Flash problemer (Løst - "sort of...")

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav sturla » tir 19.04.2011 2:08

Flash suger. Ja da, det vet alle her inne. Men det er mye materiale der ute det ikke lar seg gjøre å få tilgang til uten. Kjører Kubuntu 64 bit og flash har fungert bra. Helt til det kommer en oppdatering. Da slutter det å virke. Har skjedd meg tidligere, men da fikk jeg det opp å gå igjen. Men jeg husker bare ikke hvordan jeg fikk det til. Nå står jeg helt fast :-(

Noen med gode forslag?

Edit:
Pakkebehandleren spurte plutselig om jeg ville utvide Amarok med ekstra funksjonalitet - Flash. Svarte ja og flash 64 bit ble installert. Hadde jo prøvd dette selv "manuelt", så det var derfor en liten overraskelse at Flash faktisk var på plass etter dette! Merkelige greier, og ikke helt til å skjønne seg på.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav sturla » lør 21.05.2011 0:16

Tar opp igjen denne fordi det begynner å irritere meg. Hver gang Flash oppdateres via pakkebehandleren slutter den å fungere. Skulle kanskje latt vær å la den oppdatere seg, men det blir jo litt feil det og.

Hva er det som går galt her?

Før fungerte dette veldig greit. I alle fall i Firefox. Kom man til en side med flash varslet Firefox om at det manglet et tillegg. Og så var det bare et klikk unna... Men ikke nå lenger. Firefox finner ikke riktig tillegg og prosessen stopper opp. Når jeg ikke får fikset det via pakkebehandleren blir man litt frustrert. Noen som har noen ideer?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav daffy- » lør 21.05.2011 7:44

Jeg sitter med akkurat det samme problemet selv i Kubuntu, men heldigvis er ikke løsningen så altfor vanskelig. Åpne en konsole og prøv følgende:
Kode: Merk alt
sudo dpkg-reconfigure flashplugin-installer


Bare trykk 'OK' og 'Ja' på spørsmålene som dukker opp, of flash skal fungere igjen. Jeg tror det har med hvordan kpackagekit håndterer oppdateringene sine, for hvis man kjører oppdateringene i terminal eller Synaptic så dukker ikke de samme problemene opp. Det samme gjelder forsåvidt også ttf-mscorefonts-installer og sun's java-jre hvor man må godta en EULA for å få installert. kpackagekit klarer tydeligvis ikke dette og lar bare pakkene være, uten å komme med noen spesielt god forklaring på det hele.
medlem i 160 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav sturla » lør 21.05.2011 10:12

Kode: Merk alt
Downloading...
--2011-05-21 10:04:15--  http://archive.canonical.com/pool/partner/a/adobe-flashplugin/adobe-flashplugin_10.3.181.14.orig.tar.gz
Slår opp archive.canonical.com... 91.189.88.33
Kobler til archive.canonical.com|91.189.88.33|:80...


Den timer ut :-(
Kommer ikke videre. Den prøver flere ganger men nei...
Prøve senere kanskje?
Uansett virker det fornuftig det du skriver. Takker for svar og hjelp så lagt :-D

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav hailstiffler » lør 21.05.2011 13:44

Prøv med forslaget 6c Install 64 bit Flash på http://www.futuredesktop.org/
medlem i 155 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav sturla » lør 21.05.2011 18:37

Hm... nå blir det jo bare tull her. Aldri opplevd noe liknende. Pakkebehandleren timer ut på den også (ppa:sevenmachines/flash). Hva er det som skjer?

Kode: Merk alt
E: Klarte ikke å hente alle arkivene. Du kan prøve med «apt-get update» eller «--fix-missing».

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav hailstiffler » lør 21.05.2011 21:00

Det er definitivt noe krøll med pakkebrønnene dine, enten fungerer ikke speilet for dine pakker, firewall krøll, eller manglende/deaktiverte pakkebrønner..
Sjekk i Synaptic/Innstillinger/Pakkebrønner her skal du ihvertfall ha de offisielle fra ubuntu aktivert, samt muligens Partner pakkebrønnen om du ønsker sun java osv..

1. Under Synaptic/Innstillinger/Pakkebrønner sjekk fanen "Programvare for Ubuntu" sørg for at Last ned fra står på en fornuftig tjener (feks Norge)
2. Under Annen Programvare fanen sjekk at alt ser normalt ut..

Edit: Ser at du har Kubuntu, det er vel KPackagekit og ikke Synaptic der, men du burde kunne klare å finne samme innstillinger der.
Edit igjen: Jeg er forresten ikke noen ekspert på *buntu, men etter litt googling så virker det på meg som at problemet er relatert til det jeg nevner over.. Mulig det også kan hjelpe å tømme all cache relatert til apt, men det vet jeg dessverre ikke hvordan man gjør på *buntu
medlem i 155 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav daffy- » søn 22.05.2011 9:16

Den ppa'en er jo strengt tatt unødvendig nå som flash er tilbake i native 64-bit. Dessuten ser det ut som den blir kompilert fra snapshots og er derfor sikkert ganske så ustabil.

Har du prøvd det apt sier? --fix-missing? Og får du kjørt en vanlig oppdatering?
Kode: Merk alt
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Da får du hvertfall en indikasjon på om alt er i orden med repo'ene dine :)

Edit: den ppa'en har jo faktisk en eldre versjon av flash enn den som ligger i ubuntu sine repo's!
medlem i 160 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav hailstiffler » søn 22.05.2011 14:17

daffy-: som sagt er jeg ingen *buntu spesialist, og har så vidt gløttet på ubuntu 11.04 så kort sagt har jeg ikke testet ubuntu/kubuntu siden 10.10 (som altså ikke er så _fryktelig_ lenge siden) da virket futuredesktop løsningen glimrende.

Uansett, jeg misstenker at sudo apt-get update er en av de tingene som timer ut?
medlem i 155 måneder
 

Re: Flash problemer (Løst - "sort of...")

Innleggav daffy- » søn 22.05.2011 15:36

Nja, det er partnerbrønnen til canonical som timer ut, og den ligger ikke på samme mirror som resten av arkivet. Derfor kan det godt hende at en vanlig update/upgrade fungerer selvom ikke akkurat partnerbrønnen gjør det. Husker selv jeg hadde store problemer med akkurat den brønnen med min forrige ISP som hadde elendig peering til utlandet. Byttet til Telenor og alle problemene ble borte som dugg for solen! Det er sikkert ikke det som er problemet her, men kan kanskje være noe med DNS også. Fungerer internett som vanlig ellers?
medlem i 160 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron