Hvordan installere .rpm via GUI i PCLinuxOS 2011.6?

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Hvordan installere .rpm via GUI i PCLinuxOS 2011.6?

Innleggav idole » tir 13.09.2011 21:19

Beklager dette banale spørsmålet, men jeg finner ingen åpenbar løsning.

I diverse andre distroer - som benytter .deb - så dobbelklikker og GDebi dukker opp.

Når jeg klikker da min nedlastede .rpm-fil, må jeg velge hvilket program jeg skal bruke.

Hilfe!

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hvordan installere .rpm via GUI i PCLinuxOS 2011.6?

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 14.09.2011 10:04

idole skrev:Beklager dette banale spørsmålet, men jeg finner ingen åpenbar løsning.

I diverse andre distroer - som benytter .deb - så dobbelklikker og GDebi dukker opp.

Når jeg klikker da min nedlastede .rpm-fil, må jeg velge hvilket program jeg skal bruke.

Hilfe!

Jeg vet ikke hvilket program du skal bruke, men du kan i alle fall prøve følgende og se om det fungerer eller du blir noe klokere av meldingene du får.

Åpne et terminalvindu. Bytt til rotbruker (su root)
Prøv å installere med følgende kommando: rpm --install -vh <navn på .rpm-fil>

rpm er programmet som håndterer RPM-formatet, det finnes en drøss argumenter, bruk "man rpm" eller "rpm --help" for å lese mer.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan installere .rpm via GUI i PCLinuxOS 2011.6?

Innleggav terjejh » ons 14.09.2011 15:59

Jeg kjenner heller ikke PCLinuxOS, men sakset dette avsnittet fra wikipedia:

PCLinuxOS 2011.6 version was released on 2011-06-27.Changes made since last version:
Package Manager – RPM was updated to version 4.8.1. apt-get and the Synaptic Package Manager were also updated to work with the updated rpm packages. yum and yumex will be available in the coming weeks as an alternative package manager.


I SUSE/Gnome distroer som jeg er kjent med, kan man inne fra filhåndtereren Nautilus velge å installere .rpm pakker. Dette fungerte først i KDE Konqueror såvidt jeg husker, og er avhengig av at filbetypen .rpm er satt opp (integrert) til å utføre slike aksjoner (som er kjent fra Windows/Utforsker).

Vanligvis installerer jeg med en av pakkebehandlerne direkte. Med RPM kommando vil følgende argument fungere både for installasjon av nye pakker og for oppdateringer. Eventuelle avhengigheter/konflikter vil rapporteres og må løses først:
Kode: Merk alt
rpm -Uvh <pakkenavn.rpm>

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]