker, og det gjennom 30 år. Jeg bruker Spesielle musikkprogrammer som jeg kjøpte fra England og Tyskland som kan produsere såkalt Styles ( Nytt autokompsystem på linje med Midifile) Styleworks 2000 og Styleworks workstation. Selvfølgelig og dessverre kan man si, så er disse programmene bare laget i og for Windowsplattformen. men like lite som du finner like gode Linuxprogram til Windows, så finner du heller ikke det motsatte. Slik tror jeg det alltid vil være, se bare på Mac. Dette betyr ikke att den ene eller den andre skulle være dårligere av den grunn. Problemene i Windows er ikke programmene, men operativsystemet som programmene flyter oppe på. Det er ikke Word som krasjer når det låser seg m,m, men operativsystemet.

Som jeg tidligere har sagt i ulike sammenheng:
Bruk Linux til det meste, og Windows til resten, det vil si minst mulig, så blir man fornøyd. Og kan man bruke det man trenger i Windows uten og logge ut av Linux, så er det supert. ;)

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » søn 20.02.2011 12:28

moroklumpen skriver:
"Problemene i Windows er ikke programmene, men operativsystemet som programmene flyter oppe på. Det er ikke Word som krasjer når det låser seg m,m, men operativsystemet."

Der tar du feil. Det er en kombinasjon. I Windows er programmene inkorporert i OS-et på en hlet spesiell måte. I tillegg så er det mange som sitter å lager programmer ikke tar inn over seg at de skal fungere som begrenset bruker. For den som liker å spille vet at er du ikke administrator så fungere ikke. Dette gjelder over 90% av spillene. Det samme gjelder også innenfor de fleste regnskapsprogrammene for små firma. I tillegg en rekke andre programmer. Derfor er det feil si at det bare er Windows som er problemet.

Hadde noe vært villig til å være med i en gruppe som begynte å jobbe med programmer for næringslivet så ville Linux kunne tilby dem en sikkerhet som de bare kan drømme om i dag. Dette vil kunne gi Linuxopplegget en stor konkurransefordel som ville gjøre det muling å komme inn på markedet, og samtidig store muligheter til at det ville kunne bli en økonomisk suksess. Det krever bare at vi kan smale nok Linux-folk som vil ha tro på prosjektet. Forholde er det at er vi mange nok, som ble med, til å fordele arbeidet, så ville utviklingen kunne vært noe en kunne arbeide med på siden av sin vanlige jobb. Problemet er at der er ingen som gidder, Vil ikke se mulighetene. ønsker bare å bruke Linux som et leketøy.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » søn 20.02.2011 12:43

Igjen kommer du med en masse tøys og tøv, som gidder ikke og hadde man ditt og datt så hadde Linux hvert sikrere. I Windows er dette du nevner med sikkerhet, en vits i Windows i forhold til Linux, der er Linux en ener.
Du har rett i att det er en kombinasjon, men oftest når det skjer noe, så er det nok operativsystemet som streiker. Det er også årsaken til att jeg aldri har problemer i Linux, aldri krasj, aldri omstart i hytt og pine ,m,m. Vedlikeholdet med Windows er en uendelig arbeidsom affære til tider, med virus-skanning, reparasjoner, opprydding og defrag, you name it.
Oppstarten av Windows er på en kilometers avstand i forhold til Linux, før man kan si att man kan begynne med selve arbeidet. Som jeg sa, jeg bruker bare dette mikkmakket når jeg strengt tatt absolutt bare må.

Når dette er sagt, så er det jo positivt att du kommer med generell kritikk i forhold til de mangler som også finnes i Linux, men og påstå att Windows skulle være i nærheten av Linux i forhold til system og sikkerhet er som å tro att Sverige er en by i Washington. :-D

Det finnes mange brukbare programmer til Windows, så hadde Windows hvert på samme nivå med Linux i system, utvikling og sikkerhet, så hadde nok jeg også bare brukt Windows. Men slik er det jo ikke pr dags dato.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » søn 20.02.2011 13:18

knutbot skrev:Del
Alle som levere Lønningsprogrammer, levere skreddersydde systemer som er tilpasse til norsk lover og regler. Disse ender hele tiden og derfor så må slike programmer oppdateres flere gange om året. Dvs at vi at en ikke kan bare laste ned et utenlandsk system og tro at det kan brukes i Norge. Så enkelt er det ikke.

Krav til et Nosk lønnungesystem. Det skal ha inn koder for mange forskjellige ting. I tillegg så er et blitt et krav at de skal kunne kommunisere med Altinn. Derfor inneholder ingen CRM lønn. Når det gjelder regnskap-programmer så er mye enklere og trenger ikke så ofte oppdatering.
Knut, det er mer fornuftig om du sjekker opp informasjonen jeg gir deg. SAP er ledende på lønnskjøring og administrasjon i Norge. Det brukes både hos offentlig sektor og i de store bedriftene.

http://www.sap.com/norway/campaign/2009 ... 6663159965

Diskuterer du for å kverulere eller har du et behov jeg kan hjelpe deg med?
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » søn 20.02.2011 16:07

Del
SAP er et stort og kostbart system som serves fra en linux server, men brukergrensesnittet er på Windows. Jeg vet at Linux er nr. 1 på servere. Det er ikke det jeg snakker om. Dessuten er SAP ikke for de små og mellomstore bedrifter. SAP Brukes av blant annet IKA. Men ikke av den sote skogen av små og mellomstore bedrifter.

moroklumpen
Jeg har bare ett spørsmål til deg Hvilken bedrifteier vil satse på Linux som desktoppsystem, når han er avhengig av å bruke Windows for å kunne kjøre de programmene trenger? Skal Linux bli for ander enn oss spesielt interesserte må en kunne levere en helhetsløsning. Det kan vi ikke i dag. Der er også lite interesse for å lage det. Derfor taper Linux. Enkelt og greit.

En ting Sikkerheten i Linux er hinsides bedre enn hos Windows. Men det er ikke bare Microsoft som har skylda. Alle som lager programmer for Windows er medskyldig. For sikkerhetsregel nr. 1 er: Vær aldre administrator når du bruker den PC til vanlig. Denne regel gjeder også for en Linuxbruker. Det er bare det at dette er en innarbeidet rutine blant oss Linux-brukere.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » søn 20.02.2011 17:01

knutbot skrev:Del
SAP er et stort og kostbart system som serves fra en linux server, men brukergrensesnittet er på Windows. Jeg vet at Linux er nr. 1 på servere. Det er ikke det jeg snakker om. Dessuten er SAP ikke for de små og mellomstore bedrifter. SAP Brukes av blant annet IKA. Men ikke av den sote skogen av små og mellomstore bedrifter.
SAP tilbys også til små og mellomstore bedrifter i Norge:
http://www.sap.com/norway/sme/index.epx
SAP er plattformuavhengig:
http://www.sdn.sap.com/irj/sdn/sap-gui
Takket være Munchen har de også støttet Openoffice i en årrekke.

For mindre bedrifter er det nok vanlig å out-source lønn og regnskap. Et annet lettvektsalternativ er å bruke web-baserte tjenester. Det får man for fakturering, lønnskjøring, regnskap osv. Her er en tilbyder jeg fant med to sekunders googling:
http://24sevenoffice.no/?gclid=CJGvguD8 ... zAod8g_3cw

Kan du nå fortelle meg hvordan jeg skal få tak i mine rammeverk for tungregning på windows? Ingen gidder å porte over disse rammeverkene til windows. Hva med alle verktøyene som følger en standard Red Hat (Gnu toolchain, fullt sett med kommandolinjeverktøy, alle relevante skriptspråk, vi, emacs, kile, kdevelop, etc.). Windows mangler alt, og det er ingen god løsning å overlate til brukeren å manuelt sette opp noe halvgodt alternativ. Det eneste produktive jeg ser folk gjør på windows er å produsere foilware. Dessverre skjer det en fordumming av folk på windows, når brukerne har holdt på der lenge blir de ute av stand til å gjøre tekniske ting som ikke allerede fins i en gui.
Jeg har bare ett spørsmål til deg Hvilken bedrifteier vil satse på Linux som desktoppsystem, når han er avhengig av å bruke Windows for å kunne kjøre de programmene trenger?
Dette er ikke et enten/eller spørsmål. Jeg kjenner mange bedrifter som har et betydelig antall linuxdesktoper. Dessverre er det få som ikke har en eller annen windowsmaskin, men de fins også. Det største problemet er manglende kompetanse og vilje i IT-avderlinger til å tilpasse seg linuxbrukerne, og benytte seg av alle de fantastiske mulighetene linux og fri programvare kan tilby. Jeg har sett noen svært grelle eksempler på dette.
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » søn 20.02.2011 18:37

Vel, det er en hel del andre bedrifter som ikke sliter med <linux som du gjør, avhenger vel også hva slags krav den enkelte bedrift har, på for eks et spessielt felt, applikasjon/er. Men jeg tror nok i stort at Linux burde kunne erstatte en hel del kontorer rundt i vårt land.

Selv om knutbot ikke har noen tro på dette, så er vel heller tvilsomt om han representerer det store flertallet av bedriftseiere. Man behøver ikke være, så vrien.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » søn 20.02.2011 22:49

Del

Etter har sjekket opp med som supporterer blant annet på SAP har fortalt meg at SAP blir for større bedrifter. Men det brukes også inne kjeder som IKA. Da vil alle i kjeden bruke det som en del av kjeden. Dermed så vil disse firmaene ha det også.

Du sier:
For mindre bedrifter er det nok vanlig å out-source lønn og regnskap. Et annet lettvektsalternativ er å bruke web-baserte tjenester. Det får man for fakturering, lønnskjøring, regnskap osv. Her er en tilbyder jeg fant med to sekunders googling:
http://24sevenoffice.no/?gclid=CJGvguD8 ... zAod8g_3cw

Jeg er ikke helt enig med deg. Kjenner mange småbedrifter som bruker Visma, mens andre bruker Mamut. og som kjøre lønnen sin selv. Det er helt sikker mange som gjør som du sier. Så kommer du med en linke din. har ikke teste det ut, men sikkerheten dere er ikke til å rope hurra for. Snarere tvert i not. Som en IT man med IT sikkerhet som en del av min utdanning så vil jeg fraråde å bruke web-løsninger en ikke benytter en høyere sikkerhetsnivå en det mange av slike aktører bruker så er ikke de et alternativ for sikker databruk på en bedrift.

Din og den argumentasjonen som en kommer ser jeg som et fallitterklæring av Linux. Jeg det å kjøre programmer under Wine eller i Virtualbox burde være kun midlertidige løsninger inntil der ble utviklet løsninger som kan kjøre under Linux.

moroklumpen
Det at du ikke tror det jeg sier. Der finne helt sikker unnatak, men for det meste er det slik at de ikke ønsker å forholde seg til forskjellige OS. De velger det som kan gi dem de løsninger de trenger. og ferdig med et.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav viking60 » søn 20.02.2011 23:21

Ser helt klart poenget ditt knutbot.
Et regnskaps/økonomiprogram for små og mellomstrore bedrifter hadde vært som skapt for Linux.
SAP blir mest for konsern. Og internettløsninger er for enkeltmannsbedrifter. Management Information Systemer med rapportmoduler og regnskap hadde gitt Linux et løft i bedriftsmarkedet.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » man 21.02.2011 0:43

knutbot skrev:Jeg er ikke helt enig med deg. Kjenner mange småbedrifter som bruker Visma, mens andre bruker Mamut. og som kjøre lønnen sin selv. Det er helt sikker mange som gjør som du sier. Så kommer du med en linke din. har ikke teste det ut, men sikkerheten dere er ikke til å rope hurra for. Snarere tvert i not. Som en IT man med IT sikkerhet som en del av min utdanning så vil jeg fraråde å bruke web-løsninger en ikke benytter en høyere sikkerhetsnivå en det mange av slike aktører bruker så er ikke de et alternativ for sikker databruk på en bedrift.
Lenken jeg ga er til et børsnotert selskap. De har et seriøst produkt. Vi snakker nå om den jevne småbedrift i Norge, det er typisk mye sikrere med en web-løsning enn at de hoster selv. Det håper jeg du forstår. Faktum er at konkurransedyktige løsninger finnes innenfor områdene du trakk frem som dekker hele spekteret av bedrifter. Om noen foretrekker Mamut eller Visma er det opp til dem.
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav moroklumpen » man 21.02.2011 1:09

Jeg tror, dersom man skal sette tingenes tilstand opp mot en snar fremtid, så vil det snart være likegyldig hvilket operativsystem man bruker. man ser stadig att det utvikles ganske avanserte nettløsninger. Man kan nå registrere seg og bruke et nettbasert operativsystem med en hel del applikasjoner til nesten hva som helst. Dette tror jeg bare er begynnelsen. Dermed så blir heller ikke bedrifter avhengig av en spesiell plattform. Det hele vil etterhvert bli mer nettbasert enn tidligere og kravet til applikasjons-kvaliteten blir betydelig mer krevende for utviklerne, dersom dette skal bli fremtiden?

Jeg ser i og for seg ikke noe problem med nettløsninger. med de stadig økende hastighetene, fiber m,m, så blir slike løsninger bedre enn å arbeide med harddiskbaserte/installerte løsninger, som ofte krever altfor mye av en datamaskin. I en nettbasert løsning kreves det mest svært god nettforbindelse.

Konklusjon:
Jeg tror att i en nær fremtid vil vi bare se svært enkle løsninger på harddisken med et minimums behov av applikasjoner, da man arbeider mest i et virtuelt nettbasert miljø, det er der verktøyet vil befinne seg.
Men skal man virkelig basere seg på slike løsninger, så må nok sikkerheten bli betydelig bedre.

http://www.idg.no/tester/programvare/in ... e46915.ece

http://www.startforce.com/

http://www.dagensit.no/article2038193.ece

http://www.eyeos.org/

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav knutbot » man 21.02.2011 2:21

Del
Del det er mange som seriøse og som ikke tar sikkerheten alvorlig. For noe år siden test jeg omtrent alle regnskapsprogrammer for småbedrifter. Alle uten et falt igjennom. For setter en det kravet at det skal funger som begrensa bruker så var det kun et av dem som kunne det.

Takk viking60, endelig en som forstår hva det dreier seg om. En som ikke er ute etter bare vil bruke Linux som leketøy.

moroklumpen
Jeg tror også at mye vil bli lagret i den såkalte skyen i fremtiden, men da må sikkerheten bli bedre en den er i dag. I dag er den i skyen omtrent lik 0. Skal en se på hva Linux tilbyr på Økonomi/lønn for småbedrifter så er den også lik 0. Hansaworld hadde firstoffice, men det er borte. Det inneholdt ikke lønn, bare regnskap og fakturering. Det programmet er erstattet med Books, og Books finnes kun for Windows og Mac.

Har nå installert Cinelerra (videoredigeringsprogram) Har ikke fått teste det ut enda, men har sett igjennom det og det ser meget bra ut.
Gå til http://cinelerra.org/getting_cinelerra.php og les og prøv det ut.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav Del » man 21.02.2011 8:48

knutbot skrev:Takk viking60, endelig en som forstår hva det dreier seg om. En som ikke er ute etter bare vil bruke Linux som leketøy.
Må si jeg har fått kvoten min med dine frekkheter. Hvis du enda ikke forstår at en småbedrift er vel så godt dekket ved å out-source eller bruke web-løsning for lønn, regnskap og fakturering, så får det være opp til deg. Åpenbart er andre uenige siden selskapene som driver med dette har poppet opp i høy hastighet de siste årene. Personlig er jeg ikke spesielt glad i skyen, men det er av ideologiske grunner. Jeg har ingen problemer med å anbefale en småbedrift å bruke gmail+google calendar, men jeg hoster min egen gruppevareløsning for personlige mails siden jeg ikke liker å gi Google tilgang på disse. Sannheten er at småbedrifter typisk har mye å vinne på å ha tjenester i skyen, det er rett og slett unntaksvis at de har nødvendig kompetanse innomhus. Hvis de har denne kompetansen innomhus er det i kraft av en person, og derfor meget sårbart. På dette punktet har linux mye å tilby, tjenester er typisk lettere tilgjengelige og lettere å drifte på linux, men det er fortsatt ikke lett nok for en typisk småbedrift.

Hvis du har noe å fare med så sier du hva du mener er mer usikkert med løsningen jeg lenket til, istedet for å bare gjenta et tomt sikkerhetsargument. Så kan du samtidig sjekke ut SAP sitt produkt for de mindre aktørene, og gjøre et forsøk på å forklare hva du mener er bedre med Mamut og Visma i dette segmentet.

Skal du sjekke ut videoredigering på linux, så er Kdenlive det beste produktet, men openshot har fått et skikkelig løft det siste året. Sammenlignet med wmm og imovie er allerede kdenlive foran. Bedre og bredere implementering av keyframes er største svakhet, så fortsatt er det et skritt igjen til dyre kommersielle programmer.
medlem i 196 måneder
 

Re: Lei av ganske gamle linux (Plugins programmer)

Innleggav lmh1 » man 21.02.2011 13:42

viking60 skrev:De riktig profesjonelle (der jeg så avgjort inkluderer IBM) bruker Linux på sine største maskiner.
Microsoft er ikke profesjonelle nok til å fremskaffe et fungerende OS for disse såkallte supercomputerne.

Det er nok mest fordi sikkerhet er i høysete, fleste har jo ikke peiling på linux commandoer, så tror på det er snakk om spessielle tjenester under linux.
Selvsagt er det nok ofte virus delen som er det mest farlige på avanserte servere.
Stabilitet også, kan være enig at windows ikke er alltid 100% stabil, men det er ofte ikke versjoner av ubuntu heller om man bruker maskinen til mye forskjellig.

viking60 skrev:Men jeg garanterer at NASA ikke brukte Windows til å lande på Månen med :-D
Mulig at du hoppet uten fallskjerm der Tertitten, men det var nok ut av kjellervinduet :-D
Men dersom du begynner å kødde med Gnome derimot...... lol


Jeg bruker mest windows ja, men trenger ikke å være noe windows troll av den grunnen.
Har linux mest foreløpig til surfing på internett og enkel kontor maskin, men selv ser jeg ikke linux som større nytte en det foreløpig.
Så da er det enklere å bruke bare windows?
Spilling i linux blir desverre ikke så mye, merker jeg får merkbart dårligere Framrate per sekund (FPS) i linux på grunn av dårlige drivere. Som ofte er enklere å fjerne eldre drivere og installere på nytt, en å oppgradere.

Oppsumering: Må si meg er litt satt ut, av alle 3 sidene dere har kommet med, er det ikke lett å få meg meg alt. men jeg ser her at linux har litt å gå på, før å bli perfekt.

Spørsmål: Flere diskuterer (Bedrifter) og større personer, om åpenkildekode er en sikkerhet risiko i seg selv?
Er det komme frem til noe god konklusjon her?
Er personer med linux eller andre Opensource, mindre beskyttet?

Tenker mest med mot hacking.
Har man kildekoden, er det enklere å vite hvordan man skulle hacke. Fordi da ser man feilene, og vet hvor man skulle begynne. Ofte er det nok grunnen for folk betaler microsoft og apple, bare fordi da er kildekoden lukket?

Krypering av harddisken, hjelper jo litt, men er man først inne på harddisken, hjelper det lite.
medlem i 169 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]