Informasjonsterminaler og open source

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Informasjonsterminaler og open source

Innleggav dajomu » tir 06.09.2011 9:03

Finnes det noen open source løsning for å vise informasjon på skjermer plassert rundt omkring i f.eks. en bedrift?
Jeg tenker at skjermene kjører en eller annen karusell med informasjon som blir oppdatert fra en database e.l.
Tanken er å kunne pushe ut informasjon om bl.a. HMS, nyansettelser, etc.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Informasjons-"terminaler" og open source

Innleggav Brakkvatn » tir 06.09.2011 13:05

Av en eller annen grunn kom denne tråden fram som "..." på lista til høyre. Snodig.

Men om spørsmålet ditt. Kan ikke LibreOffice sitt PowerPoint-alternativ gjøre en slik jobb?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Informasjons-"terminaler" og open source

Innleggav dajomu » tir 06.09.2011 13:49

Nja... kanskje det, men kan den lese og publisere informasjon fra en sentral server?

En annen ting jeg ikke nevnte er at skjermene er skal kunne styres ved berøring.
Altså en karusell som kjører når den ikke er i bruk og som avbrytes når en berører skjermen. Når den avbrytes ønsker et dashboard som brukeren kan bruke for å finne mer informasjon ved å klikke/berøre skjermen.

Noe som ligner dette?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Informasjonsterminaler og open source

Innleggav ak » ons 07.09.2011 0:25

Det er ihvertfall relativt enkelt å lage det som nettsider, noe jeg tror lenken din også foreslår.

Når det ikke har blitt registrert klikk eller bevegelser på en stund så vises det automatisk et slideshow. Så snart musen beveges eller klikkes etter dette så sendes man til "forsiden". Ad infinitum.

Det engelske ordet for slike løsninger er "kiosk". Jeg vet ikke hvilke nettlesere som er best egnet til det, men det finnes en del løsninger basert på web for dette, f.eks. http://kiosk.mozdev.org/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Informasjons-"terminaler" og open source

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 07.09.2011 11:19

dajomu skrev:Nja... kanskje det, men kan den lese og publisere informasjon fra en sentral server?

En annen ting jeg ikke nevnte er at skjermene er skal kunne styres ved berøring.
Altså en karusell som kjører når den ikke er i bruk og som avbrytes når en berører skjermen. Når den avbrytes ønsker et dashboard som brukeren kan bruke for å finne mer informasjon ved å klikke/berøre skjermen.

Noe som ligner dette?

Jeg vil anbefale deg å søke etter informasjon om "Kiosk mode" - og det med berøringsskjerm er et maskinvarespørsmål. Du må bare finne maskinvare som er støttet så tror jeg ikke det vil være noen sak.
Det finnes både spesialiserte vindusbehandlere og verktøy som hjelper med å sette opp standard vindusbehandlere/arbeidsflater. F.eks. har KDE et "Kiosk Admin Tool" - som jeg aldri har prøvd selv. Les mer på KDE TechBase.
En annen artikkel (ikke KDE Kiosk) finner du hos LinuxDoc.org, men den er litt gammel - fra 1999.

Dog er nok Google din beste venn på dette området. Lykke til :-)

PS: Du kan bruke SUSE Studio til å lage en tilpasset distribusjon (enten den er basert på SuSE eller noe annet) som du etterpå kan dele med andre (og ha som arkiv selv). Ypperlig til uttesting av oppsettet i VirtualBox vil jeg tro. Du kan også ta en titt i SUSE Gallery på de oppsettene andre allerede har laget. Søk etter Kiosk - og såvidt jeg vet kan du deretter bygge videre på en du finner interessant der.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Informasjonsterminaler og open source

Innleggav dajomu » tor 08.09.2011 14:15

Takk for hjelpen. Da er jeg et steg videre :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron