Epost arkivering

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Epost arkivering

Innleggav fors1 » tir 17.01.2012 14:53

Hei!

Jeg er ute etter et epostarkiveringssystem for hjemmebruk. De siste 10 årene har jeg samlet eposter mottatt på diverse kontoer; privat epost, epost mottatt hos diverse arbeidsgivere osv. All eposten jeg har mottat siste 10 årene ligger nå i diverse IMAP foldere på min egen epostserver.

Ettersom det har blitt en del mail, så begynner det å bli mer og mer tungvindt å håndtere dette gjennom en epost klient.

Det jeg ser for meg er et arkivsystem som kjører uavhengig av mailserveren. Et system som jeg kan importere mail til, som indekserer mailen, og kan aksesseres via et web grensesnitt med god søkefunksjonalitet. De fleste klienter jeg har prøvd går som sirup med denne mengden eposter.

Har såvidt tittet litt på Enkive, og vurderer om det kan være løsningen.

Er det noen av dere som har noen erfaring med systemer som kan utrette det jeg ønsker?

Systemet må kunne kjøres på Linux (Debian), og noen exchange støtte er ikke nødvendig, da alle mine mail er nå lagret i en blanding av mbox og Maildir format.

Fortrinnsvis et FOSS system.

Erik

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Epost arkivering

Innleggav ak » ons 18.01.2012 0:15

Jeg har over 10 år med epost i IMAP servert av dovecot. Stort sett prøver jeg å organisere / slette en gang i måneden, og så har jeg mapper for hver år som jeg flytter restene over til før jeg drar på ferie (slik at det blir billig å sjekke innboksen fra mobil). Jeg har stor tro på at maildir er et format som vil kunne leses i lang tid fremover, eventuelt så kan jeg alltids tolke filene selv, og det er lett å ta sikkerhetskopier av.

Når jeg har vært ferdig på universiteter og hos arbeidsgivere har jeg brukt imapsync ( http://freecode.com/projects/imapsync ) for å hente eposter over, som regel til en midlertidig bruker først og så flytte til et subdirectory av min hovedkonto.

De største brukerne har over 15 gigabyte lagret uten at det er noe problem, i verstefall må man spre innholdet over flere mapper for at klientene skal henge med. Å kjøre egen IMAP-server er heller ikke vanskelig, det er først og fremst sending og mottak av epost som krever litt innsikt i forhold til DNS og routing.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Epost arkivering

Innleggav Del » søn 22.01.2012 1:39

Nepomuk og Akonadi gjør jobben uten at du trenger å gjøre noe med mappene dine.
medlem i 196 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere