norsk retteprogram til libreoffice 3.6

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

norsk retteprogram til libreoffice 3.6

Innleggav knutbot » ons 26.09.2012 23:18

Har Libreoffice 3.6.1 på min maskin, men det norske retteprogrammet fungerer ikke på denne versjonen. den siste versjonen som det fungerte på er 3.4, og det begynner nå å bli en god stund siden det kunne lastes ned fra Internett. Derfor lurer jeg på følgende: Er arbeide med å lage norsk retteprogram til Libreoffice lagt ned? Har en gitt opp overfor Microsoft og slutte å arbeide med dette? Dersom dette er tillfelle, er det noen som vil være med å lage state det opp igjen?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Til og med på nynorsk

Innleggav Aeyoun » ons 26.09.2012 23:45

Kanskje jeg misforstår deg, men er det er vel ikke dette du ser etter?
medlem i 141 måneder
 

Re: Til og med på nynorsk

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 27.09.2012 11:37

Aeyoun skrev:Kanskje jeg misforstår deg, men er det er vel ikke dette du ser etter?

Det er sikkert det, men han skriver at den siste versjonen dette fungerte med var 3.4 - og da regner jeg med han har testet det med en nyere versjon selv og funnet at det ikke fungerer. At nettsiden du viser til sier at det ikke er testet med senere versjon enn 3.4 behøver jo slett ikke bety at det ikke fungerer med nyere versjoner, det betyr jo bare at man har ikke fått noen rapporter om hvorvidt det fungerer eller ikke. Knutbot bør derfor melde inn sine testresultater.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: norsk retteprogram til libreoffice 3.6

Innleggav Aeyoun » tor 27.09.2012 12:23

Jeg så ikke informasjonen på siden om versjonen det er testet med. Han sa det ikke gikk ann å aste ned lengre, så jeg fokuserte på det i svaret.

Uansett, det tillegget jeg lenker til fungerer fint med LibreOffice 3.5.4 på Ubuntu 12.04 o i LibreOffice 3.6.0 og 3.6.1 på OS X.
medlem i 141 måneder
 

Re: norsk retteprogram til libreoffice 3.6

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 28.09.2012 7:43

Aeyoun skrev:Jeg så ikke informasjonen på siden om versjonen det er testet med. Han sa det ikke gikk ann å aste ned lengre, så jeg fokuserte på det i svaret.

Uansett, det tillegget jeg lenker til fungerer fint med LibreOffice 3.5.4 på Ubuntu 12.04 o i LibreOffice 3.6.0 og 3.6.1 på OS X.

Det ante meg … :-)
Selv stoler jeg mer på meg selv enn på retteprogrammer og stavekontroller når det gjelder norsk. For eksempel insisterer Microsoft (som muligens har den beste stavekontrollen når man ser bort fra spesialprogramvare) på at hverken skal skrives uten h. Det har jeg aldri forstått noe av, selv ikke når det var anbefalt skrivemåte. Det er forskjell på hverken og verken, og ikke minst på verk og verk, som i tannverk og treskeverk! Språk er ikke lett, og stave- og grammatikkkontroller er først og fremst nyttige for fremmedspråk og for dem som sliter med rettskriving og grammatikk - og her tenker jeg på dyslektikere, ikke Solberg-brødrene :rolls eyes:

Jeg tror mange får dårligere språk av å bruke programvaren i Office-pakken fra Microsoft. De begynner plutselig å dele ord, og å skrive slik som programvaren foreslår. For de aller fleste (de som har en middelmådig eller bedre karakter i norsk) vil deres naturlige språk være bedre enn det en datamaskin er i stand til å produsere i dag - trur eg!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: norsk retteprogram til libreoffice 3.6

Innleggav moma » tir 02.10.2012 9:17

Hei,
Det arbeides aktivt for å lage bedre stavekontroll og synonymordlister for norsk LibreOffice, Koffice osv. Denne meldinga kom i dag 02. oktober:
http://lists.olug.no/pipermail/olug-lis ... 02433.html
De har også et prosjekt for grammatikkontroll.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: norsk retteprogram til libreoffice 3.6

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 02.10.2012 11:39

moma skrev:Hei,
Det arbeides aktivt for å lage bedre stavekontroll og synonymordlister for norsk LibreOffice, Koffice osv. Denne meldinga kom i dag 02. oktober:
http://lists.olug.no/pipermail/olug-lis ... 02433.html
De har også et prosjekt for grammatikkontroll.

Språk er utrolig komplisert, fordi språk som ikke er kunstig konstruert (og der kjenner jeg kun til ett, Esperanto) typisk har unntak fra regler og unntak fra unntakene. Jeg innser at stavekontroller kan være til nytte, men de bør brukes med en passende dose skepsis, helt til den dagen de kan ta over språkundervisningen på universitetsnivå.

PS: Hvordan skal et program kunne fortelle deg at du sannsynligvis mente «Vent, ikke heng ham!» når du skriver «Vent ikke, heng ham!»? Lykke til :geek:

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron