Testdisk reddet harddisken, igjen.

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Testdisk reddet harddisken, igjen.

Innleggav moma » fre 18.03.2011 14:18

Hei,
Jeg meldte meg på Ubuntu-X gruppen for å teste NVidias grafikkort for Ubuntus kommende Unity-desktop. Ref: https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 01484.html

Meningen var å lage en fersk Ubuntu 11.04 installasjon på en ledig partisjon og teste videokortet fra den. Jeg har to harddisker (/dev/sda og sdb) og prøvde å installere Ubuntu på /dev/sda. Men dessverre, installasjonen feilet og noe måtte gå helt galt fordi hele /dev/sdb disken (som har 4 partisjoner) fremsto som tom. Dette var en ekkel situasjon selv om jeg har relativt bra backup av viktigste dataene (men har ikke backup av all video, musikk og varierte opptak. Jeg bruker audio-recorder'n flittig.)

Frem med testdisk.
Testdisk... kan skanne og reparere partisjoner. Jeg bare startet
$ sudo testdisk
Og valgte [Analyze] fra menyen. Testdisk fant umiddelbart at den primære partisjonstabellen var borte, men det lå en kopi i et annet sted på disken. Jeg lot den skrive [Write] kopien tilbake. Til slutt kom en melding om at maskinen måtte startes om.

Alle fire partisjoner på /dev/sdb og dataene er nå tilbake.
Hva skal jeg med backup? Testdisk har reddet meg igjen.

Jeg velger å tro at det var fingertrøbbel som ødela ting under Ubuntu-testen. Jeg må bare omstarte hele testen fra begynnelsen. Ubuntus Unity trenger testing! Spesielt NVidias kommersielle driver har fungert dårlig med Unity helt til det siste, og utgivelsen av
Natty er bare litt over èn måned unna.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Testdisk reddet harddisken, igjen.

Innleggav Tertitten » fre 18.03.2011 15:15

Aldri testet dette selv, har en eldre disk som det var noe krøll med som det hadde vært artig å prøve på, må bare finne den først ..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]