Personlig økonomi system som hostes selv

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Personlig økonomi system som hostes selv

Innleggav aleks » søn 19.06.2011 12:40

Hei!

Jeg er på jakt etter et personlig økonomi program som jeg kan hoste på min egen server (lamp). Har vært borti gnucash og lignende programmer men ønsker noe jeg kan få tilgang til fra forskjellige maskiner på forskjellige lokasjoner.

Google har dessverre ikke kommet med noen gode forslag. Jeg har litt problemer med å formulere en bra problemstilling på engelsk. Ender opp med masse resultater til div hjelpeguider på personlig økonomi.

Alle forslag mottas med stor takknemlighet :-)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Personlig økonomi system som hostes selv

Innleggav omaha » søn 19.06.2011 13:06

Kan du ikke legge filen(e) med brukerdata på en filserver som du har adgang til fra GNUcash, Kmymoney eller Skrooge klienter?
medlem i 204 måneder
 

Re: Personlig økonomi system som hostes selv

Innleggav aleks » søn 19.06.2011 16:13

Jo jeg kan forsåvidt det. Problemet er at jeg bruker Mac OS X på min bærbare maskin, debian på hjemmemaskin og server og windows på jobb.

Hadde vært veldig kjekt med et program som har web interface slik at jeg har tilgang til dataene fra alle OS`er.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Personlig økonomi system som hostes selv

Innleggav omaha » søn 19.06.2011 18:21

Har ingen formening om kvalitet og buginess men:
http://kmymoney2.sourceforge.net/index-home.html
http://www.gnucash.org/download.phtml
http://skrooge.org/
Skrooge sier KDE på Windows ikke fungerer, men kommentaren har ingen dato. om Kmymoney fungerer bør også Skrooge fungere. Meget mulig at du eksponerer deg for en "bumpy ride" så...

Nettbasert: Mulig Visma Avendo er overkill.
medlem i 204 måneder
 

Re: Personlig økonomi system som hostes selv

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 20.06.2011 0:16

aleks skrev:Hadde vært veldig kjekt med et program som har web interface slik at jeg har tilgang til dataene fra alle OS`er.

Wikipedia er din venn, men av fri programvare er det ikke noen med personlig økonomi i fokus som har nettleserbasert brukergrensesnitt ser det ut til - og det ser ikke så mye bedre ut for proprietær programvare.

Du kan jo bruke et av de andre webbaserte. For meg ser det ut som FrontAccounting har best treff, det ser ikke ut til å være et fullblods ERP-system. Google (som jo også er din venn) kan også være til nytte med søkekriteriene "personal finance" "web-based" eller noe i den dur. Ett av treffene jeg fikk, fra Lifehacker, så ganske lovende ut - men de faller ut på kriteriet om at du skal kunne kjøre det på egen tjener.

Et av problemene er vel at de fleste pakkene for personlig økonomi prøver å holde det økonomifaglige ute av syne for sluttbrukeren og tilby et enkelt brukergrensesnitt. Nettleserbasert brukergrensesnitt ses vel på som mer relevant for programvare beregnet for flere brukere, og da er markedet typisk ikke personlig finans. For de som driver med regnskap for bedrifter eller andre organisasjoner er det viktigere med fleksibilitet i forhold til bokføringen enn det enkle brukergrensesnittet.

Jeg har selv brukt GnuCash til regnskap for en særidrettskrets. Fungerte greit det, når bare kontoplan var satt opp etc, men så har da heller ikke GnuCash et spesielt forenklet brukergrensesnitt (av den typen KMyMoney og Skrooge tilbyr).

Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere