Hvordan installere Vuescan.

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Hvordan installere Vuescan.

Innleggav Reidar N » ons 29.06.2011 15:10

Jeg er helt ny på Linux. Jeg har installert Linux Mint. Jeg har Canon 8800F scanner som jeg ønsker å bruke i Linux, og har forstått det slik at Vuescan vil klare dette bra. Jeg har lastet ned Vuescan, den la seg i en Temp-mappe som Vuescan.exe. Jeg har den også på en ekstern disk. Men jeg vet ikke hvordan jeg installerer den eller andre programmer som jeg laster ned. Kan noen hjelpe? På forhånd takk.
medlem i 153 måneder
 

Re: Hvordan installere Vuescan.

Innleggav viking60 » ons 29.06.2011 18:01

Du må laste ned Linux varianten og ikke Windows. Linux filer slutter ikke på .exe
Det er i det hele tatt sterkt å fraråde å laste ned enkeltfiler på Windows måten. Du har en program installerer i Mint som heter synaptic hvis jeg ikke tar mye feil. Du finner en pakkebehandler i Mint menyen under System.
Der bør du kunne søke på programvare som du kan installere (ved et tastetrykk). Sånn for ordens skyld så har jeg aldri "forstått" at Vuescan er tingen for scanning i Linux. Kanskje Sane? Uansett du kan jo søke på skann el.
Forøvrig så kann det være en ide å lese litt i helt fersk seksjonen her

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Hvordan installere Vuescan.

Innleggav moma » ons 29.06.2011 20:02

Sjekk om du har et program som heter "simple-scan". Du finner det også i Mints og Ubuntus pakkesystem.
$ simple-scan
Xsane er et annet, mer avansert skanner-program. Du behøver ikke Vuescan!

Din Canon 8800F skanner skal fungere 100% bra i Linux.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvordan installere Vuescan.

Innleggav Reidar N » tor 30.06.2011 0:53

Har nå installert Xsane. Dette fungerer bra med min Canon 8800F. Takk for all hjelp.
medlem i 153 måneder
 

Re: Hvordan installere Vuescan.

Innleggav moma » tor 30.06.2011 10:30

Hei Reidar.
Hvordan med simple-scan. Virker den også med din skanner?
Simple-scan har selvfølgelig ikke så mange innstillinger som xsane.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvordan installere Vuescan.

Innleggav Pëtr » lør 06.08.2011 1:35

viking60 skrev:Det er i det hele tatt sterkt å fraråde å laste ned enkeltfiler på Windows måten. Du har en program installerer i Mint som heter synaptic hvis jeg ikke tar mye feil. Du finner en pakkebehandler i Mint menyen under System.
Der bør du kunne søke på programvare som du kan installere (ved et tastetrykk). Sånn for ordens skyld så har jeg aldri "forstått" at Vuescan er tingen for scanning i Linux.


Å laste ned enkeltfiler er det smarteste og eneste riktige man kan gjøre, for da kan man kopiere og ta backup av dem! Bruker man automatiske installasjonsprosedyrer, så har man ingen installasjonsfil som senere kan installeres på ny harddisk eller ny maskin - eller etter reformattering av harddisken. Mye av vitsen med Linux er jo at man skal kunne unngå for eksempel produktaktivering med leverandørbinding og manglende kontroll over programvaren man trenger. Det er heller ikke veldig vanskelig å installere programvare under Linux. Du finner bokstavelig talt tusenvis av veiledninger på nettet som forteller deg hva du skal gjøre. Last ned en slik, og lær deg hvordan du gjør tingene.

Derfor bør man laste ned og ha kopier av all programvare, legge sikkerhetskopi/er av den på et annet lagringsmedium, og så installere på systemdisken.

Linux-distribusjonen har utpakkingsrutiner som kan ekspandere en programfil for Linux, som gjerne har filekstensjonen .tgz. Ekstensjonen .exe er for Windows. VueScan er ekstra lett å bruke, siden du får en programfil som ligger i katalogen hvor du ekspanderer den. Denne kan du starte ved å klikke på den, og du kan også lage en snarvei til den - snarveien kan også tilordnes en tastaturkommando.

Når det gjelder VueScan, så er dette et svært avansert program med mange innstillingsmuligheter for filformat, fargerom, fargebalanse, filstørrelse og lys/kontrast, oppskarping og bitdybde. Jeg bruker det selv, og kan anbefale det fullt ut. Ed Hamrick, som lager programmet og selger det, har skrevet en meget lett forståelig bruksanvisning som både finnes på hamrick.com og kan lastes ned som en .pdf-fil.
medlem i 190 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron